Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Hade denna tråd skapats om det hade varit en privatperson i sin RS6a?
Ja, eller någon Volvo med ett R på och "häftig" färg. Då hade man glatt vinkat efter den :mrgreen:
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
oldtimersmc skrev:Skall de köra fort så skall de påkalla fri väg dvs blåljus + ev siren om situationen kräver det.
nwt.se: Fråga polisen

Får ni köra för fort utan blåljus?

Fråga: Får polisen köra för fort utan att vare sig blåljus eller siren är påslagna?
/ M77
Svar: Polisen får köra för fort och bryta mot andra lokala trafikföreskrifter under tjänsteutövning utan att använda larmanordning.
Håkan Eriksson
Chef Trafikenheten
av oldtimersmc
torbjorn_75 skrev:
oldtimersmc skrev:Skall de köra fort så skall de påkalla fri väg dvs blåljus + ev siren om situationen kräver det.

Fråga: Får polisen köra för fort utan att vare sig blåljus eller siren är påslagna?
/ M77
Svar: Polisen får köra för fort och bryta mot andra lokala trafikföreskrifter under tjänsteutövning utan att använda larmanordning.
Håkan Eriksson
Chef Trafikenheten

JAG Kan försäkra dig om att Jag och Håkan Eriksson inte har samma uppfattning om vad som är ok eller inte
Och sen så har det inte med fallet att göra. "polisen får göra det som krävs för att de skall kunna utöva sin tjänste utövning" men INTE riskera andras liv och hälsa. Vilket man uppenbarligen gjorde i det här fallet.

Kan nämna att en anledning till att jag formulerar mig som jag gör.
Står vid ett rödljus med en mc som inte går bra (toktrimmad HD)tommgasar för att se på färgen på eldslågorna om den går fett eller tunnt och isf främre eller bakre cyllen, en inte allt för lång bit ifrån där jag står så har man en lokal kontroll.
Drar en repa i hamnen för att "snyta ur motorn" då den verkar ha gått fet. Kommer till baka till ruta ett,Grönt smack hej va det går 30 50 70 stopp INTE mer än 70...
Ut i gatan rusar en ...med en stopplampa som Inte är tänd och hade jag inte stannat så hade han "fastnat" på min chopper.

Fick en not om att det rullade på i 81 på 50= 2mån utan lapp. Märk väl Inga bevis utan de hade mätt med laser dävlar heller att det va mer än 70 Men det blev nog närmare 100 när jag drog därifrån då va ja inte så där värst diplomatiskt laggd.

OBS! alla moralpredikanter det rörde sig om en tom 4filig ringled med räcken så tagga ner.

Det är 13 år sedan och Håkan är Pangis nu och jag sitter i Polisstyrelsen :D , Tiderna förändras...
av oldtimersmc
torbjorn_75 skrev:

/ M77
Håkan Eriksson
Chef Trafikenheten
Ett annat standardinslag i NWT var NU så har vi laddat fartkamerona med film så nu så åker ni dit om ni kör för fort. Ungefär en par tre ggr i månan så kunde man läsa detta. Skälen till att de var avstängda var oräkneliga = osannorlika bara snack...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Poliser är vanliga människor, man kan göra misstag. Men det är stor okunskap bland allmänheten vad man får och inte får göra som polis.

Det är föraren av polisbilen som gör en bedömning av alla faktorer och som sedan avgör hur fort det ska gå beroende på vad det är för jobb. Man får som polis bryta mot trafikregler, hastighet osv osv trots att varken blåljus eller sirén är påslagen. Jobbet kan alltså ha den absolut högsta prioritet som finns, men det kan vara väldigt olämpligt att se och höra att polisen är på väg.

Folk klagar på att polisen kör fort fort. I nästa andetag ringer samma person och frågar va fan det tar sån tid för polisen att komma till platsen.....

Dom som klagar kan ju ta sig en funderare på om en polis vill riskera sitt eget och andras liv i onödan, om det inte absolut är nödvändigt. Även en polis har en pappa, mamma, är en son, eller dotter eller kanske har barn, barnbarn, flickvän, pojkvän, sambo, fru osv som man vill kunna komma hem till när arbetspasset är slut.
av oldtimersmc
XC90_Executive skrev:Poliser är vanliga människor, man kan göra misstag. Men det är stor okunskap bland allmänheten vad man får och inte får göra som polis.

Det är föraren av polisbilen som gör en bedömning av alla faktorer och som sedan avgör hur fort det ska gå beroende på vad det är för jobb. Man får som polis bryta mot trafikregler, hastighet osv osv trots att varken blåljus eller sirén är påslagen. Jobbet kan alltså ha den absolut högsta prioritet som finns, men det kan vara väldigt olämpligt att se och höra att polisen är på väg.

Folk klagar på att polisen kör fort fort. I nästa andetag ringer samma person och frågar va fan det tar sån tid för polisen att komma till platsen.....

Dom som klagar kan ju ta sig en funderare på om en polis vill riskera sitt eget och andras liv i onödan, om det inte absolut är nödvändigt. Även en polis har en pappa, mamma, är en son, eller dotter eller kanske har barn, barnbarn, flickvän, pojkvän, sambo, fru osv som man vill kunna komma hem till när arbetspasset är slut.
Allt handlar om omdömme där kan alla brista men det är i de allra flesta fall så att måste du köra som en galning så skall du ha "lyset på" även om det innebär att det minskar dina möjligheter att kamma hem potten i det valet så är det många som brister,basta.
Om det brister så kan resultatet bli att varken pappa polis eller pappa allmänhet inte kommer till dopet men väl till begravningen...
Användarvisningsbild
av Ravi
Polisen måste oxå ta hänsyn till trafiken och inte blåsa på som fan både i stan och på andra vägar! Har sätt den många gånger köra som galningar i stan och på motorvägen utan blåljus eller sirener! De borde träna lite så kanske det inte händer några olyckor! Den dagen de kör på mig så lär de få höra ett och annat
Senast redigerad av 1 Ravi, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Fast det står inte någonstans i lagen att man "ska" ha på larmannordning. Som jag skrev innan så är det i vissa fall väldigt olämpligt att ha det på.
Användarvisningsbild
av joel80
Men det står väl att man inte får framföra fordonet (polisbilen) i hög hastighet eller bryta mot trafikrekler om det utsätter andra trafikanter för fara?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]