Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
CarMan skrev:Jag vet inte hur andra känner, men själv har jag inget intresse alls av att andvända mig av ett rättstavningsprogram. (tar ju bara masa tid)(är ju iriterande nog &"tdskrävande" at behöva trycka på forumsindex efter varja läst tråd, bara för att nå knappen visa senaste inlägg)

Går det inte att läsa det nån skriver så fråga igen o tala om att du inte förstår.
Personligen tycker jag att det är irriterande och tidskrävande nog att behöva spendera tid på att dekoda meddelande, och ännu mera så att behöva skriva och fråga vad som menas. Några enstaka fel här eller där fungerar väl, men det finns en gräns och när jag når dit skiter jag helt enkelt i att fortsätta läsa. Om den som skrev inte tyckte hans meddelande var viktigt nog för att se till att det blev läsbart, så är nog inte meddelandet tillräckligt viktigt för mig heller...
Det är klart att handlar det om något som verkligen berör mig, kan jag besvära mig med att spendera den extra tiden det tar för mig. Men det betyder inte att jag tycker det är kul.

Och innan ni börjar hacka på mig för det jag skrev...
Jag har också problem med läsning. Gick på så kallad OBS-klinik i grundskolan med specialträning för att lära mig läsa och skriva ordentligt. Jag läste normal-texter konsekvent långsammast i klassen genom hela grundskolan. Därför att vet jag hur irriterande det är för mig att läsa massor av stavfel, så göra jag vad jag kan för att se till att det jag skriver är så rätt som möjligt.

Det är mitt sätt att visa respekt för de som ska läsa det jag skrivit.
av *pettson*
Bara för nu dyslexi betyder läs och skrivsvårigheter så verkar många konsekvent tro att för att man inte kan läsa eller skriva eller för den delen bägge, så har man dyslexi? Det om nåt är väl att pinka på folk som har den riktiga problematiken dyslexi. Att inte ha haft en tillräckligt bra lärare långt ned i grundskolan, eller ha närvarat tillräckligt många timmar på lektion på grund av sina egna val som sen yttrar sej i läs o skrivproblem är verkligen inte besläktat med problematiken dyslexi. Dyslexi har ungefär 5-6 av 100 testade med problem. Har en svärmor som jobbar som speciallärare just för dyslektiker, dit skeppas alla som *klassade* dyslektiker, efter några prover så visar det sej att man kanske inte knäckt dom motoriska koder som krävts för att kunna läsa o skriva flytande. Naturligtvis måste även sånt lösas men som sagt det har INGET med dyslexi som problematik att göra, lärosätten har heller inte dom överhuvudtaget med varann att göra.
Men jag har lärt mej att det finns en aspekt till, AVSKY för läsa o skriva, nånting som mindre duktiga lärare genom gnat och tjat lyckats placera in hos sina elever, nåt som gärna också pekas på som *dyslexi* Där gamla tiders fruktan får folk att bli blockerade vid handskrift eller textläsning av handskrift, där t.ex data går bra att läsa o skriva istället.
Användarvisningsbild
av SvenB
Mabuse skrev: Om den som skrev inte tyckte hans meddelande var viktigt nog för att se till att det blev läsbart, så är nog inte meddelandet tillräckligt viktigt för mig heller...
Nu är det väl så, att de som har dessa problem inte ser att det är fel, eller inte kan bättre. Inte att de är lata eller slarviga. Skall de låta bli att skriva då. Men det är ju fritt val om man vill läsa. Jag vill att alla fortsätter att skriva, det var därför jag i min enfald efterlyste rättstavningsprogram. Men oj vad fel det tydligen blev.
Användarvisningsbild
av vetten
Orkar man inte använda ett enkelt standardprogram för att kolla om man stavat rätt eller missat någon bokstav så tycker jag att det är lite nonchalant mot dom som man vill ha hjälp av så att man ska sitta och försöka tyda ibland oläsliga frågor.
Om jag lyckas traggla mej igenom och förstår vad som menas så försöker jag också svara.
Själv har jag en förmåga att glömma en och annan bokstav ibland när jag skriver och använder stavningskollen i Google toolbar att kolla det men vilket oftast funkar.
av llesrof
Intressant diskussion :mrgreen: Internetforum verkar dra till sig "dyslektiker" som en sockerbit drar till sig flugor. Var och varannan som skriver på ett forum skriver som en kratta.
Användarvisningsbild
av Mabuse
KKR skrev:Men oj vad fel det tydligen blev.
Inte i mina ögon i alla fal.

