Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej.

Tänkte bara delge mig ifall någon annan hamnar i samma situation som jag gjorde.

Jag var väldigt tidig att hoppa på bredbandstelefonitåget, redan 2004.

När man har denna typ av bredbandstelefoni så behövs en s.k voip-dosa (nedan kallad dosa), denna fungerar som ett modem fast tvärt om, modulate - demodulate. Den kopplas alltså mellan bredbandet och telefonen och gör de digitala signalerna analoga och vice versa. Dessutom så innehåller denna box speciell information så att det är mig ni kommer till när ni slår mitt telefonnr från er vanliga fasta telefon.

Denna dosa har dels en Wan-port som kopplas till bredbandet och sen en Lan-port som kopplas vidare till det befintliga nätverket (om kunden har ett).

Just Lan-porten slutade fungera för mig i höstas, inga större problem tyckte jag då jag bara kopplade in dosan direkt på nätverket istället för före. Men här i veckan så slutade även wan-porten på den att fungera så dosan blev alltså helt obrukbar.

Jag ringde således tele2's kundtjänst för att höra hur jag skulle göra. De konstaterade att min felsökning gått rätt till och att dosan mycket riktigt är obrukbar. Då jag haft den så pass länge så hade självklart den 2-åriga garantin gått ut. Det hade jag inga problem med utan frågade vad de ville ha för en ny. Visade sig att de inte "bara sålde den".

Nu till poängen med att jag haft det länge, jag har en prisplan som innebär att jag varken har månadsavgift eller minimidebitering medan de som tecknat på senare tid har en minimidebitering på 69kr/mån som jag sällan uppnår.
För att få en ny dosa så skulle jag behöva byta till denna prisplan och även binda upp den i 12mån (på den jag har idag så har jag aldrig haft bindningstid) men då skulle jag bara behöva betala frakten på dosan.

Dessa dosor är dock tämligen rätt enkla att ställa in så jag bad dem helt sonika att skicka mina användaruppgifter så skulle jag köpa en själv så skulle problemet vara ur världen. De vägrade lämna ut dessa pga säkerhetsskäl(!!!), konstigt att de flesta övriga leverantörer med samma teknik törs göra detta.
Tele2 tar sig alltså en monopolställning mot sina kunder och nyttjar även denna för att kunna bli av med för dem ofördelaktiga abbonemang.

Det finns även inbyggda telefonsvarare i dessa dosor, något som tele2 spärrat för att kunna ta betalt för en telefonsvarare direkt i nätet. Detta visste jag dock om redan innan jag beställde så det har jag inga problem med men det skvallrar om att de försöker nyttja sin beroendeställning mot kunden.

Sen hur min kontakt gått med dem efter detta tror jag inte är intressant, vi har iaf båda parter skött det med respekt för den andre även om vi haft helt olika åsikter.

Det hela slutade i alla fall igår då de sa att de skulle skicka ut en ny färdiginställd dosa till mig utan att ändra min prisplan och utan att ta betalt för den. Vilket inte alls var vad jag försökte med, jag hade gärna betalat marknadspris för denna då garantin mycket riktigt gått ut sedan länge.

Ni som sitter med samma avtal mot tele2 som jag och något liknande händer. Stå på er! de verkar ge med sig med sakliga argument. Förhoppningsvis har jag satt något praxis nu så det blir lättare i fortsättningen.

mvh
Anders
Vilken mjukvara har ni?

Ja lite spännande de släppte dessa buggf[…]

inget ovanligt, jag har bytt båda på m[…]

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]