Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:De nordiska länderna ligger alla i toppen i listan på demokratiindex (2023).

Sverige har full pott i politisk kultur och ligger högt i området fungerande stat. Det är vi och våra grannländer som nu borde visa världen varför demokrati är viktigt att försvara.

USA är inget land att se upp till vad gäller demokrati. USA ligger på plats 29 och de lär väl halka ner ytterligare med tanke på den senaste tidens utveckling i USA.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Demokratiindex
Ja, demokrati är viktigt att försvara. Men jag anser att vi i Sverige inte tagit det på allvar. Under decennier har det pågått en nedmontering av det svenska förvaret. Vänster- eller högerpolitiker kvittar, de har varit samstämmiga. Någon politiker stod visserligen upp i riksdagen och ville inte att svenska försvaret ska minskas och påtalade att Ryssland var ett hot. Det var ett tag sedan. Då kallades sådana människor för Ryssofober.

Jag som en vanlig privatperson har aldrig ansett att minskningen av försvaret var klokt. Jag ansåg inte heller att det var klokt att länder i Europa gjorde sig beroende av rysk energi (Tyskland med Nordstream 1 och 2). Tyskarna ansåg att gasen behövdes för sin gröna omställning samt för att kunna lägga ner sin kärnkraft. Jag personligen har påtalat detta i sammanhang av viss betydelse, men då betraktats som en motkraft.

Vi i Sverige borde skärpa till oss. Särskilt nu när vi inte är neutrala längre. Vi måste ha ett starkt försvar. Hur ska vi annars kunna försvara den demokrati som vi säger oss värna? Varför har länder, både i Europa och Asien, lutat sig på USA och ansett att USA ska skydda dem? Tror vi inte på oss själva och vår förmåga? Många medlemsländer i t.ex. NATO har ju inte ens bemödat sig att avsätta tillräckligt av sin BNP till försvaret (Sverige har inte varit värst). Nu verkar alla få panik när en dåre i Vita Huset flippar ur och menar att NATO-medlemmar inte kan räkna med USA. "Did you pay your bill? No? Then you are on your own."

Ynkligt av oss som säger sig värna om demokratin. Vi borde strunta i USA och se till oss själva istället. Och om det nu är så att vi tyckte bra om USA innan Trump, varför tog många av NATO:s medlemmar inte ens NATO på allvar, utan räknade alltid med USA? Var det för att åka snålskjuts och kunna använda uteblivna försvarssatsningar på andra politiska projekt kanske? USA har aldrig varit en förebild för mig ur demokratisk aspekt.
Senast redigerad av 1 Camel, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
Allinug skrev:TDS är en term för att framställa personer som kritiserar Trump som att de har en psykisk diagnos. Jag hoppas verkligen inte att det skällsordet tystar personer i USA som vill diskutera politik.
Bry dig inte om det. Trump förtjänar att kritiseras. Men debatten fungerar så. När "motsidan" inte anser att argumenten passar så klistar man etiketter. I andra sammanhang är dessa etiketter t.ex. "ryssofob", islamafob", "klimatförnekare", etc. Tyvärr fungerar debatt så.

Allinug skrev:Om USA fortsätter i den riktningen så har de snart ingen demokrati längre och ingen ”freedom of speech” att tala om.
Instämmer helt.
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev: Vill att man ska sluta snacka skit och istället se till att Europa bygger upp ett eget försvar. Vi kan inte ena minuten gnälla på att USA är imprealister och i nästa stund gnälla på att man inte kommer och fösvarar oss. Vi måste ju ta vårt eget ansvar någon gång.
Exakt! Kloka ord.
Användarvisningsbild
av Camel
Varför skulle inte EU som helhet kunna skapa ett skydd för oss själva? Rent ekonomiskt borde det ju inte saknas muskler. Men att bygga i fatt det försprång som t.ex. Ryssland har militärt har blir inte lätt i ett kort perspektiv. Men om vi ville så kan jag inte se att vi inte skulle kunna bygga upp ett EU-försvar som borde vara tillräckligt starkt för att Ryssland (eller andra) skulle hålla sig i skinnet. Men jag tror inte vi vill. Vi anser nog att världen borde rusta ner och vi vill ju vara förebild. Men tyvärr är det en mycket naiv inställning enligt mig. Som världen ser ut borde vi inom EU rusta upp, om vi nu anser att vi har något att försvara. Det pratas om upprustning inom EU. Men menar man allvar? För att komma ifatt måste en betydande del av ländernas BNP avsattas till försvaret. Finns det stöd i alla parlament för det? Om jag hittat rätt siffror så har EU ungefär 10 ggr större GDP än Ryssland och 3 ggr större befolkning. Ingen borde kunna skylla på att det inte skulle vara möjligt.

