- sön 07 sep 2008, 21:20
En sak som många missar är ju att det handlar om olyckornas utgång, olyckor sker i alla hastigheter det är vi väl alla överens om men problemet är att ju högre hastigheten är ju lägre är chanserna för att klara sig helskinnad ur en olycka. Kan delvis hålla med om att man är mer skärpt vid högre hastighet, men det är ju inte alla gånger som en hastighetsöverträdelse är vållande till olyckan och då spelar det ju ingen roll hur aktiv man är i sin bilkörning.
Lever själv med en nackskada som ger mig ständig värk efter en trafikolycka -00, jag var icke vållande men min hastighet var långt över tillåtna och just detta gjorde att olyckans art blev betydligt mer omfattande än vad det egentligen hade behövt bli. Med en lägre hastighet hade jag hunnit bromsa ner till en ännu lägre hastighet, nu var det panikbroms, låsta hjul och 7-8m senare så small det, med en lägre hastighet hade olyckan inte blivit så allvarlig, vare sig med bilar eller folk. Om den hade inträffat alls!?
Idag kör man med mer förstånd, håller ju inte hastigheten till 100% och jag kan visst köra ordentligt fort fortfarande, men olyckan finns i bakhuvudet och man får vara medveten om riskerna...
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net