Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av kaffe_koppen
Då körde jag min första lektion i går då. Av någon anledning så var jag nervös, vet inte varför, har ju kört hur mycket som hellst förut.
Helt prickfritt gick det ju inte, det hade jag väl inte räknat med heller.
Detta va vad vi kom fram till:

Bromsa före frikoppling. -Jag tryckte ofta ner kopplingspedalen för tidigt, jag kunnde bromsa med växel i lite längre.

Placering på smala vägar. -På en smal väg som vi åkte på var det en massa bilar som stod parkerade efter höger vägkant, alltså var jag tvungen o köra på vänster sida. Precis innan en liten korsning på samma väg så fortsatte jag att köra på vänster sida när jag borde ha kört in till högersidan igenom T-korsningen och sedan fortsatt på vänster sida igen.

Frikoppla inte så ofta.

Ytterbackspeglar före blinkers.

Dock så sa han när vi kört klart att jag körde mycket bättre på slutet, så jag lärde mig ju något i alla fall. Sen var det ju en ny bil, som uppför sig lite annorlunda än vad jag är van vid, så det var väl inte riktigt samma flyt som när jag kör 945:an.
av kaffe_koppen
Nä, man ska ju inte det, men det har liksom blivit till någon vana att göra det. När jag körde privat i dag så var jag på vippen flera gånger att trycka ner pedalen, nu gäller det att vänja av sig vid det.
av kaffe_koppen
Snabb fråga bara:
Hur brukar ni göra när ni ska bromsa till stopp till exempel vid ett rödljus när växeln blir för tung? Lägger ni in en lägre växel och släpper upp kopplingen igen?
Användarvisningsbild
av Scania
kaffe_koppen skrev:Snabb fråga bara:
Hur brukar ni göra när ni ska bromsa till stopp till exempel vid ett rödljus när växeln blir för tung? Lägger ni in en lägre växel och släpper upp kopplingen igen?
Man skall sträva att ha växel i så mycket som möjligt, eftersom man då har bättre kontroll på bilen, dvs man kan då antingen bromsa vid behov eller accelerera sig ur en situation.

Så ja, jag lägger i en lägre växel och släpper upp kopplingen när jag närmar mig tex ett rödljus. På så sätt sparar man ju bromsarna också...
av haxpet
Beror nog på situation. Ibland så byter jag till lägre växel och motorbromsar lite på den också, men vet jag att jag måste stanna så kan det nog bli så att man trycker in kopplingen när varvtalet på den växel man har i blir lågt och håller koppling inne ända tills det är dags att åka igen.

Jag hade samma problem i början och det är många många fler som har det. Att man trycker in kopplingen i onödan. Men så fort man började köra en bil med färddator där man ser förbrukningen hela tiden och ser att den går till 0 när man släpper gasen och motorbromsar så lär man sej att inte trycka in kopplingen i onödan.

Och en del av det ligger väl kvar sedan gammalt när bilarna inte hade någon elektronisk insprutning osv. Då kunde det vara mer ekonomiskt att trycka in kopplingen när man skulle sakta in eftersom motorn snurrade långsammare då.

Min sambo brukar trycker in kopplingen alldeles för ofta, ska hon göra en sväng så rullar hon oftast genom svängen med kopplingen intryckt och väljer växel först efter svängen och det skuttar och har sej, jag brukar försöka säga åt henne hur hon ska göra, men det lyssnar hon inte på. (Kärringar :) )

Nåja, idag kör jag automat, så jag behöver inte bry mej om den "tredje" pedalen.
Användarvisningsbild
av Brainy
Scania skrev:
Man skall sträva att ha växel i så mycket som möjligt, eftersom man då har bättre kontroll på bilen, dvs man kan då antingen bromsa vid behov eller accelerera sig ur en situation.

Så ja, jag lägger i en lägre växel och släpper upp kopplingen när jag närmar mig tex ett rödljus. På så sätt sparar man ju bromsarna också...
Jag brukar motorbromsa ner på tvåan, sen brukar jag frikoppla och bromsa sista biten. På volvon går detta ju att göra nästan till stillastående men på saaben är utväxlingen lite svettigare då grundgasen börjar motverka mig redan vid 35km/h så där kopplar jag väl ur lite väl tidigt men motorbromsen på ettan blir lite väl aggresiv för att lägga i den.

mvh
Anders
Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.

Hej Jag vet att detta har diskuterats tidigare men[…]