GDP_Inv.jpg
GDP_Inv.jpg (30.76 KiB) Visad 1077 gånger

Man kan ju fundera på varför EU:s ledare tjatade som små barn att få vara med vid "förhandlingsbordet" där Ryssland och USA "förhandlade" om Ukraina. Ukraina ligger i Europa. Det gör inte USA. Varför tjatade vi inte om förhandlingar innan Trump lade sig i? För mig är det självklart att EU borde suttit i förarsätet, inte USA. Och om vi hade velat skulle vi kunnat skapa ett EU som militärt varit en betydande motpart för Ryssland och EU hade i större utsträckning kunnat diktera villkoren. Jag uppfattar nuvarande situation som väldigt egendomlig.
Användarvisningsbild
av lennarte
Zylensky verkade betydligt gladare igår efter att träffat Starmer i Storbritannien. Och senare (idag?) ska han visst träffa den 3-dje Charlie
Användarvisningsbild
av Erik Å
Det här måste ni se. Ryssarna har uppenbarligen slut på bepansrade fordon och skickar in sitt infanteri till fronten i helt öppna kinesiska Desertcross-fordon.
Nej klippet är inte stulet från någon Mad Max-film utan på riktigt :-/ Kan inte vara något annat är galen desperation? Chansen att överleva resan måste vara minimal..

av Lövet
Erik Å skrev:Kan inte vara något annat är galen desperation? Chansen att överleva resan måste vara minimal..
De åker på motorcyklar också numera. Kalla krigets förråd är mer eller mindre slut nu.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Lövet skrev: sön 02 mar 2025, 21:05 De åker på motorcyklar också numera.
Ja de verkar vara lätta byten, de varken hör eller ser kamikazedrönarna som attackerar bakifrån..

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Känns som det är rätt kört för Ukraina nu när USA/Trump stoppar allt stöd. Europa kommer aldrig klara att var sig komma överens eller skala upp sin militära produktion nog mycket för att kunna gå in och ersätta USA. Det kommer bara fastna i oändliga diskussioner. Nej Ukraina är nog lost och vi får vänja oss vid att Ryssland flyttar fram sin gränser, kanske tar man hela Ukraina.

Man får väl hoppas att vi åtminstone kan enas om att stärka upp gränsen Finland, Baltikum. Polen så Putin inte får för sig att fortsätta expandera där. Sen också Ungern och Rumänien om de nu inte byter sida till Ryssland på egen vilja vill säga, Orban är ju inne på det och lämna EU tex.
Användarvisningsbild
av lennarte
VolvoB20 skrev: tis 04 mar 2025, 10:48 Man får väl hoppas att vi åtminstone kan enas om att stärka upp gränsen Finland, Baltikum. Polen så Putin inte får för sig att fortsätta expandera där..
När Ukraina fallit är nästa steg Litauen. Där ligger ju Kaliningrad insprängt.......
Endast ett järnvägsspår är kontakten med övriga Ryssland
  • 1
  • 132
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 147

Eftersom batteriet INTE! tar emot någon Ladd[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&a[…]

Skillnaden är att man inte köper en elbi[…]

Värmepaket Volvo 240