Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Ytterligare en faktor är att Skåningar inte kan klä sig för minusgrader! ;)

Gäller också viss del av Stockholmarna..
Användarvisningsbild
av SvenB
Men hur kommer det sig då att vi "sörlänningar" fryser vid färre minusgrader än norrlänningar? Har vi mindre fett på kroppen kanske :?: :)
Användarvisningsbild
av xerent
Oavsett vad artikeln påstår så känner jag skillnad på torr och fuktig kall luft ner till kanske 10 minus. Är luften fuktig är det rå luft och det känns att mer värme går bort från en. Kan stämma att det inte spelar någon roll vid -20 eller -30 vilken RF luften har dock.
Användarvisningsbild
av Allinug
Klart att det känns skillnad på torr och fuktig kall luft när det är kallt! Är det råkallt så är det ju kallt så att man fryser! Det är det ju inte vid -25.
SvenB skrev:Men hur kommer det sig då att vi "sörlänningar" fryser vid färre minusgrader än norrlänningar? Har vi mindre fett på kroppen kanske :?: :)
Ojoj, jag läste "sörmlänningar"! :)
Användarvisningsbild
av sthlm
23°C innomhus vinterid går jag inte runt naken inne utan att min utanpåhängande termometer krympt ordentligt.
23°C på samma ställe på sommaren så är det dödsskönt och man kan närapå svettas.

Det är flera faktorer som styr hur värme och kyla känns.
Prova hälla en hink vatten på bastuaggregatet...
Användarvisningsbild
av Allinug
sthlm skrev: Det är flera faktorer som styr hur värme och kyla känns.
Prova hälla en hink vatten på bastuaggregatet...
Ja, det stämmer! På stadens badhus finns det en bastu som håller 70 grader och en som håller 90 grader. Om jag slår på en hink vatten i 70-gradersbastun så går de flesta ut ur bastun. Gör jag samma sak i 90-gradersbastun, så inser man att det är helt andra personer som hänger där. 8) Då är det jag som går först ut ur bastun. :D
av vigg
Skitvinter, andra året i rad som inte isen lägger sig på Mälaren. Har inte hänt sedan minst 40 år tillbaka.
Jag är bäst i Sverige på att ta mig fram i snö med bil. När bilen tar slut blir det endurohoj med fulldubb. Den grejar 7-80 cm snö lätt.
Spelar ingen roll då vi i Mälardalen upplever andra året i rad utan ens mälaren lägger sig. Mkt ovanligt.
SKITVINTER.
Användarvisningsbild
av xerent
Stäm SMHI. ;)

Jag håller med. Slaskvinter är inge roligt.
Användarvisningsbild
av Allinug
Nu kommer det snöblandat regn...
  • 1
  • 100
  • 101
  • 102
  • 103
  • 104
  • 190

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar