Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Innan jag uppgraderade min dator (bygge den själv) så ändrades ljudet då man scrollade, och det var hårddisken som jobbade (blev ett dåvare ljud) Att nätagget skulle låta därför låter knarigt, det enda som rör sig i den är fläckten. Ljudet var på inget sätt störande.
Siqqe skrev:
vetten skrev:
Siqqe skrev:Nej, det är INTE hårddisken. Detta är ett vanligt fenomen på gamla HP (hp/compaq) och DELL-datorer. Det är nätaggregatet som orsakar detta ljud.
Nej det tror jag inte på. Ljudet kommer från HD-n så många har jag bytt och att det skulle komma från nätaggregatet ?:-/ NEJ :-O) Sätt dej bredvid din öppnade dator och lyssna med örat vartifrån ljudet kommer så fattar du :-)-)
Det ÄR nätagget som orsakar detta problem. Självklart kan det vara andra saker också, men rent generellt när det låter konstigt från datorn när man scrollar så är det nätagget det beror på.

Jag VET. Jag har jobbat som PC-tekniker i flera år och du kan aldrig ana hur många nätagg jag har bytt på alla möjliga märkesdatorer. HP t.o.m. tvångsreparerade dom för att de misstänkte att det fanns brandrisk kopplad till felet.

Du menar alltså att alla "ljud" från hårddisken, är något som hårddisken skapar själv? Tänk efter lite nu...
Nej det är INTE nätaggregatet som orsakar det vanliga knattret från datorn utan hårddisken som jag skrev tidigare, om ni tvivlar på det så ta och öppna datorlådan sen tar du en skruvmejsel (Tänk på att vara försiktig när du gör detta så att du inte kommer åt nåt som kan kortslutas) Ok datorn ska givetvis vara på, öppna sen ett webfönster eller gör något som får datorn att börja låta, om du nu sätter mejselspetsen mot hårddisken och skaftet mot örat (funkar som ett stetoskop) så kommer du säkert att höra att ljudet kommer därifrån testa också att sätta spetsen mot nätaggregatet och försök att hitta nått annat ljud en ett surr därifrån så får du klarhet vad det är som låter och som jag skrev tidigare så har jag skruvat en hel del med dessa stendumma apparater som kallas datorer närmare bestämt dagligen dom senaste 5-6 åren. Om det skulle vara så att det är moderkortet som orsakar störningen i nätaggregatet så tror jag det inte, däremot skulle nätaggregatet kunna störa moderkortet men det är också svårt att tro på. Vad skulle för övrigt kunna låta i nätaggregatet då den enda rörliga del som finns där är fläkten. Det som är det som orsakar det knattrande ljudet, jo hårddisken roterar och över den fram och tillbaks far läsarhuvudet för att samla in den data som behövs och den orsakar alltså ljudet. Billiga hårddiskar brukar i regel låta mer än dyrare som ju oftast är bättre gjorda, en gammal sliten hd kan också låta mer än en ny.
vetten skrev:Nej det är INTE nätaggregatet som orsakar det vanliga knattret från datorn utan hårddisken som jag skrev tidigare, om ni tvivlar på det så ta och öppna datorlådan sen tar du en skruvmejsel (Tänk på att vara försiktig när du gör detta så att du inte kommer åt nåt som kan kortslutas) Ok datorn ska givetvis vara på, öppna sen ett webfönster eller gör något som får datorn att börja låta, om du nu sätter mejselspetsen mot hårddisken och skaftet mot örat (funkar som ett stetoskop) så kommer du säkert att höra att ljudet kommer därifrån testa också att sätta spetsen mot nätaggregatet och försök att hitta nått annat ljud en ett surr därifrån så får du klarhet vad det är som låter och som jag skrev tidigare så har jag skruvat en hel del med dessa stendumma apparater som kallas datorer närmare bestämt dagligen dom senaste 5-6 åren. Om det skulle vara så att det är moderkortet som orsakar störningen i nätaggregatet så tror jag det inte, däremot skulle nätaggregatet kunna störa moderkortet men det är också svårt att tro på. Vad skulle för övrigt kunna låta i nätaggregatet då den enda rörliga del som finns där är fläkten. Det som är det som orsakar det knattrande ljudet, jo hårddisken roterar och över den fram och tillbaks far läsarhuvudet för att samla in den data som behövs och den orsakar alltså ljudet. Billiga hårddiskar brukar i regel låta mer än dyrare som ju oftast är bättre gjorda, en gammal sliten hd kan också låta mer än en ny.
Då är det då hårddisken som låter :cry:

Vad ska man göra åt det?

Man tycker att DELL borde ha bra grejer i sina datorer, den är ju trots allt max 3 år!

/Kalle
Ja Du köpa en ny och tyst hd är väl det ända tips jag kan ge dej, men om du tycker att det är ett irriterande ljud så har du väl inget val. Tycker du att datorn funkar bra för övrigt och inte vill byta hd så får du välja eller vänja dej ?:-/ men du kan ju alltid köpa en tyst hd och sen klona över allt du har på den gamla till den nya :-)-)
Nätaggregatet tvivlar jag också på, vad skulle framkalla ljudet däri? FInns inget som direkt kan framkalla nåt ljud däri förutom fläkten? Att det däremot kan medverka till att något annat låter kan ju vara mycket möjligt.
Hårddisken, nja, skulle den låta för att man scrollar så har man andra problem, för måste hårddisken jobba bara för att du scrollar har du antagligen klent med minne så att det måste växlas mot hårddisken istället. Enda anledningen att en hårdisk låter är ju att den arbetar, och arbetar gör den bara når något annat vill att den ska arbeta.

Själv har jag haft detta fel en par gånger, byte av mus fixade det ena gången, andra gången genom byte av ljudkort, och tredje byte av högtalare. Det störde alltså på något vis.

Börja med det enklaste, ta loss höljet/sidan på datorn och ha lyssna när du scrollar och lyssna vars det låter, är det hårddisken ska du nog se över minnet och hur mycket "skit" som finns på datorn som snor minne.

Och ja, jag är också "PC-tekniker", är ju ett väldigt vida begrepp :)
infekterar denna tråden med litet nonsens, bara kände att jag måste :D

en ny dell ahaaa :twisted:

hur mycket minne har du? dell burkarna på jobbet brukar inte ha mycket iaf
kanske du an låna en sticka och prova?
nätaggregat låter konstigt, bästa är nog att cabba ned och verkligen lyssna

ps/ett svagt orginalagg kan ev ge konstiga fel om man överbelastar med fler enheter o annat grafikkort
När jag hjälpte en kompis att uppdatera ramminnet från 512 till det tredubbla 1,5 så blev knattret betydligt mindre och datorn var av vilket märke tro? Jo en Dell ! Så visst mycket ram betydligt mindre knatter.
Beror helt på vad vi pratar om. Om det ALLTID låter från datorn när det scrollas så är det troligtvis inte hårddisken. Att hårddisken låter när den får jobba (när den ska jobba) är väl ingenting lustigt.

1. Det jag ljud jag pratar om kommer i regel från högtalarna som orsakas av nätagget. Punkt slut.
2. Alla ljud som kommer från hårddisken är inte "okej" ljud. Det beror helt på om hårddisken ska läsa/skriva eller ej (just i den stund).

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]