Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mattias_F
Tråkigt att höra att bra folk skall lämna oss. :cry:
Glöm inte att kika in hos oss lite då och då!! :wink:
av v70 2,5T - 99
kan ju inte mer än erkänna , jag har själv starka funderingar att byta ut våran ena bil ( s60 2,4T ) mot just kia ceed ... men än så lönge så är det bara i spekulationsstadiet ..... svider lite att släppa en -00 ( modellår - 01 ? ) som togs ut som "ny" bil 2003 ... har inte änns gått 5 000 mil än... ( vi ända ägare , bilen i kalasskick samt hyffsat med utrustning ) ock efter lite garantijobb ( gas-spjäll , dörrmodul, låskistor* 2 , kylfläkt , k-stag , inlägg i fjäderskålar m.m ) så är allt vi gjort utöver servicar ett batteribyte.... så funkar den nu riktigt bra !
av bluuman
NCR skrev:
bluuman skrev:Farsan köpte en likadan idag, 2.0an, Svart...postar lite bilder när den levererats.
Hur lång leveranstid fick han? Har jag tur får jag min precis innan jul här i Göteborg.... :cry:
Fredag nästa vecka ;) De tog in 2st då färgvalet var oklart, deras hemsida suger nämligen vad gäller visning av färger. De hade 3 färger, silver, blå och svart. Så det blev en svart. Jag testade 1.6 diesel och helvete va drag där va i den, trodde jag aldrig. Så nu är blev det en större motor, 2.0an där det mesta ingår, som sportpaketet med 17", annan grill, osv.

Fast, hade jag köpt en bil själv i den klassen så hade jag inte köpt Kia, snarare en lågmilare Audi A3 Sportback 1.9tdi eller A4 2.0tdi. De är sagolikt snygga och rätt lätta att kränga. Skall själv sälja min S60 nu, men det blir en mindre bil för min del. Surt, men jag studerar nu så jag måste sälja den pga ekonomin. Annars hade jag behållt den och kört slut på den, alskar min S60 som går som en klocka(2.4 sugis automat)
av jbl
Sent omsider så lycka till med nya bilen.

Läste du på nåt innan du böt till KIA. Partikel filter bytet ligger på 36000kr bara som en parantes i det hela. Ska bytas vid ett visst miltal som jag har glömt just nu.
Men infon finns hos vi bilägare.
Användarvisningsbild
av Fraz
jbl skrev:Sent omsider så lycka till med nya bilen.

Läste du på nåt innan du böt till KIA. Partikel filter bytet ligger på 36000kr bara som en parantes i det hela. Ska bytas vid ett visst miltal som jag har glömt just nu.
Men infon finns hos vi bilägare.
36000:- HERRE JÄVLAR VILKET PRIS (S)
Stämmer detta?
Användarvisningsbild
av Bosa
Partikelfiltret byts var 6000:e mil och är endel av servicen, priset är dock 27000kr och inte 36k.

Väntar på att NCR ska ta sig upp på stolen igen. :D Nä men jag hittade lite info på Vi Bilagare som iofs gäller 1,6 liters dieseln och där stod följande: "Fast var rädd om katalysatorn, den är svindyr. Drygt 27 000 kronor går den på, inklusive det underhållsfria partikelfiltret." Ett katalysatorras borde väl täckas av garantin så det bör inte vara något problem. :)
av NCR
Bosa skrev:Väntar på att NCR ska ta sig upp på stolen igen. :D Nä men jag hittade lite info på Vi Bilagare som iofs gäller 1,6 liters dieseln och där stod följande: "Fast var rädd om katalysatorn, den är svindyr. Drygt 27 000 kronor går den på, inklusive det underhållsfria partikelfiltret." Ett katalysatorras borde väl täckas av garantin så det bör inte vara något problem. :)
Hehe, jag hann bara få en kall kåre där.. 8)

För katalysatorn gäller 6 år eller 8000 mils garanti har jag för mig. Lite dåligt att inte en så dyr pryl täcks av samma garanti, men vaffan, trillar den av innan vi byter får vi väl köra utan filter, som alla gamla mercedesar där ute..:). Nej, helt seriöst så har jag tills dags dato aldrig kört en bil från 0-8000 mil innan jag har tröttnat och bytt. så det blir nog bra.
av bluuman
Vänta nu här. Denna kostnad gäller väl bara om man inte servar på märkesverkstad? Blev lite förvirrad nu..
av NCR
bluuman skrev:Vänta nu här. Denna kostnad gäller väl bara om man inte servar på märkesverkstad? Blev lite förvirrad nu..
Ja, detta gäller bara om den havererar 1: utanför garanti-tid 2: eller om du inte servar den på märkesverkstad.
av *pettson*
enligt Vi bilägare.. (saxat ur texten)

*Men service måste bilarna ha ändå. Det är då man märker baksidan på Kias garantiavtal. För att garantin ska gälla måste bilen servas på en auktoriserad märkesverkstad. (Det går att komma billigare undan om man servar bilen på en icke auktoriserad verkstad. Men då gäller bara tre års nybilsgaranti – dock utan milbegränsning.)*
*För Kia Cee´d 1,6 bensin innebär garantivillkoren nio servicetillfällen. Totalkostnaden för detta är enligt Kia 26 389 kr på en verkstad i Stockholmsregionen. För dieselmotorn blir det sju servicetillfällen med en totalkostnad på 28 629 kr.*
bäst är ändå hyundais garantier..*skratt..

*Kvalitetsgarantin på Hyundai är dock inte lika omfattande som nybilsgarantin hos Kia. Komponenter som bilföretagen räknar som slitdelar ingår inte i Hyundais garanti. Det kan gälla bromsskivor, centrallås, stötdämpare, hjullager, styrleder, länkarmar och avgasrör. Hos Kia finns också undantag för till exempel glödlampor, torkarblad, tändstift och bromsbelägg. Totalt sett är dock Kias garanti mer omfattande, medan Hyundais garantier kan vara två år längre. *

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]