Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

IPRED - JA eller NEJ?

JA
4
10%
NEJ
35
90%
Användarvisningsbild
av Funk
Det som mest upprör mig är principen att en genomrutten inkompetent branschorganisation skall få polisiära befogenheter. Jag har på nära håll sett hur Antipiratbyrån åsamkat en väns företag stora kostnader, förseningar och trassel efter att på vaga grunder initierat en förundersökning. Av detta ganska stora beslag blev det intet. Beslagtaget lager och datorer mm kördes helt sonika tillbaka eftersom man inte kunde påvisa något oegentligt. Undersökningen lades helt sonika ned. Problemet är bara att det tog en bra bit över ett år innan fallet var avslutat..

Och nu vill man ge dessa inkompetenta idioter än mer befogenheter... :roll:

/Thomas
av metalHJ
Funk, det lät ju faktiskt som en ganska allvarlig grej! Stämde han inte piratbyrån efter detta? Och vad var grunden för att ge sig på honom, om han inte hade något olagligt material?

Nej, sånna saker får banne mig inte inträffa. Det tyder ju bara på att dom inte klarar av sitt jobb, än mindre att vara proffessionella.
Användarvisningsbild
av halmstaden
anp skrev: Kanske känner jag fel personer, ibland tror jag det efter att ha läst hur hela internetvärlden gör. Men ingen av dem jag känner som laddar hem musik/film från nätet, har några originalskivor. Endast det som laddats ned från nätet.

Själv köpte jag mig en film igår, 199 kronor, Skitdyrt, och kanske även en skitfilm. Det visar sig väl, men det som stör mig mest är inte priset. Utan att jag köpte den på den lokala bensinstationen. Några fysiska skivbutiker finns ju inte kvar längre tyvärr. Postorder finns ju, än så länge. Men det är inte riktigt samma sak, och ger inga spontanköp.

Och appropå bensinstationen, deras hyrfilmsutbud har minskat från ett tidigare, relativt stort rum. Till en liten hylla i hörnet av butiken.
Är det för att alla köper sina filmer nu, eller vad?
Jag vill återigen säga att jag är mot fri fildelning. Men det innebär absolut inte att jag är för IPRED, för de är inte motsatser, inte det minsta.
Polisen får endast begära ut IP-adresser om brottet kan ge två års fängelse och de har starka bevis. Med denna lag tillåts privata företag agera poliser för sin egen vinning, något som aldrig existerat förut i Sverige. Hört talas om ordet korruption? Polisen arbetar ju som bekant utan vinstsyfte.

Intressant om IPRED andra sidan sundet:
I Danmark, det första landet som gav film/skivindustrin dessa befogenheter, har skivförsäljningen minskat mest av alla länder. I Danmark har inga av de pengar som skivbolagen fått in gått till någon artist. Det enda artisterna har fått är mindre antal sålda skivor.

Nu i höstas, nästan åtta år efter att Danmark införde dessa lagar, hade man ett antal mål där domstolen ansåg att skärmdumpar inte är tillräckligt för att vinna en rättegång. Nu har man alltså fått prejudikat som säger att man inte kan peka ut vem som begått upphovsrättsbrott enbart med hjälp av ett ip-nummer. Detta efter åtta år !!!

Hur många miljoner ska de svenska skivbolagen hinna kräva innan detta kommer i Sverige?

En annan tankeställare: varför får bara film/skivbolagen begära ut IP-adresser, när inte jag får det? Vad är det som gör skivbolagen speciella? "Då kan det missbrukas", ja, men det kan inte skivbolagen göra eller?!?!
Detta visar att polisen och bara polisen ska syssla med brottsutredningar.

En notis till, justitieminister Beatrice Ask har kallat IPRED-motståndarna för "en liten högljudd grupp". Denna lilla grupp på Facebook fick i dagarna fler medlemmar än hennes eget parti, moderaterna. Medlemsantalet är runt 55k och ökar med ca 1500 varje dag.

De som önskar en privatpolis som arbetar i vinstsyfte och som har större befogenheter än Polisen och en lag som eliminerar rättsskyddet räcker upp en hand !

/M
Användarvisningsbild
av vetten
Om IPRED-lagen går igenom vilket är troligt eftersom skiv och filmindustrin satsat enorma summor på att lobba i korridorerna. Det kommer det inte att vara så svårt att gömma sej på nätet när man laddar ner musik och film eftersom det finns företag som erbjuder sej att gömma ditt IP bakom sina servrar. Det är väl bara dom stackarna som inte utnyttjar detta som kommer att åka fast. Själv är jag såklart emot IPRED och för fri fildelning. Jag tycker inte att det är så stor skillnad på att låna en skiva av en kompis och kopiera eller att spela in från ex.vis radio, det finns ju massor av webradiokanaler att tillgå idag, enda skillnaden blir ju att det tar längre tid att ladda ner på det viset. Dom stora artisterna tjänar redan tillräckligt med pengar medan dom små med hjälp av fildelning faktiskt har en chans att bli kända genom att lägga upp sina låtar på nätet för nerladdning.

Nej STOPPA dessa store-brorsfasoner. :-O)
av *pettson*
anp skrev:
*pettson* skrev:JAG håller fullständigt med medlemmen i The Leathernuns som skrev i aftonbladet..
http://www.aftonbladet.se/debatt/article3824576.ab
Lagen har INGET med upphovsrättsproblemen att göra. Lagen säkerställer endast att skivbolagen får sina pengar oavsett om du faktiskt vill ha deras produkt eller inte.
Men stöder Stim förslaget eller inte?
http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf ... 050031E0FA

Huruvida ipredförslaget är rätt eller inte låter jag vara osagt, dock är jag för allt som går emot alla som stjäl musik/film mm via nätet.

