- ons 06 jan 2016, 14:14
#1034972
SvenB skrev:Men om den reducerar effekten, anser den väl att du har anständigt varmt i bilen?Den är konstruerad för att ge maxeffekt vid typ 24 minusgrader och lägre effekt vid högre temperaturer. För mig som bilist, förare och motorvärmaransvarig innebär det att det tar x timmar vid y grader celsius att få motorn någorlunda varm men 2x timmar för att kupén också ska bli varm. Helt värdelöst med andra ord om man inte vill lämna bilen tjudrad på heltid. Min gamla knallröda Volvo-kupévärmare jag hade i 240:n var på 1600 W men konstant effekt, inte temperaturvarierad. Gick att ställa ner till 800 eller 1200 W också men vad man än valde så var det sällan man inte möttes av en stötvåg av värme när man öppnade dörren. Hade gärna behållt den men givet det sparsmakade fotutrymmet på passagerarsidan på nyare Volvos i kombination med den röda värmarens volym på cirka fyra tegelstenar så, ja...