Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av llesrof
Dags att väcka denna tråd igen. Jag är förkyld som en j-vla gnu och behövde något värmande så jag öppnade en flaska Laphroaig Cask strength. Det är så mycket smak i den så den fungerar även när man är förkyld. Jag brukar alltid ha en sådan hemma och har märkt att styrkan varierar från gång till gång. Denna låg på dryga 58%. Det värmer ända ned i tårna. Att den också är så rökig att brandvarnaren larmar är underbart. Efter denna smakar all annan whisky som såpvatten. Sett till hur mycket smak man får och hur lite av den man dricker varje gång är den riktigt prisvärd.

Ett tag senare, efter kvällsmackan, fick det bli en centiliter cognac. Säga vad man vill om maltwhisky, men cognac är otroligt mycket godare tycker jag. Och då gillar jag ändå maltwhisky. En liten skvätt 10-årig Le Reviseur XO är aldrig fel. Sitter just och botaniserar Systembolagets hemsida i jakt efter att hitta något att spendera mitt presenkort på. Lutar nog åt en Delamain Vesper, en av världens 10 bästa cognacar.
av 2444ever
llesrof skrev:Man är aldrig för ung för att börja med cognac :D Egentligen borde det vara tvärt om, whisky smakar mer speciellt än cognac och därför borde det vara lättare att lära sig att gilla cognac. Det vanligaste är att folk upptäcker cognacens förträfflighet långt senare. Kanske kan det vara så att whisky är lättare att "upptäcka" eftersom det skiljer så otroligt i smak mellan olika sorter och whisky i sig har en väldigt speciell karaktär. Cognac är lite mer subtilt.
Måste hålla med dig här, även om det känns svårt efter ditt fula påhopp i min tråd om whisky/konjak i snus.
Jag föll snabbare för konjak än whisky, har fortfarande inte helt lätt för whisky. Min teori om varför konjak kan upptäckas lite senare är att man helt enkelt stöter på whisky mycket oftare, helt enkelt lite "grabbigare" att bjuda på whisky. Inte många gånger man hörde "nä grabbar, ska vi ta oss en konjak" i sin ungdom. Jag för min del tycker att en dålig/billig konjak smakar värre än en dålig/billig whisky, och i ungdomen var det ju inte så vanligt att man köpte något dyrare, och därmed kanske många tyckte att whisky smakade bättre.
Samt, inte att förglömma, fylledrickning. I ungdomen dricks det ju oftast för fyllan och då är väl whiskyns smak "bättre".

(hade min första konjak varit napoleonkonjak hade jag nog aldrig mer ens smakat på en konjak.)
av qwerty
Talisker 10yo. kan man säga annat än mumma?

Glenfiddich 12, 14, 15 och 18yo, de är bra, hela skalan från brukswirre till ren njutning.
Undvik dock Glenfiddich 21yo, det ÄR buteljerat getpiss, fattar inte att de tappat upp och sålt den under sitt namn, dyr var den oxå närmare 1000kr om jag minns rätt.

Mackmyra, kommer inte ihåg vilken exakta sort det var, kartongen var vit/orange, mycket god faktiskt.

Famous grouse, Black grouse båda väldigt fina brukswirre, den svarte har dock fördel av en antydan till rökighet iaf.
White grouse är en besvikelse, smakar....brännvin, vill jag ha vit sprit- smak tar jag en Moscovskaya ist.

Har en drös med flaskor i skåpet, kommer inte ihåg namnen på alla, men dessa som jag listat har jag druckit en del av. 8)

Om någon känner sig givmild tar jag gärna emot en flaska eller donationer till att köpa en Glenfiddich 1937.
http://www.thewhiskyexchange.com/select ... hisky.aspx
Den skulle vara otroligt spännande att få smaka av.
av llesrof
igelkottar skrev:
Sedan är inte en Svart Renault att förakta heller. :mrgreen:
jo. Förstår inte varför den anses som så förnämlig. Inte efter att ha testat betydligt godare sorter till lägre priser eller marginellt dyrare. Tycker att den är för vass och spritig i smaken. Som en billig VSOP :mrgreen:
av llesrof
Min Delamain Pale & Dry XO tog slut nu. Och min Delamain Vesper räcker bara till ett, möjligen två glas till. Tips på andra sorter i samma kaliber?
Volvo V50 "Mr White"

Nya läder damasken med R-Design knoppen monte[…]

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]