Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
grillchips skrev:På med sommardäcken igen då? :lol:
Ja kör hem med nya bilen på 19" sommardäck 8)

Över 11°C va det nu för någon timme sedan. Ja tände en brasa i kaminen ändå innan ja drog till jobbet. Det är bra för elräkningen.
av Schmoyoho
Jag började dagen med att först sopa av bilen från de tre decimeterna snö som hann komma mellan cirka klockan 12 i natt och 5 i morse. Måste ha snöat kort och intensivt. Sedan skotta de då fyra decimeterna snö runtom bilen.

Men det är inget klagomål. Ingen plogkarm att ta till exempel, ingen isbark eller igenfrusna dörrar. Bara lätt och lätthanterlig pudersnö. Gillar känslan av att vada med bilen i djup pudersnö. Känns som att man trotsar moder natur utan någon risk för att köra fast. Samt så får man testa hur bilen beter sig. Hur/när/om AWD:n driver osv.
Användarvisningsbild
av joel80
Fuuuuuuuuusk!!!
Användarvisningsbild
av SvenB
Vad är det du saknar Joel, din firmabil står väl utomhus? Att ta ut en ren bil ur garaget och köra en sväng i nysnö, kan ha viss tjusning. Men sedan är det bra med det. I mina ögon har "vintern" varit bra hittills. Men det får gärna vara minusgrader i Jämtland (Ottsjö) så isen lägger sig ordentligt till veckorna 11 och 12. :wink:
Användarvisningsbild
av joel80
Den står ute.. men att borsta bort lite snö har jag inget emot.. Skrapa rutorna slipper jag så långe jag kommer ihåg att förvärma. ;)

Och jag vill ju testa hur pass bra AWDn är i nya bilen!
av Schmoyoho
Om det är till någon tröst att jag har så mycket snö så har jag däremot ingen bränslevärmare. Ska vi byta, du som ändå inte hr någon snö? :D

Jag körde i riktigt djup snö häromdagen, på samma ställe som jag för cirka två år sedan körde fast väldigt rejält med min 240. Nu var det förvisso djupare men också alldeles lös och fin snö. Min bil plöjde sig genom utan knussel. Testade stanna och starta, svänga, gasa, stanna igen, starta, stanna men fick ingen som helst feedback av att det skulle vara svårt att komma fram. Lite understyrning förstås, men inget hjulspinn. Då har jag ändå 225/50-17 som vinterdäck? Fast den moddplaningseffekten kanske bara gäller under körning. Massa djupsnö plus breda däck runtom kanske är en fördel i det fallet kontra smalare däck...?
Användarvisningsbild
av Allinug
I eftermiddag ska det visst komma snö. 4-8 cm!
Användarvisningsbild
av grillchips
Ja i eftermiddag hoppas jag på snö! :D
av llesrof
Jag var uppe vid femtiden och och fanns det inte ett snökorn. Sedan, fyra timmar senare, vräkte det ned och då skulle jag köra till Varberg för att hämta en grej. Det var dåligt plogat och rätt halt och en massa snörök fram tills strax efter Borås, sedan lättade det. Trafiken flöt på rätt hyggligt bortsätt från en och annan audiförare som drog på som fan. Väl i Varberg så var det nästan barmark. Grejen hämtades och jag for hemåt igen. En snabb avstickare till en gammal kyrkoruin för en bagageluckefika och sedan iväg igen. I närheten av Borås lade jag märke till en bil som körde extremt långsamt med varningsblinkersen påslagen. Bilen körde åt sidan så jag stannade framför och gick ut och frågade om alt stod rätt till. Det gjorde det inte. I bilen satt ett äldre par som haft maximal otur. Precis när de kört under en bro så kom snöplogen på bron och vräkte ned en massa snö på dem. Hela vindrutan var spräckt och bilen vart lite tillbucklad. De var oskadda och ganska samlade trots det inträffade. De hade för avsikt att fortsätta någon mil i låg hastighet för att söka hjälp i närmsta samhälle så de avböjde hjälp från mig. Ja, vad jag nu hade kunnat göra. Hoppas det löste sig för dem, de stackarna.
  • 1
  • 110
  • 111
  • 112
  • 113
  • 114
  • 190

Är det sedan eller kombi du har? Jag och ett[…]

Eller det faktum att VW vill sälja nya bilar […]

...det hördes ganska kraftigt blåsljud […]

C40 körkomfort.

Troligt. Kort hjulbas, stora och breda hjul med l[…]