Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av S.t.r.a.n.D
Mycket intressant disskution och ni verkar alla var inne på samma spår. Jag håller med er till 110% på allt ni skriver. En sak jag har tänkt på också är när man ligger och köra väligt långa sträckor, typ 100mil. När man ligger där strax över hastighetsgränsen med farthållaren i så blir man riktitg slö och okoncentrerad. Då är det riktigt kul att ha en annan bil att "köra med". Menar absolut inte att man ska tävla eller köra som idioter men att ligga två bilar efter varann i 120-130 på 110-väg är betydligt roligare än att halvsova om alla bilar. Kan man ju turas om att "dra" också. När jag körde ner till halmstad sist från luleå (140mil) så blev jag omkörd av en lite lätt stylad V70N i Umeå som jag hängde på. Märkte rätt snabbt att han tänkte lika och vi låg och "drog" om vartannat tillsammans ända ner till sthlm (65mil) där han tackade och hälsade så glatt innan han svängde av E4.

Väntar bara med spänning på att det ska komma någon med HELT motsatt åsikt. Tyvärr är nog risken att tråden spårar ur då ganska stor.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Jag tycker motorcyklarna ska skärpa sig!

Det kom 3 st som körde ikapp i en by , där det är skyltat 70 så kom de i 200Km/h uppskattar jag det till.. :evil:
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag tycker också man känner sig mer konsentrerad när man gasar på lite mer. Risken är väl den att om man tex ökar hastigheten med 20 km/h så kanske man blir mer koncentrerad på körningen till en början, men efter någon mil så är man inte lika koncentrerad längre.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Håller med Brainded & Roadkiller, erfar samma fenomen själv. Då jag hade min 850 turbo så körde jag när omständigheterna tillät betydligt snabbare än hastighetsbegränsningarna...under flera år. Ta i trä men jag åkte aldrig fast för fortkörning....men, poängen är att jag var aldrig med om en olycka heller! Tur att man inte mötte någon hjärndöd alkoholist eller pundare? Jo, men när jag kör fort så är jag 100% koncentrerad på att köra bil...INGET annat! Inte på vilka räkningar som ska betalas...inte vad kompisen tycker/sade om bla bla....INGENTING annat än det jag sysslar med...Men, nu då jag bestämt mig för att vara ekonomisk & inte dras med ett snuskigt högt bensin konto så är jag fullt medveten om att efter att ha varit en aktiv bilförare så kommer jag på mig själv med att vara okoncentrerad, tänka på annat osv osv.

Detta är ju väldigt enkelt, när man kör på någon av A vägarna i Tyskland (då det inte är trafikstockning) så MÅSTE man vara koncentrerad & anpassa sin vakenhet efter trafikrytmen & det sätt Tyskarna kör på. Fungerar det? Ja visst, inga problem! Av vilken anledning skulle svenskar vara oförmögna att köra bil fort i Sverige men klara av det i Tyskland?!?
VV & politikerna förevändningar, lögner & ursäkter för att få svensken att tro på en utopisk nollvision beror på att de vill kunna inkassera BÖTER till kassakistan som INTE går tillbaks till bilisterna i form av förbättrat vägnät eller trafikpoliser som säkrar frafik miljön genom att ta fast påverkade förare istället för att skriva ut fartböter.
Användarvisningsbild
av Hilmer
En sak som många missar är ju att det handlar om olyckornas utgång, olyckor sker i alla hastigheter det är vi väl alla överens om men problemet är att ju högre hastigheten är ju lägre är chanserna för att klara sig helskinnad ur en olycka. Kan delvis hålla med om att man är mer skärpt vid högre hastighet, men det är ju inte alla gånger som en hastighetsöverträdelse är vållande till olyckan och då spelar det ju ingen roll hur aktiv man är i sin bilkörning.
Lever själv med en nackskada som ger mig ständig värk efter en trafikolycka -00, jag var icke vållande men min hastighet var långt över tillåtna och just detta gjorde att olyckans art blev betydligt mer omfattande än vad det egentligen hade behövt bli. Med en lägre hastighet hade jag hunnit bromsa ner till en ännu lägre hastighet, nu var det panikbroms, låsta hjul och 7-8m senare så small det, med en lägre hastighet hade olyckan inte blivit så allvarlig, vare sig med bilar eller folk. Om den hade inträffat alls!?
Idag kör man med mer förstånd, håller ju inte hastigheten till 100% och jag kan visst köra ordentligt fort fortfarande, men olyckan finns i bakhuvudet och man får vara medveten om riskerna...
Användarvisningsbild
av Brainy
Hilmer: Visst är det så, men isådanafall kanske vi skulle skylta ner hastigheten till 30 på samtliga vägar? Jag krockade 01 och har efter det en bedömd invaliditet på 8%, det var den andre bilistens fel och olyckan hade inte kunnat undvikas varesig jag färdats i 30km/h eller i 100km/h (på 90vägen) och självklart lär jag ha fått ondare än om det gått i 30km/h. Men i hastigheter 90 eller 100 km/h så tror jag snarare att utgången mer handlar om ren tur än vilken ände av intervallet du ligger i.

