Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
*pettson* skrev:
llesrof skrev:I denna tråd jämförs äpplen med bananer med apelsiner.

Se det ur det här perspektivet... om en homosexuell man lägger blommor på er bil ihop med ett brev där han berättar hur vacker du är, skulle det kännas lika okej? Nu kommer alla svara att de inte alls har något emot homosexuella och att de akulle känna sig lika smickrade som om en kvinna gjort det.
Se det ur den här synvinkeln. Det ligger en blomma och ett anonymt brev på din bil. Du har ingen aning om vem som skrivit det, handstilen avslöjar inget.
Förutsätter du då direkt att det är en homosexuell som fattat tycke för dej?
Och om så är: Är dina egna tankar scenarion en legitim anledning till att någon skulle ofredat dej i praktiken?

Hursomhelst så tja, jo men jag tillhör dom som inte alls just har nåt emot homosexuella, dom får sköta sitt så sköter jag mitt.
Men jag har varit för en vad jag kände var en udda händelse.
På fest, en grabb kommer fram slingrar sej upp nära nära och frustar ur sej att han tyckte jag var söt med glittrande ögon.
Två saker flög igenom huvudet: 1/ Slå honom på käften. 2/ Säga tack..
Jag sa tack.. tror jag..(med eftertryck).
För det var ju en komplimang och inget hotfullt, även om jag kände att den inte var nåt för mej?
Men jag kanske borde anmält honom för ofredande, för att han var man bara och inte vad jag ville höra det ifrån?
Njaä, varför skulle jag förutsätta att det var en homosexuell man som lagt lappen där? Mitt exempel var till för att poängtera att det kanske inte alltid man är speciellt pigg på att okända personer uppvaktar en eftersom man inte har en aning om vem det är eller vad de är ute efter. Det finns rätt gott om psykfall där ute. Det är min övertygelse att vi män har lättare för att uppskatta annonyma närmanden än vad kvinnor i allmänhet har. All statistik borde peka på att det fler mön än kvinnor som blottar sig, ofredar eller våldtar. Nu likställer jag inte det inträffade med våldtäkt, blottning eller annat ofredande, men jag har full förståelse för att tanken kan dyka upp hos vissa kvinnor som då känner obehag inför situationen. Allt handlar om vad man har för erfarenheter i bagaget. Förr skulle mannen vara chevaleresk men det är andra tider nu.
Användarvisningsbild
av Ticken
Kom och tänka på den här lilla notisen i en tidning.. Och nej, det är inget skämt. Vet inte om man ska skratta eller gråta..

Bild

/Ticken
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Läst i dagens tidning..

Fortkörning följdes av sms-invit
Angelica blev stoppad när hon körde för fort utanför Sigtuna i måndags kväll. Hon slapp böter, men fick sedan ett sms där mannen som sagt sig vara polis ville ta en fika.

"Du var så snygg i dina blåa jeans", stod det bland annat i meddelandet skriver Aftonbladet.

-Det här är inte bra, vare sig det är en riktig polis eller inte, säger kriminalinspektör Mats Johansson till tidningen.
Angelica svarade inte på meddelandet - hon gjorde en polisanmälan.

Av TT
av 2444ever
Hmm, vet inte om du menar att det var snarstucket av tjejen?
Enligt AB blev hon stoppad 2 gånger av samma "polis", andra gången ville han ha telefonnumret om "det skulle vara något", och på natten fick hon ett SMS typ att om HON bjöd på fika dagen efter så skulle han inte rapportera för hög hastighet och något mer (kommer inte ihåg exakt nu).
Om hon inte anmält skulle jag tycka det var ganska korkat av henne. Han hade något blåljus enligt henne, så antingen någon som utger sig för att vara polis eller en polis med ruggigt dåligt omdöme, som vill mutas med ett fika. Det finns en hel del galningar i denna värld och att situationen känns mindre bra av henne tycker inte jag är speciellt konstigt.

Det skulle faktiskt förvåna mig om det var en riktig polis.
Användarvisningsbild
av Mabuse
2444ever skrev: Det skulle faktiskt förvåna mig om det var en riktig polis.
Det skulle inte förvåna mig det minsta om det var en riktig polis.

Det verkar inte ställas några större krav vid polisutbildningen och vid anställningen som garanterar poliser med hög moral. Senast häromdagen var det en polis i mitt län som fälldes för snatteri i tingsrätten (och han har tidigare åkt dit för stöld på bland annat Systembolaget, hur illa är inte det?).
Poliser som åker dit för hustrumisshandel och liknande bevisar att poliser är lika goda kålsupare som resten av oss. Det är tydligen naivt av oss att tro att poliser är bättre än oss andra.

