- mån 28 jun 2010, 22:17
För några år sedan stod vi på Samarkands parkering i Växjö. Skulle in och göra ett snabbt ärende och sedan vidare igen. Efter 15 min kommer vi ut, och ser en lapp på rutan. Det visar sig att en kvinna kört emot vår bil, som resulterat i att stötfångaren fram bla spruckit. Lappen var inte skriven av henne, utan en mycket observant och medmänsklig person som sett händelsen. Kvinnan som kört på vår bil bara körde bara därifrån utan att ens se hur illa det tog (ja, hon måste ha märkt att hon körde in i vår bil).
Tack vare den observante personen fick polisen tag på smitaren (jo jag polisanmälde). Polisen tom frågade mig om jag tyckte att 800:- i böter för smitaren var tillräckligt eller om de skulle dra körkortet också. Jag ansåg att det inte var mitt jobb att bedöma, utan var glad att personen åkt fast. Vet inte om hon fick behålla kortet...
Även om det är smågrejer så kan det vara väl så stora för den drabbade (framförallt kränkande). Tycker att smitning ska polisanmälas obevekligen, även om skadan "bara" kostar några tusen.
Tack vare den observante personen fick polisen tag på smitaren (jo jag polisanmälde). Polisen tom frågade mig om jag tyckte att 800:- i böter för smitaren var tillräckligt eller om de skulle dra körkortet också. Jag ansåg att det inte var mitt jobb att bedöma, utan var glad att personen åkt fast. Vet inte om hon fick behålla kortet...
Även om det är smågrejer så kan det vara väl så stora för den drabbade (framförallt kränkande). Tycker att smitning ska polisanmälas obevekligen, även om skadan "bara" kostar några tusen.