I.H.P skrev:Helt rätt gjort, hade alla haft civilkurage och brytt sig hade vi haft ett bättre samhälle!
-)
Men...
metalHJ skrev:.....Hade vi skitit i det, hade han kunna löpt vidare och krasha bilar för att plocka på sig värdesaker så han kan fortsätta sitt drogmissbruk och i övrigt misära liv.
Tyvärr så tror jag att han redan är på fri fot i väntan på rättegång. :-(O)
//Björn
Tyvärr tror jag att du kan ha rätt... Men förmodligen hamnade killen i fyllecell då han var helt väck och inte i tillstånd att förhöras. Det är ju bara att hoppas på att han spärras in! Vad det nu tjänar till, snart nog är han ändå fri igen och kan fortsätta härja...
Funk skrev:Ni vet väl att man säger - "Fega killar får aldrig kyssa vackra tjejer..." ni ligger nog bra till :D
Klart man griper in, med viss försiktighet
/Thomas
Så, då väntar jag in min donna som snart kliver in och berömmer min hjälteinsats :lol: Skämtåsido. Rätt är rätt, och fel är fel. Vissa har förmågan att se skillnaden, och försöka göra något åt det, andra inte. Se bara på alla som inte gjorde något åt inbrottet, då det var fler folk som bevittnade händelsen. EN äldre man, hävdar att han uppmanade tjuven att inte göra det. Varav tjuven hotar gubben med stryk, och fortsätter sin akt. Samma äldre man var det som kom och sa till oss!
En liten tanke som slog mig i diskussionen:
Försäkringen täcker aldrig skadan du själv får, vid inbrott i bilen!
1. Du blir förbannad (egentligen helt i onödan och spiller således onödig energi)
2. Du blir kränkt, någon har vart och rotat bland dina privata saker med avsikt att stjäla. Med andra ord skiter de i om det finns något personligt värde i något av prylarna, de ser bara desperat efter potentiella sedlar.
Av dessa anledningar kan vi inte förvara något av värde i bilen längre, knappt installera ett vettigt ljudsystem innan de är där och rycker åt sig prylarna. Vad gör snuten såvida ingen DIREKT kan hävda/vittna vem det var? Absolut NADA! Det finns inga resurser, det är viktigare att ta fast fortkörare på landsvägen för att håva in lite klirr till kassan.
Så ja, jag funderar egentligen varför man ska påkalla polis? Det är en lösning de närmsta månaderna, men därefter då? Kostnaden för att hålla dessa individer inspärrade är för höga, så släpp ut dom i samhället o låt de förstöra vår miljö igen. Är det vi eller politikerna som måste ändra syn, för att få ordning och reda i landet igen?
Visst, ett inbrott i bilen är en skitsak i relevans till vad som verkligen händer där ute. Men principen av att låta sånt här fortsätta, då det inte finns resurser för att lösa problemen är skrämmande för framtiden.
//metalHJ ("metal" - som i musikgenren, metal/hårdrock. "HJ" - mitt alias)