vetten skrev:Orkar man inte använda ett enkelt standardprogram för att kolla om man stavat rätt eller missat någon bokstav så tycker jag att det är lite nonchalant mot dom som man vill ha hjälp av så att man ska sitta och försöka tyda ibland oläsliga frågor.
FireFoxs insticksmodul för rättstavning är aktiv kontinuerligt. Så fort man har skrivit färdigt ett ord (tryckt på mellanslag efter ordet, eller punktation) får man en röd linje under ordet om det inte finns i ordlistan. Det krävs inte ens en knapptryckning för att hålla koll på rättstavningen.

Var och varannan som skriver på ett forum skriver som en kratta.
Det uppfattar jag också som ett gissel: att folk bara ger fan i det, utan ens en vettig ursäkt.
Jag är fullständigt övertygad om att det kommer att vara slarv som orsakar utplånandet av mänskligheten.
Användarvisningsbild
av TheFlyingDutchman
Intressant läsning :)

Joo, ibland så hjälper det mig ganska mycket faktiskt!
Är inte svensk (har bott i Sverige i drygt 2 år nu) och ibland undrar man såklart om man verkligen har skrivit rätt !!!
Användarvisningsbild
av ÄRRet
[quote="CarMan"]Jag vet inte hur andra känner, men själv har jag inget intresse alls av att andvända mig av ett rättstavningsprogram. (tar ju bara masa tid)(är ju iriterande nog &"tdskrävande" at behöva trycka på forumsindex efter varja läst tråd, bara för att nå knappen visa senaste inlägg)

Går det inte att läsa det nån skriver så fråga igen o tala om att du inte förstår.

Hur kommer det sig att dina inlägg är klockrent stavade ibland (inte ofta) och vissa knappt går att förstå? Har du dyslexi ibland?
Användarvisningsbild
av CarMan
Personligen tycker jag att det är irriterande och tidskrävande nog att behöva spendera tid på att dekoda meddelande (problemen ni alla har med era bilar), och ännu mera så att behöva skriva och fråga vad som menas...

Hur kommer det sig att dina reprationer är klockrent lagade ibland (inte ofta)? Har du mek problem ibland?...

Orkar man inte använda en enkelt reprationshandbok för att kolla hur man lagar en bil rätt eller om man missat någon när man gjorde en repration, så tycker jag att det är lite nonchalant mot dom som man vill ha hjälp av så att man ska sitta och försöka tyda ibland oläsliga frågor. (frågor där man inte andvänder fackmässiga utryck & korekta 3-bostavs förkortningar)...

-----------------------------------------------------------------------

:wink: :wink: :wink: :wink:
Användarvisningsbild
av gnestakalle
FireFoxs insticksmodul för rättstavning är aktiv kontinuerligt. Så fort man har skrivit färdigt ett ord (tryckt på mellanslag efter ordet, eller punktation) får man en röd linje under ordet om det inte finns i ordlistan. Det krävs inte ens en knapptryckning för att hålla koll på rättstavningen.
Det är en bra funktion men med sina brister, man får ofta själv komplettera ordlistan med ord som rätt självklart borde finnas redan. Här följer ett exempel på en företeelse som förekommer men just det exemplet jag drar fram behöver ej existera. Säg t.ex. att jag skriver servicemanual så kan ordlistan protestera och vilja att jag skulle skrivit service manual vilket ju inte är korrekt Svenska.

Mvh GK
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]