Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Har inte brytt mig så mycket tidigare om varför det finns t ex sol och måne med på graderingen på termostaterna till vattenelementen då dessa som regel alltid stått på fullt.
Har nu sökt som en galning på google men det är fan inte lätt att hitta en förklaring på vad symbolerna betyder.

Alltså, termostat på elementet med inbyggd givare, graderad från *-1-2(måne)-3(sol)-4-5 Förmodar att stjärnan/snöflingan betyder frostfritt i alla fall.
Om man ställt in tempen centralt till alla elementen så förstår jag ju att man via klockan kan ställa in olika temp beroende på dag/natt t ex, men hur fungerar det egentligen på dessa "vanliga" termostater!?
Alla element här hemma går på fullt förutom sovrummet där den står på 2(måne), stängt till sovrummet under dagen och där blir riktigt kallt och elementet är kallt.
Men under natten så blir det ju naturligtvis varmare, dels för att man alstrar en del värme själv men också att för att värmen ifrån övriga huset kan komma in då dörren under natten är öppen.
Men här är då det skumma, under natten då det är varmt så är alltså även elementet varmt, så att det handlar om ett inställnings/handhavandefel är ju bara att konstatera...

Så hjälp mig förstå symbolernas innebörd, så kanske vi kan få rätt på tempen även i sovrummet :)
av *pettson*
Vem har tillverkat termostaten och vad är det för modellnummer? Tillverkaren BORDE veta något om användning av produkten.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Många av de hundratals termostater som finns till hands har ju i flera fall samma symboler, att de olika kan ha olika spec är sin sak men trodde det fanns en gemensam förklaring till vad dessa symboler betyder.
TA Termorett heter dom i alla fall, vidare nr vete tusan!
av *pettson*
Hilmer skrev:Många av de hundratals termostater som finns till hands har ju i flera fall samma symboler, att de olika kan ha olika spec är sin sak men trodde det fanns en gemensam förklaring till vad dessa symboler betyder.
Här har du bruksanvisningarna på dom..
http://www.tahydronics.com/sv/produkter ... rmostater/
Användarvisningsbild
av Hilmer
*pettson* skrev:
Hilmer skrev:Många av de hundratals termostater som finns till hands har ju i flera fall samma symboler, att de olika kan ha olika spec är sin sak men trodde det fanns en gemensam förklaring till vad dessa symboler betyder.
Här har du bruksanvisningarna på dom..
http://www.tahydronics.com/sv/produkter ... rmostater/

Tack!
Jag har kikat på denna tidigare och där står hyfsat utförligt hur man ska justera termostaterna för önskad temp.
Men tyvärr står det inte ens här vad sol/måne betyder.
Eller det handlar bara om att man kan ha dom på sol (=20°) dagtid och sen sänka till måne (=16°) nattetid för ett svalare klimat när man sover (för energibesparande kan det väl inte vara!?).
Användarvisningsbild
av A80TD
Det kan ju inte vara något annat än en slags rekommendation av lämpliga dag/nattinställningar.
Jag kom ihåg att på jobbet har vi elradiatorer med en separat sol/måneknapp bredvid tempvredet. Blev lite nyfiken och googlade nu och i det fallet ger nattläget en sänkning på 3.5° ifrån inställd temp. Inte särskilt sofistikerat det heller men det är väl lättare än att hålla på och ratta och försöka se hur många grader man ändrar.
DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]