Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Erik Å
#1524584
Bra ide, du behöver blott 360 st AA NiMH för att spara en billig kilowatt-timme till framtida dyrtid
Lite värre med AAA, då går det åt drygt 1000 st :-D
Men för tusan, Tesla startade ju elbilsrevolutionen med en trave 18650-celler. Dock Li-jon :P
av 20FJan
#1524604
Körde en sväng igår, så lyckades nästan få i 30kWh i elbilen under natten. Kostar väl över 30kr med elnätspriset, så det ska vara. Surt när det har kostat nästan 4x mer de senaste nätterna. Laddar 300-400kWh/ månad
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1524617
@ErikÅ. Du har ju koll på sådant här så jag tänkte fråga dig en sak. Såg nu att på mina skräpbilliga energimätare finns ett fält i displayen som visar fasförskjutningen på förbrukningen som kvoten mellan äkta och skenbar effekt i procernt, dvs hur reaktiv eller capacitiv förbrukningen är. Och effekten som mäts redovisas i det andra fältet är äkta effekt står det.

Har provat med lite olika förbrukare och det ger olika utslag beroende på typ av last. Varmvattenberedaren är resistiv men damsugaren rätt induktiv

Är det inget att lita på i en sådanhär mätare eller? Och man behöver köpa något dyrare? Finns det i form av pluginmätar och inte bara för skena och hur mycket måste man lägga?
Användarvisningsbild
av Camel
#1524618
@VolvoB20: Är du småförbrukare? I så fall betalar man endast för aktiv energi och inte den reaktiva. Men två apparater som drar reaktiv effekt kan ju utjämna varandra totalt sett om den ena är kapacitiv och den andra är induktiv.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1524619
Camel skrev: tis 27 dec 2022, 10:56 @VolvoB20: Är du småförbrukare? I så fall betalar man endast för aktiv energi och inte den reaktiva. Men två apparater som drar reaktiv effekt kan ju utjämna varandra totalt sett om den ena är kapacitiv och den andra är induktiv.
Nja, det hela kom sig av att vi hade en diskussion om att billiga elmätare som jag pluggar i lite här och där för att se vad olika saker i mitt hem förbrukar inte fungerar då de inte kan skilja på aktiv och induktiva/kapacitiv(lysrör är ju väldigt kapacitiva utan sin drossel och elmotorer induktiva) effekt.

Men såg idag att de till och med har ett fält I displayen som visar dessa faktorer. Och då undrar jag varför dessa värden redovisas om de inte kan mäta dessa?

Jag minns ju att de första elektroniska mätarna var kass och debiterade husägaren för reaktiv effekt men trodde det problemet var löst idag
Användarvisningsbild
av Camel
#1524620
Lövet skrev:Intressant ändå att folk utan att tveka kör 16A genom Schuko så fort det inte handlar om en elbil. Då ska halva elanläggningen byggas om ;)
Att köra 16 A genom en Schuko under lång tid är inte bra. Man ska inte ens köra 10 A under långa tider. Kablaget (gruppledningen) till ett vanligt vägguttag har ofta en eller flera skarvar på vägen från säkringen i elcentralen till vägguttaget. Dessutom är kontakttrycket i Schuko inte speciellt högt och tenderar att mattas med tiden av många insättningar och utdragningar av stickpropp samt även av uppvärmningscykler.

Det är kombinationen av hög ström genom kretsen under lång tid som skapar en förhöjd risk för skadlig uppvärmning och i värsta fall brand. Risken ökar ytterligare om anläggningen är äldre och övergångsresistansen i skarvar och uttag därför kan antas ha ökat. Detta har inget att göra med vilken typ av last det är som drar ström. Det är lika illa att ansluta t.ex. en byggfläkt som drar mycket ström lång tid tid till ett Schuko-uttag, som att ladda en elbil. Kortvariga belastningar som t.ex. dammsugare, diskmaskin eller andra stickproppsanslutna storförbrukande hushållsmaskiner orsakar i princip inga större risker i den fasta elinstallationen trots att de kan dra förhållandevis mycket ström. Dessutom används sådana maskiner oftast under övervakning. Laddning av elbilar från ett vanligt vägguttag har dykt upp som en särskild risk eftersom det ofta drar maximalt möjliga ström i kombination med långa tider och dessutom under tider när folk sover. Ett vanligt hushåll har normalt inga andra strömförbrukare av detta slag även om vissa enstaka hushåll sannolikt haft t.ex. byggfläktar eller liknande anslutna till Schuko.

