Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av Marbas
För några år sedan stod vi på Samarkands parkering i Växjö. Skulle in och göra ett snabbt ärende och sedan vidare igen. Efter 15 min kommer vi ut, och ser en lapp på rutan. Det visar sig att en kvinna kört emot vår bil, som resulterat i att stötfångaren fram bla spruckit. Lappen var inte skriven av henne, utan en mycket observant och medmänsklig person som sett händelsen. Kvinnan som kört på vår bil bara körde bara därifrån utan att ens se hur illa det tog (ja, hon måste ha märkt att hon körde in i vår bil).

Tack vare den observante personen fick polisen tag på smitaren (jo jag polisanmälde). Polisen tom frågade mig om jag tyckte att 800:- i böter för smitaren var tillräckligt eller om de skulle dra körkortet också. Jag ansåg att det inte var mitt jobb att bedöma, utan var glad att personen åkt fast. Vet inte om hon fick behålla kortet...

Även om det är smågrejer så kan det vara väl så stora för den drabbade (framförallt kränkande). Tycker att smitning ska polisanmälas obevekligen, även om skadan "bara" kostar några tusen.
Användarvisningsbild
av nolimits
Ha ha ha , ursäkta, men lite egendomligt att du tar upp detta för om jag inte minns fel så låg du väl och körde runt i en bil med körförbud i en annan postning och om det nu inte blev några skador varken på fordon eller person beroende på hur allvarligt du ser på dessa skrapmärken om du nu anser att de är fog för en anmälan så är väl denna incident inte så mycket att hänga upp sig på.Däremot så håller jag med dig om att en ursäkt från paret hade varit klart schysst där jag samtidigt tycker att dravlet om polisanmälan och käftsmällar som man kan läsa för smitning är rena parodin.Ärendet blir ju nedlaggt innan anmälan har nått skrivbordet på polisstationen och hade du brusat upp fysiskt mot paret som någon föreslog så hade nog du åkt med polisen in istället.
Användarvisningsbild
av SvenB
Märkliga saker får man läsa här. Man behöver inte vara felfri för att kritisera andra. Och, det är "Olovligt avvikande från olycksplats" även om bilen man kört på är lite äldre och kanske lite "skabbig". Det har inget med skadan att göra, och leder ofta till körkortsindragning. Du är skyldig att lämna dina uppgifter.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Blev påbackad utanför ICA för drygt ett år sedan, den skyldige hade jag naturligtvis aldrig funnit om det inte vore för att hon tog sig tid att söka igenom och fråga alla i butiken efter ägaren till en röd Volvo. Skadan var absolut inte allvarlig och det var inte lönt att blanda in försäkringsbolaget, men jag är ändå otroligt tacksam över att jag fick reda på hur skadan framkommit. Så visst finns det människor som är ärliga också :D
av Cicaro
Om man backar på ett fordon på parkering och inte kan hitta ägaren till fordonet, ex. på en långtidsparkering; fordonet saknar regplåtar, eller ingen möjlighet att kolla fordonsregistret ska man ringa och göra en anmälan till polisen om olyckan vill jag mig minnas att jag lärde mig när jag tog körkort. Detta för att vara SÄKER på olyckan inte klassas som smitning..
av *pettson*
Cicaro skrev:Om man backar på ett fordon på parkering och inte kan hitta ägaren till fordonet, ex. på en långtidsparkering; fordonet saknar regplåtar, eller ingen möjlighet att kolla fordonsregistret ska man ringa och göra en anmälan till polisen om olyckan vill jag mig minnas att jag lärde mig när jag tog körkort. Detta för att vara SÄKER på olyckan inte klassas som smitning..
En papplapp under torkaren går också bra. Huvudsaken är att du försöker kommunicera.
av Cicaro
*pettson* skrev:Huvudsaken är att du försöker kommunicera.
Hm, då har det kanske ändrat sig, jag blev varnad för att enbart lämna en lapp under torkaren eftersom den kunde försvinna/förstöras av regn osv...
Användarvisningsbild
av erikn
*pettson* skrev:En papplapp under torkaren går också bra. Huvudsaken är att du försöker kommunicera.
Jojo, när jag klev in i bilen på jobbet såg jag en lapp under torkaren. Jag gick ur och tog lappen och läste "Jag har skadat din bil. Jag kontaktar dig.". Jag kollade fram (gick till bilen bakifrån) och mycket riktigt var den skadad fram. Jag väntar på att bli kontaktad, men på de senaste 23 åren är det i alla fall ingen som har ringt...

Jag skulle testat så stor som möjligt.

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]