Sen blev jag själv vittne till en olycka så sent som i torsdags där ett fordon färdades på huvudled (50-väg) och ett annat fordon svängde ut rakt framför.
Hade det gått i 50km/h så är jag helt övertygad om att olyckan inte hade hänt, nu när jag uppskattar hastigheten 100km/h++ så blev utgången istället något helt annat med väldigt långa bromsspår (30m enligt tidningen, närmare 50m enligt mig). Så det handlar om en aktiv körning utan att höjja hastigheten överdrivet mycket. Behöver du köra 200 på 90-väg för att öka koncentrationen så kan du lika gärna lägga ner, ökar du istället koncentrationen markant i 100km/h(fortfarande 90-väg) och väglaget tllåter den hastigheten så ser jag det bara som positivt.

mvh
Anders
av Jon-Evert
Jag pendlar 11 mil t.o.r till mitt arbete. Vägen är en "länsväg", smal och hyfsat kurvig. Hastigheten på denna länsväg var tidigare satt till mestadels 90km/h. För ett par år sedan kom dock beslutsfattare på den briljanta idén att sänka hastigheten till 50-70km/h. För att höja trafiksäkerheten ytterligare slängde man dessutom upp totalt 11 fartkameror oxå.....
Då denna omdaning skedde arbetade jag 3-skift och jag minns ännu hur jag efter att ha arbetat natt höll på att somna vid ratten gång på gång eftersom jag var tvungen att ta mig hemåt i krypfart! Det var rena jäkla tortyren, den låg hastigheten gjorde mig helt okoncentrerad och jag förvandlades till en äkta dödsmaskin pga denna begränsning av hastigheten, det var fasiken rena turen att man inte plockade något stackars litet barn i höstmörkret som traskade på i vägkanten på väg till sin skolbuss!
Användarvisningsbild
av Hilmer
Det är ju knappast vägverkets fel att man inte håller sig vaken bakom ratten, kan man inte vara alert vid körningen oavsett hastighet så kanske man ska överväga att inte köra alls.
av Jon-Evert
Hilmer skrev:Det är ju knappast vägverkets fel att man inte håller sig vaken bakom ratten, kan man inte vara alert vid körningen oavsett hastighet så kanske man ska överväga att inte köra alls.
Jo min vän, det är deras förbannade skyldighet att hålla mig vaken!!! :lol:

Skämt å sido, naturligtvis är det inte så - jag ville bara beskriva hur jag "reagerade" på en hastighetssänkning. Jag blev en mycket sämre bilförare.

Med tanke på hur min kropp reagerade så valde jag att hoppa av skiftarbetet för att istället börja arbeta dagtid.

Hälsningar från en numera piggare bilförare!

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]