- sön 27 apr 2008, 16:00
Handikapp/parkeringstillstånd missbrukas!
En släktings granne har handikapparkeringsstillstånd ( phew, långt ord ), men har nog missat litegranna vad det innebär vad gäller tillåtelse och skyldigheter.
Min släkting har under en längre tid stört sig på att gräsmattan utanför lägenheten blir sönderkörd av grannen och dennes frus bilar, då dom kör på och delvis parkerar på gräsmattan utanför min släktings lägenhet.
Gräsmattan utanför deras egen lägenhet räcker mer än väl till att köra/parkera på, men de utnyttjar även grannarnas gräsmatta.
Emellanåt står de även i vägen med bilen på den asfalterade gångvägen som löper runt bostadsområdet, och hindrar andra att komma fram med sina bilar.
En annan släkting knackade på grannens dörr en gång då deras bil stod i vägen, och bad dem flytta på den.
Svaret h*n fick var att de skulla bara städa klart något i lägenheten först, då min släkting påtalade att bilen stod ivägen nu. Fick h*n svaret att de minsan hade handikapptillstånd, och fick parkera där.
Hur diskussionen sedan fortlpte vet jag inte, men grannsämjan blev en aningens kyligare efter det att bilen flyttades motvilligt.
Idag fick jag min beskärda del av grannens inställning till världen i stort och p-tillstånd i synnerhet.
Min släkting ville ha en stolpe nedslagen i gräsmattan ( på sin del av gräsmattan ) för att förhindra fortsatt bilkörning där.
Precis då jag kommit och var på väg att spetta ett hål att sätta stolpen i, så kom den handikappade grannen hem. Körde över gräsmattan och in på sin "tomt", backade sedan tillbaka nästan 1 Meter in på släktingens gräsmatta och rullade sedan fram en liten bit där denne parkerade.
Då grannen öppnade dörren gick jag fram och sade,
-ursäkta, kan du köra fram bilen 1 Meter?
Grannen for ur bilen väldigt raskt för att vara handikappad, och frågade varför?
-Vi tänkte slå ned en stolpe här för att förhindra bilkörning på gräsmattan som blir förstörd, svarade jag
-Vart är gräsmattan förstörd? Frågade grannen i lite upprörd ton.
-Precis under din bil, sade jag och pekade på hjulspåren i den lerbruna jorden.
Efter det blev grannen omåttligt upprörd över vårt tilltag med att slå ned en stolpe i gräsmattan, och började inta en aggressiv kroppställning. ( grannen är väl i ca, 60 års åldern bör tilläggas )
Jag tog ett steg närmare honom för att se vad han menade med sitt kroppspråk. Då lugnade han sig litegranna, men inte mycket.
Grannen betonade starkt att han hade ett handikappstillstånd, och därmed rätt att stå där.
Jag försökte antyda att det tillståndet gällde nog andra saker än rätten att stå på och köra sönder andras gräsmattor. Men se det gick han inte på.
Efter ett tags käftande kunde jag inte hålla mig, utan frågade om det var för en mental eller fysisk sjukdom han hade tillståndet.
Mental! Blev svaret. Det förstod jag nästan svarade jag, och förslog även att han skulle gå in till sig och prata med sig självt ett tag.
Det var nog enda sättet han skulle få de svar han önskade på. Och jodå, det skulle han minsan göra.
Grannen körde även fram bilen en aning, varpå jag slog ned stolpen en bit från tomtgränsen för att inte störa i onödan.
Efter 90 minuter meddelades det att stolpen var nedkörd, och vid kontroll stod grannens bil så nära hålet att det inte var möjligt att slå ned stolpen djupare och stadigare.
Men i veckan skall det kontrolleras med bostadsbolaget huruvida grannen har sin påstådda rätt att stå där han står. Och om jag får lägga dit en stor gråsten med hjälp av en traktor :twisted:
Kanske skulle man kontrollera med den som utfärdat handikappstillståndet, om det verkligen är utfärdat på rätt grunder.
Är man pigg nog att försöka ge sig in i handgemäng på en artig och enkel fråga, så är man nog pigg nog att gå från de vanliga p-platserna i samhället i stort.
Fråga:
Vart kan man läsa på om regler mm gällande handikapparkeringstillstånd?
Volvo 240 Etanol edition