Vill vi att det ska vara på det viset? Det är en helt annan fråga.
av Volvo264GLE
Mabuse skrev:

Det verkar inte ställas några större krav vid polisutbildningen och vid anställningen som garanterar poliser med hög moral. Senast häromdagen var det en polis i mitt län som fälldes för snatteri i tingsrätten (och han har tidigare åkt dit för stöld på bland annat Systembolaget, hur illa är inte det?).
Poliser som åker dit för hustrumisshandel och liknande bevisar att poliser är lika goda kålsupare som resten av oss. Det är tydligen naivt av oss att tro att poliser är bättre än oss andra.

Vill vi att det ska vara på det viset? Det är en helt annan fråga.
Nej, och nu sänker de kraven för att man ska komma in. Att de t.ex. tog bort proven i svenska är ju helt tokigt!
av 2444ever
Mabuse skrev:
o.s.v...
Det som är skrämmande om det är en riktig polis är ju att göra en sån sak och inte fatta att det kan få konsekvenser. Om jag kommer ihåg korrekt från AB:s artikel så hade de ringt upp honom men han ville inte snacka (de fick numret av tjejen). Så, göra en sån sak där han enkelt spåras med mobilnumret tyder ju på total frånvaro av omdöme - utöver det korkade i hela grejen.
OBS, mitt resonemang bygger på hur AB återgett det hela, av deras artikel får jag intrycket att det var en ganska läbbig situation, långt ifrån någon oskyldig flirt (och mil från det inledande exemplet i denna tråd med blomma och lapp på rutan).
av kamilenski
Pettson

Idioter är det gott om!

Du har rätt! Jag tänker i samma banor. Men är inte rädd att hjälpa andra!
av llesrof
kamilenski skrev:Pettson

Idioter är det gott om!

Men att hjälpa andra är faktiskt inte samma sak som att starkt ogilla att någon helt okänd person mer eller mindre uppvaktar en. Fanskapet kanske står och runkar bakom en buske när han ser henne? :mrgreen:
av *pettson*
llesrof skrev:
kamilenski skrev:Pettson

Idioter är det gott om!

Men att hjälpa andra är faktiskt inte samma sak som att starkt ogilla att någon helt okänd person mer eller mindre uppvaktar en. Fanskapet kanske står och runkar bakom en buske när han ser henne? :mrgreen:
Ja han kanske gör det? Men sålänge han inte säger det, eller framställer nåt så det går att ana, eller syns så bör det inte vara ett problem.
Du har i dagsläget ingen aning om hur många som kan tänkas göra det till din och min text här och nu? Eller till minnet av din person varje dag på jobbet?
Förhoppningsvis ingen vill man ju tro då det vore olustigt med tanke på ämnena mest, men man vet aldrig.
Man kan därför inte gå omkring och tänka så att alla andra är potentiella speciella människor.
Ska man klara sej någorlunda mentalt bör man nog utgå ifrån att andra är som du o jag tills dess att det är bevisat att dom har andra uppsåt.
Och jag tycker nog inte att några trevliga kärleksfulla rader räknas till ont uppsåt.

Det pratades om poliser förut. Man måste sänka ingångskraven på dom om vi ska få några poliser alls. Man får säkerligen också införa ett helt nytt språktest där man använder svenglish, internetish, smsish och till sist bara krass vanlig svenska för dom som inte orkat närvara i skolan. Hur det sen ska gå med blankettifyllande och annat har jag ingen aning om. Men det bör inte göra att man inte kan göra två sorters poliser, en som kan vara väldigt välutbildad som har tuffare utövande än dom som har en lättare utbildning. Det brukar inte krävas genier för att bli butiksvakt eller annat. En polis med något mera rättigheter när det gäller inbrott butiksrån osv, är precis den rätta att patrullera stan mot diverse otyg. Dom med stora hjärnor kan för all del få antingen spana inne eller ute. Samt att dom sköter mer komplicerade brott. Till sist kan vi återanställa civilpersonalen så att ingen av polisvarianterna behöver leka sekreterare, det är nämligen totalt slöseri att dom sitter mer och skriver i en dator än dom jobbar med det dom är utbildade för. (om vi nu inte talar om inre spaning)

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]