Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av igelkottar
http://medlem.spray.se/lillensr/Spell.vbs
Högerklicka och välj "Spara som"

Om ni har Word installerat så kan ni ta detta script och använda
för stavning. Lägger ni den på ett ställe där ni kan klicka på den lätt,
så räcker det med att ni kopierar texten som ni vill kolla så talar den om hur det är.
Användarvisningsbild
av camaro69
Språkbegåvningen avtar.

Vad är: "Vi har ett nytt tänk?"

:roll:
Användarvisningsbild
av vetten
Tja :!: själv tycker jag att tråden börjar att spåra ur nu ?:-/
Användarvisningsbild
av MathiasS
camaro69 skrev:Språkbegåvningen avtar.

Vad är: "Vi har ett nytt tänk?"

:roll:
Även om detta kanske skiljer sig från det traditionella svenska språkbruket så är det ju rätt tydligt vad som menas? Ett mer vardagligt sätt att uttrycka att man har en ny strategi, nytt angreppssätt, nytt sätt att arbeta.

Jag kan tipsa er som är vetgiriga att kontakta http://www.sprakradet.se - dom svarar inom några timmar på epost och är det perfekta stället att få svar på frågor om svenska språket och hur det bör brukas.
Användarvisningsbild
av Claes74
anp skrev:Sms, chattsidor och postjakt på forum är några orsaker till dagens urusla stavning.
Jag kan förstå de som förkortar långa ord då de chattar eller sms:ar, men det börjar bli löjligt då man skriver "juh" eller "bytat" ( även om jag förstått att bytat är ett dialektalt ord från södra Sverige? ).
Ju och bytt är ju snabbare/kortare att skriva.

Väldigt många har problem med ord och stavning, och det säger jag inget om. Men de flesta är nog bara väldigt lata när det kommer till att själva läsa vad de skrivit.
Jag är själv fullständigt bortkommen vad gäller meningsuppbyggnad, verb, adjektiv och allt vad det nu heter.
Men stavningen försöker jag hålla koll på även om det lätt blir fel.
Skolan orsakar en del oxå, pojkens skola tyckte att det var bättre att lära ungarna tala engelska än att skriva :-O)
Med tanke på att nästan all kommnikation sker i text via mail idag så undrar man ju vilket århundrade den läraren lever i.
Har de samma teorier ang svenskan så förstår jag varför de skriver som de gör.
Användarvisningsbild
av MathiasS
Claes74 skrev:
anp skrev:Sms, chattsidor och postjakt på forum är några orsaker till dagens urusla stavning.
Jag kan förstå de som förkortar långa ord då de chattar eller sms:ar, men det börjar bli löjligt då man skriver "juh" eller "bytat" ( även om jag förstått att bytat är ett dialektalt ord från södra Sverige? ).
Ju och bytt är ju snabbare/kortare att skriva.

Väldigt många har problem med ord och stavning, och det säger jag inget om. Men de flesta är nog bara väldigt lata när det kommer till att själva läsa vad de skrivit.
Jag är själv fullständigt bortkommen vad gäller meningsuppbyggnad, verb, adjektiv och allt vad det nu heter.
Men stavningen försöker jag hålla koll på även om det lätt blir fel.
Skolan orsakar en del oxå, pojkens skola tyckte att det var bättre att lära ungarna tala engelska än att skriva :-O)
Med tanke på att nästan all kommnikation sker i text via mail idag så undrar man ju vilket århundrade den läraren lever i.
Har de samma teorier ang svenskan så förstår jag varför de skriver som de gör.
Jag tror knappast att skolan generellt kan hållas ansvarig för att folk skriver dåligt......

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]