Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
KKR skrev:Jag räcker inte upp handen, och dessa höjningar av koldioxidskatten på diesel är indexhöjningar beslutade för länge sedan. Vad jag uppfattade sades det att "Vi höjer inga energiskatter på fordonsbränsle förutom tidigare beslutade indexhöjningar". Dessutom har de fel i artikeln, koldioxidskatten på diesel höjdes 20 öre + moms 1/1 2011. Diesel kostar nu 13:35, det är långt från 25:-. Hade de rödgröna vunnit valet hade det förutom de 20 öre + moms blivit ytterligare 29 öre + moms i höjning. 2012 hade det blivit ytterligare 20 öre + moms och de indexhöjningar som var beslutade för 2012 + moms. Så tacka gärna Alliansen för att det "bara" blev 20 öre + moms. Obsevera att detta är vad de rödgröna LOVADE att höja i den ihophafsade kompromissen till valplattform, vad som kommit därefter står skrivet i stjärnorna. Men en sak tror jag vi får vara överrens om, det hade inte blivit mindre höjningar med de rödgröna vid rodret.
Det hade inte blivit högre med rödgrönt, det är exakt samma pannkaka. Både dom och sittande regering avsåg att följa dom EU direktiv vi har åtagit oss att följa. Antingen höja dieseln eller återinföra kilometerskatten. Blått valde höjningen av dieseln, det är inte den höjningen som kom nu, precis som sagt är nuvarande indexhöjningar. Blått måste höja ca 25öre igen eller införa km skatten hur dom än gör. Grönt/Rött avsåg att införa kilometerskatten igen istället för höjning. Nåt som ska motsvara ca 25öre litern i höjt bränslepris. Det ska sen antingen höjas årsvis i skatteväg på km/skatt eller via bränslepris. Sittande regering måste göra exakt samma sak, för det har vi lovat EU..
Det alla gått på är ordbajseri.. hur man väljer att presentera ett faktum som kommer att införas på ett eller annat sätt, oavsett parti.
av PTV
*pettson* skrev:
KKR skrev:Jag räcker inte upp handen, och dessa höjningar av koldioxidskatten på diesel är indexhöjningar beslutade för länge sedan. Vad jag uppfattade sades det att "Vi höjer inga energiskatter på fordonsbränsle förutom tidigare beslutade indexhöjningar". Dessutom har de fel i artikeln, koldioxidskatten på diesel höjdes 20 öre + moms 1/1 2011. Diesel kostar nu 13:35, det är långt från 25:-. Hade de rödgröna vunnit valet hade det förutom de 20 öre + moms blivit ytterligare 29 öre + moms i höjning. 2012 hade det blivit ytterligare 20 öre + moms och de indexhöjningar som var beslutade för 2012 + moms. Så tacka gärna Alliansen för att det "bara" blev 20 öre + moms. Obsevera att detta är vad de rödgröna LOVADE att höja i den ihophafsade kompromissen till valplattform, vad som kommit därefter står skrivet i stjärnorna. Men en sak tror jag vi får vara överrens om, det hade inte blivit mindre höjningar med de rödgröna vid rodret.
Det hade inte blivit högre med rödgrönt, det är exakt samma pannkaka. Både dom och sittande regering avsåg att följa dom EU direktiv vi har åtagit oss att följa. Antingen höja dieseln eller återinföra kilometerskatten. Blått valde höjningen av dieseln, det är inte den höjningen som kom nu, precis som sagt är nuvarande indexhöjningar. Blått måste höja ca 25öre igen eller införa km skatten hur dom än gör. Grönt/Rött avsåg att införa kilometerskatten igen istället för höjning. Nåt som ska motsvara ca 25öre litern i höjt bränslepris. Det ska sen antingen höjas årsvis i skatteväg på km/skatt eller via bränslepris. Sittande regering måste göra exakt samma sak, för det har vi lovat EU..
Det alla gått på är ordbajseri.. hur man väljer att presentera ett faktum som kommer att införas på ett eller annat sätt, oavsett parti.
Vilka är (Vi).För jag har minsann inte lovat EU som medborgare i landet Sverige något av detta.Förmodligen de som nu vill vara med och betala åtskilliga mångmiljard lån till vår omvärld som är bankrutt med pengar som vi aldrig får tillbaka.Förmodar att det är (Dom / Vi) du menar.Troligen samma (Vi) grupp som ville införa EU valuta i landet under ett Socialdemokratiskt styre som omvärlden just nu mer och mer backar undan.Utan denna (Vi) grupp bla i form av Alliansen just nu hade Sverige kanske fortfarande kunnat leva upp till ordet välfärd och lika rätt för alla.Något som numera tyvärr endast existerar som ett vackert ord på ett papper i dagens omsorgsfulla (ironi) Alliansvärld. :D
Användarvisningsbild
av camaro69
I den bifogade länken talas det om höjning av bensinskatt.

