Här har vi nya vrålåket. Det blev en Skoda Superb Alldrive 2013 som rullat drygt 2800 mil som firmabil hos Skoda. Motorn är den beprövade 140-hästars dieseln kopplad till en DSG6-låda.
Utrustning i stort:
2 X elstolar
Parkeringssensorer fram och bak plus automatisk fickparkering (vågar man ens prova?)
Stereo Amundsen med navigator
Webasto bränslevärmare med fjärrkontroll
Skinn/alcantara-säten
Bixenon
Växlingspaddlar på ratten
Intrycket så här långt är att det är en förbannat trevlig bil. 2-litersdieseln gör ett bra jobb och kraften räcker. Det är skillnad på snabba kapplöpningshästar och arbetshästar. Den drar underbart skönt på låga varv. DSG6-lådan växlar fantastiskt fint och drar inte onödigt länge på växlarna. Tvärt om så växlar den upp tidigt och låter vridmomentet göra jobbet. Bilen är mycket fastare i hullet än XC:n. Den är höjd 20 mm jämfört med en vanlig Superb men den är ändå 50 mm lägre än XC70:n och jag antar att detta bidrar till att den ligger så bra på vägen. XC70:n var om möjligt lite bekvämare och gungigare och hade även lägre vägljud. Stolarna var också mycket mjukare på XC:n. Skodan är stram på ett tyskt vis och det handlar helt enkelt om två helt olika filosofier. Jag är inte säker på att Skodans hårdare stolar är obekvämare, de känns bara mycket mer annorlunda. Skodan känns inte lite avskärmad från vägen som XC:n gjorde.
Stereon är hygglig men jag saknar Volvons centrumkanal. Först tyckte jag att Skodans ljud var bedrövlig men jag hittade inställningarna och lyckades få till det rätt bra. I och med att den har blåtandsmottagare så är det en baggis att koppla in iPoden. Jag måste bara skaffa en billaddare till iPoden. Jag vill ha en med så liten kontakt som möjligt så att jag kan gömma undan den i facket framför växelväljaren och dessutom kunna stänga locket. Jag kom hem efter en runda på kanske 15 mil och bilen har haft en snittförbrukning på 0,54 liter/mil enligt färddatorn. Det är riktigt bra tycker jag. Jag tror att jag kommer att bli riktigt nöjd med denna bil :D
Såg förresten att min gamla pärla ligger ute på annons hos bilhandlaren nu:
http://www.atteviks.se/Sok-Bil/Sok-bega ... d=zvh9cyvg