- tor 06 jan 2011, 12:14
Det alla gått på är ordbajseri.. hur man väljer att presentera ett faktum som kommer att införas på ett eller annat sätt, oavsett parti.
KKR skrev:Jag räcker inte upp handen, och dessa höjningar av koldioxidskatten på diesel är indexhöjningar beslutade för länge sedan. Vad jag uppfattade sades det att "Vi höjer inga energiskatter på fordonsbränsle förutom tidigare beslutade indexhöjningar". Dessutom har de fel i artikeln, koldioxidskatten på diesel höjdes 20 öre + moms 1/1 2011. Diesel kostar nu 13:35, det är långt från 25:-. Hade de rödgröna vunnit valet hade det förutom de 20 öre + moms blivit ytterligare 29 öre + moms i höjning. 2012 hade det blivit ytterligare 20 öre + moms och de indexhöjningar som var beslutade för 2012 + moms. Så tacka gärna Alliansen för att det "bara" blev 20 öre + moms. Obsevera att detta är vad de rödgröna LOVADE att höja i den ihophafsade kompromissen till valplattform, vad som kommit därefter står skrivet i stjärnorna. Men en sak tror jag vi får vara överrens om, det hade inte blivit mindre höjningar med de rödgröna vid rodret.Det hade inte blivit högre med rödgrönt, det är exakt samma pannkaka. Både dom och sittande regering avsåg att följa dom EU direktiv vi har åtagit oss att följa. Antingen höja dieseln eller återinföra kilometerskatten. Blått valde höjningen av dieseln, det är inte den höjningen som kom nu, precis som sagt är nuvarande indexhöjningar. Blått måste höja ca 25öre igen eller införa km skatten hur dom än gör. Grönt/Rött avsåg att införa kilometerskatten igen istället för höjning. Nåt som ska motsvara ca 25öre litern i höjt bränslepris. Det ska sen antingen höjas årsvis i skatteväg på km/skatt eller via bränslepris. Sittande regering måste göra exakt samma sak, för det har vi lovat EU..
Det alla gått på är ordbajseri.. hur man väljer att presentera ett faktum som kommer att införas på ett eller annat sätt, oavsett parti.