Självklart kan man då höja dieselskatten för då har man ju inte ljugit.
Men man blir fan inte imponerad. Dollarn är billig i förhållande till den svenska kronan. Ändå är bränslet svindyrt.

Jag bävar för när dollarn kostar över 8 kronor igen. Då smäller vi garanterat igen 15 kronorsvallen för bensin och diesel.

Men alla miljöpartister är väl glada, när alla blir vedhuggare och gengasaggregaten får en nyrennäsans. :wink:
Användarvisningsbild
av päpplet
Undrar hur dom tänkt att vi på landsbygden ska överleva då där det inte finns kollektivtrafik som går att använda och där det är för långt att åka cykel :roll:
Några måste ju faktiskt bo kvar här ute för om alla ska flytta in till städerna blir det nog lite dåligt med mat på borden skulle jag tro :lol:
av *pettson*
päpplet skrev:Undrar hur dom tänkt att vi på landsbygden ska överleva då där det inte finns kollektivtrafik som går att använda och där det är för långt att åka cykel :roll:
Några måste ju faktiskt bo kvar här ute för om alla ska flytta in till städerna blir det nog lite dåligt med mat på borden skulle jag tro :lol:
Men sverige? Är inte det stockholm med förorter? Det har iallafall jag lärt mej när det gäller statistik och valinformation och olika åtgärder?
Inte ovanligt med politiker som gapar stort. Dom insåg just att tunnelbana finns inte i resten av det stora landet.
Det som att läsa om våra tågkaos..
Samtidigt ska man ha dåliga historier i minnet. Då inser man att historierna är inte historier, det är politikers vanliga vardag utan att dom skäms, beslut tas HELT i oförstånd.
Vi kan konstatera att sveriges största bangård hallsberg som man lagt ned nån miljard på i senare tid, inte är vinterförberedd alls. Den GÅR inte att förbereda heller. Den är så dränerad i grusbädden att den tål inte att köras på med lastmaskin. Den kan endast plogas via rälsen.
Sverige äger 2 tåg för snöröjning, Sverige ägde 10 men valde att sälja av 8, vi hade ju inte nån snö av direkt mått.
Att banverket den här gången minsann gjort sverige snöförberett. Cheferna har fått en kurs och alla entreprenörer är kontrollerade och vidtalade. Samt att allt rent fysiskt är uppklarat. Cheferna som nämns var aldrig på kursen, dom ansåg sej sitta för högt upp i organisationen så dom behövde inte delta. Dom skickade underchefer. Som i sin tur inte ville vara ute. Det blev ett 3 timmars teorimöte inomhus, istället för ett 8 timmars praktiskt utomhus.
En kontroll gjordes inför regeringens utfrågning.
I stockholms centraler fanns inte ett enda snölock pålagt trots att snön redan fallit.
Entreprenörer som åtagit sej att ha beredskap och framförallt kunskap, hade anställt skolungdomar på timma för snöröjning på och runt järnväg. Utan utbildning och utan att ha åldern inne.
Underhåll visar att hjulen tar rejält med stryk på vintern, det är allmänt känt för dom.
Det finns ett lager med hjul som räcker ca 3 dagar. Sen får man antingen köpa in utifrån med leveranstid 1 vecka/axel eller göra om dom hjul man har i den mån det går.
Det finns INTE hjul så det räcker för vanlig service av persontransportvagnar.
Ja det fanns massor mera problem.
Slutsatsen av allt som sades, och allt som inte fungerar, eller fungerat är enligt infrastrukturministern: VÅR STATUS ÄR BRA! SVERIGE ÄR VÄL FÖRBERETT!
Heja.. :roll:
Användarvisningsbild
av Honke
Har inte tankat sen nyår så jag har dålig koll på vad dieseln kostar nu men om den nu skulle höjas med 50 öre så är det nog inte så farligt för de flesta.
Jag kör ca 3000 mil om året och det skulle göra en ungefärlig mer kostnad per månad om hela 87:-
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]