Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Kolla in dessa och då främst del 2 där du får se hur långt han åker fast färddatorn visar noll.
Del1:

Del2:

Iofs en Audi men jag tror de flesta märken har lite marginal. Min gamla saab 9000 har jag kört ner på 0 utan problem. 9-5an tappar väldigt mycket de sista 200km men jag har haft den väldigt långt ner och det har då saknats ett antal liter till full tank.

Det värsta jag varit med om var i passatdieseln (07a) jag hade tidigare, när jag passerade Uppsala i norrgående riktning så hade jag så jag skulle klara mig till Gävle bro med rätt många mil tillgodo, när jag passerade månkarboavfarten så hade jag fortfarande gott om diesel kvar så svänga av där kändes helt onödigt. Dock började färddatorn sjunka väldigt snabbt trots den jämna hastigheten. När jag väl rullade upp på Gävle Bro så hade jag enligt färddatorn tom tank sen några kilometrar, rullar fram till dieselpumpen och ska börja tanka.
Men det fungerar inte, pumpen hoppar inte igång. Går in och frågar Statoilpersonalen vad som är fel, då har dom slut på diesel :(

Börjar fundera på om jag ska våga mig in i Gävle med risk att bli stående i trafiken. Väljer att fortsätta längs E4 och svänga av på riksväg 80 för att komma till en annan Statoilmack en knapp mil därifrån. Tror ni inte dom hade slut på diesel också? Bara vända in i Gävle där jag tillsist fick tag på min diesel.

Mvh
Anders
Det är ju komiskt :lol:

Flera berättelser om att lita på färddatorn, och när det börjar bli svettigt och man väl är framme på macken, så är bränslet slut/macken nerlagd? Haha, Murphys lag måste helt enkelt existera i vissa lägen. I andra fall när man inte ligger på håret, så är det aldrig problem med att tanka :)

Dock kör jag personligen alltid efter tripp/tankmätaren och min snittuträknade förbrukning! Min personliga dator ljuger aldrig...
Brainded skrev:Kolla in dessa och då främst del 2 där du får se hur långt han åker fast färddatorn visar noll.
Del1:

Del2:

Iofs en Audi men jag tror de flesta märken har lite marginal. Min gamla saab 9000 har jag kört ner på 0 utan problem. 9-5an tappar väldigt mycket de sista 200km men jag har haft den väldigt långt ner och det har då saknats ett antal liter till full tank.

Det värsta jag varit med om var i passatdieseln (07a) jag hade tidigare, när jag passerade Uppsala i norrgående riktning så hade jag så jag skulle klara mig till Gävle bro med rätt många mil tillgodo, när jag passerade månkarboavfarten så hade jag fortfarande gott om diesel kvar så svänga av där kändes helt onödigt. Dock började färddatorn sjunka väldigt snabbt trots den jämna hastigheten. När jag väl rullade upp på Gävle Bro så hade jag enligt färddatorn tom tank sen några kilometrar, rullar fram till dieselpumpen och ska börja tanka.
Men det fungerar inte, pumpen hoppar inte igång. Går in och frågar Statoilpersonalen vad som är fel, då har dom slut på diesel :(

Börjar fundera på om jag ska våga mig in i Gävle med risk att bli stående i trafiken. Väljer att fortsätta längs E4 och svänga av på riksväg 80 för att komma till en annan Statoilmack en knapp mil därifrån. Tror ni inte dom hade slut på diesel också? Bara vända in i Gävle där jag tillsist fick tag på min diesel.

Mvh
Anders

Haha...tack för de filmerna och storyn! Håller med programledaren att det är enormt mentalt påfrestande att köra med tom tank enligt färddatorn...och visst är det typiskt..att just när man har dåligt med soppa, då är stationerna nerlagda, ur funktion, eller slut på bränsle. Murphys law tror jag visst det kallas?

Vet inte riktigt vad som gäller ang. bränsletanken och färddatorn, men vissa säger ju att det finns säkerhetsmarginal, och vissa säger att det inte finns...att marginalen snarare är det som är kvar efter att lampan har tänts.

Har även noterat rent i praktiken att det skiljer sig mellan olika Volvo-bilar. Vissa tar slut snabbare än andra. Så det tycks även vara lite individuellt. Man kanske får lära sig sin egen bil och utgå från det?

Sen undrar man ju även vad som gäller i specifikationerna? Stämmer uppgifterna hur stor tanken är? Eller är även de fejkade i syfte att ge säkerhetsmarginal?

Min bils specifikationslista uppger att tanken ska rymma 70 liter. Dock har jag tankat i 71 liter senaste tankningen (pressade) och vill minnas att jag även fått i nästan 73 liter en gång i vintras när jag tankade med motorn igång och lätt lutande framåt. Då visade också bränslemätaren - - - (tre streck) fast strecken kom först när jag nästan var framme vid pumpen. Innan hade det stått 30 km till tom tank eller något liknande. Så jag anade faktiskt inte att det var så jäkla tomt!

Sen tycker jag det känns mer läskigt att köra med risk för soppatorsk med en dieselbil, än med en bensinare. Fast de säger ju att de nya dieselbilarna inte är några problem att starta igen efter soppatorsk? Tidigare var man ju tvungen att lufta tanken och lite annat vill jag minnas?

Man kan tänka sig att tanken rymmer 70 liter, och sen går det kanske någon eller ett par liter ytterligare i ledningarna till motorn och från själva tankpåfyllningshålet.

Det läskiga är ju att det går så ruskigt fort på slutet...därför brukar jag ta för vana att tanka ganska så snart efter att oranga lampan har tänts. Då brukar det gå i mellan 63-67 liter ungefär....
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]