- ons 19 jan 2011, 20:03
Kycklingfilé i lergryta.
Med ris, sallad, lingonsylt, syltlök och en god sås.
Fördelen med att laga mat i lergryta är att ugnen håller sig ren, köttet blir oerhört mört och inget fett behöver tillsättas. Dessutom bevaras alla goda smaker.
Har du ingen lergryta så är det dax att investera i en (ca: 500:-)! Den är mycket användbar och sköter sig själv. Resultatet blir alltid bra.
*4 fileér
*1-2 gula lökar
*(1-2 morötter)
*(ett gäng potatisar, kålrötter och/eller andra rotfrukter)
*Kryddblandning (chilisås, heinz ketchup, 1 pressad lime, peppar, salt, vitlök, barbequesås (honung) (ingefära))
*Grönpepparsås
*Ris/potatis/rösti
Lergrytan ska läggas helt i blöt 20-30 min innan det går in i ugnen. OBS! ugnen ska vara kall när du sätter in lergrytan! 180-200 grader i ca: 1,5 timmar är standard för alla olika typer av kött.
Gnid in köttet med de kryddor du föredrar och lägg det i grytan. Dela lökarna ( morötterna samt potatisen) i stora bitar och kasta i.
Skjuts in i ugnen! Det är först nu du ska ställa in ugnen på 180-200 grader. (om du ställer in lergrytan i en redan varm ugn så spricker leran...)
Efter 30 min brukar jag lägga i den övriga kryddblandningen.
Blanda chilisås, (söt) ketchup, barbequesås, saften från 1 lime, 2-4 klyftor hackad vitlök, lite peppar och salt. Jag använder en plastbägare och rör ihop det med en gaffel.
Häll den halvfasta blandningen på köttet/rotfrukterna i grytan och låt den vara inne i ytterligare ca: 60 min. De sista 10-20 minutrarna kan du med fördel ta av locket så blir det ännu mer färg på anrättningen.
När du är klar med grytan så ställer du den i varmt vatten. Helst så snart som möjligt efter ugnen. Då blir den väldigt lätt att rengöra med diskborsten sen. Ev. kan svinto användas ifall du först har kramat ur skurmedlet ur tussen. I övrigt ska inte diskmedel eller maskindisk användas! Leran är ju porös och suger in kemikalierna i porerna. Det fäller sedan ut i maten nästa gång du använder lergrytan.
God spis!
M V H
---> Matzen
------------------------------------------
http://matzen10.wordpress.com