Kanske känner jag fel personer, ibland tror jag det efter att ha läst hur hela internetvärlden gör. Men ingen av dem jag känner som laddar hem musik/film från nätet, har några originalskivor. Endast det som laddats ned från nätet.

Själv köpte jag mig en film igår, 199 kronor, Skitdyrt, och kanske även en skitfilm. Det visar sig väl, men det som stör mig mest är inte priset. Utan att jag köpte den på den lokala bensinstationen. Några fysiska skivbutiker finns ju inte kvar längre tyvärr. Postorder finns ju, än så länge. Men det är inte riktigt samma sak, och ger inga spontanköp.

Och appropå bensinstationen, deras hyrfilmsutbud har minskat från ett tidigare, relativt stort rum. Till en liten hylla i hörnet av butiken.
Är det för att alla köper sina filmer nu, eller vad?
OM STIM företräder sina artister och inte hittat på egna ideer så borde detta säga hur dom ska ha ställt sej till detta? Citat: Sveriges upphovsmän/kvinnor säger istället Nej till Ipred via sin branschorganisation STIM.
Men enligt länken som du lagt in så verkar STIM gå emot önskan av sina egna medlemmar.. det är bara kusligt och inget annat..
av metalHJ
Troligen verkar IPRED förslaget gå igenom när jag läste Aftonbladet idag!

Regeringen hade gjort några slutgiltiga slipningar, Men Aftonbladet presenterade bara i stort vad det omfattar. Precis som skrivet här i tråden. Så framöver gäller ytterligare lite strypsnaror kring den illegala fildelningen!

Men det poängterades också att det är väldigt svårt att fälla någon, och det kommer troligen bara drabba de riktigt systematiska fildelarna. Skivbolaget måste styrka att de förlorat pengar tack vare den enskilde individen! För mig förefaller det ganska naturligt att det bör vara av märkbara belopp, alltså inte bara någon film utan organiserad uppladdning och nerladdning av filmer/musik i stort sett dagligen.
av Amarace
Att styrka att dom förlorat pengar är väl inte svårt.
Om en person laddar ner en film, ja då har ju filmbolaget förlorat den summa pengar dom skulle ha fått om den filmen istället köpts t.ex.
Det sätts ju ingen gräns på vad som är småskaligt eller storskaligt vad gäller fildelning, utan det ska avgöras genom praxis i domstol. Dom första fallen kommer alltså att avgöra hur lite/mycket som anses vara ok att fildela.

Jag tycker inte om denna lag, inte för att jag laddar ner så mycket, men OM ett skivbolag stämmer mig och jag förlorar så får jag ju inte bara ersätta dom för det jag laddat ner inklusive skadestånd utan jag får ju även stå för alla rättegångskostnader, både för mig och dom iomed att det är Civilrättsligt.
av metalHJ
Nog kan/måste man väl se lite genom fingrarna vad gäller fildelning? Annars lär ju skivbolagen få bekosta stora lönebelopp åt "piratjägare" då det är så utspritt i landet. Var och varannan jag känner har på något vis utnyttjat fildelning, i mindre eller större omfattning. Unga som äldre...

Det finns organiserade grupper som har fildelningen såsom vi diskuterar på detta forum dagligen! Det är ju dom som i största del gör allt material så lättillgängligt, och även dom som prioriterande borde tryckas dit. Dessa människor anser alltså jag vara storskaliga!
av *pettson*
Man kommer att satsa på att göra som i andra länder. Man skickar ut ett inbetalningskort ganska godtyckligt och betalar man inte så dras man till rätten. Min starka undran är.. Får artisterna mera pengar nu då? OM alla fildelare pyntar in 100 miljoner säg.. går dom då till dom utsatta artisterna? Svaret är solklart: NEJ och ärligt så verkar inte heller en enda artist tro det.
Vad som händer nu är att fildelarna börjar att prenumera på anonym serverplats så var problemet med det hela över och alla får börja om på ruta 1. Bolagen kommer då inte längre att kunna se vem som gjort vad.
Ett annat problem är dom små nätverksbolagen som har kanske 400 medlemmar, där rullar ip numren friskt. Så.. om jag har ip numret idag imorgon osv och laddar hem så har du det i övermorgon..Det blir kalas i en domstol..
Användarvisningsbild
av Severin
"Den person som står bakom abonnemanget är inte alltid den person som också har begått brottet. Om rättighetshavaren vill gå vidare och få ut skadestånd går frågan vidare till domstol. I en rättegång måste rättighetshavaren bevisa att det är personen bakom abonnemanget som också ligger bakom den olagliga nedladdningen eller uppladdningen. "
Det blir väldigt svårt att bevisa, även fast det står i avtalet med isp att man har ansvar att se till att bredbandet inte får användas brottsligt så går man fri om dom inte kan bevisa att just "jag" har tankat eller laddat upp vid ett specifikt tillfälle
Ett ipnr är bara ett spår, inte ett bevis

Fanns ett fall i Åland där mannen i huset stod för abbonemanget men va helt oskyldig för det va barnen och frun som hade fildelat, hade han stått på sig så hade han klarat sig men han fegade ur och betalade
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]