Att ansluta mycket stora laster till t.ex. Schuko-energimätare långa tider utan övervakning undviker jag. Dels pga att det är Schuko. Dels pga att de flesta är ganska klent uppbyggda internt. Detsamma gäller olika fjärrstyrda Schuko-uttag som man sätter i vägguttaget. De har ofta mycket klent internt relä och kretskortsbaserade ledningar. Att ansluta mindre laster ser jag inget problem med.

Rådet är att stora laster som ska användas under långa tider ska anslutas till ett särskilt anpassat uttag som har ett eget kablage (gruppledning) från elcentralen utan skarvar. En laddbox uppfyller normalt detta. Men det gör även ett billigt vanligt ointelligent CEE-uttag som har egen gruppledning från elcentralen.

Med dagens elpriser så kanske problemet med stora laster som används under långa tider minskar? Förutom elbilar då. :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1524621
Håller med om allt du skriver Camel.

Men om man ser till att ha oskarvad ledning fram och schuko kontakten fastskruvad på en betong/plåt/brandsäker yta händer ju inget mer än att kontakten smälter och så får man köpa en ny på biltema för 29.90

Monterad på en trävägg är ju en helt annan sak.
Användarvisningsbild
av Camel
#1524626
VolvoB20 skrev:
Camel skrev: tis 27 dec 2022, 10:56 @VolvoB20: Är du småförbrukare? I så fall betalar man endast för aktiv energi och inte den reaktiva. Men två apparater som drar reaktiv effekt kan ju utjämna varandra totalt sett om den ena är kapacitiv och den andra är induktiv.
Nja, det hela kom sig av att vi hade en diskussion om att billiga elmätare som jag pluggar i lite här och där för att se vad olika saker i mitt hem förbrukar inte fungerar då de inte kan skilja på aktiv och induktiva/kapacitiv(lysrör är ju väldigt kapacitiva utan sin drossel och elmotorer induktiva) effekt.

Men såg idag att de till och med har ett fält I displayen som visar dessa faktorer. Och då undrar jag varför dessa värden redovisas om de inte kan mäta dessa?

Jag minns ju att de första elektroniska mätarna var kass och debiterade husägaren för reaktiv effekt men trodde det problemet var löst idag
Jag vet inte hur "billiga" elmätare är uppbyggda. Men jag antar att de flesta innehåller en färdig krets för energimätning och att man inte utvecklar egen hårdvara/mjukvara från scratch. Ett exempel på färdig krets för energimätning är ADE7753. Ett annat exempel är MCP3905L-E/SS. Det finns flera liknade kretsar. De flesta är mycket avancerade med hög noggrannhet även vid icke sinusformad signal och/eller effektfaktor som avviker kraftigt från 1. Många av kretsarna är tillgängliga för konsument till priser på några få Euro eller dollar. Jag antar att tillverkare av energimätare betalar endast en bråkdel av detta. Om din energimätare visar effektfaktor så är den sannolikt tillräckligt avancerad för att mäta hyfsat rätt även under icke ideala förhållanden.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1524628
Erik Å skrev: mån 26 dec 2022, 22:35 Bra ide, du behöver blott 360 st AA NiMH för att spara en billig kilowatt-timme till framtida dyrtid
Lite värre med AAA, då går det åt drygt 1000 st :-D
Men för tusan, Tesla startade ju elbilsrevolutionen med en trave 18650-celler. Dock Li-jon :P
Om man köper för 1 kr/kWh och säljer för 5 skulle man göra 4000 kr i vinst på 1000 fulla cyckler som de kan hålla för. Då får cellerna inte kosta mer än 11 kr styck för break even. Igentligen behöver du ned till hälften kanske för att täcka elektronik runt och förluster. Eller till 1/3 del för lite vinst med

Vet inte om man kan få dem så billigt idag?
  • 1
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 280

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]

Monterade till slut MOST blåtands modulen me[…]

Bra att det löste sig, dock jag är 99% s[…]