- ons 01 apr 2009, 07:49
#274843
Så här skriver sydsvenskan idag
Framtidens bil skapas i Lund
Idag visas LTH:s stora teknik-genombrott – uppfinningen som ska vända bilindustrins motvind till medvind.
– Detta är en fläkt från framtiden, säger materialprofessor Per Peter Theum.
I förra veckan kom beskedet att Italien stödjer ESS-anläggningen i Lund. Nu kommer nästa framgång för Lunds universitet: den första fungerande prototypen av Volvo YCC 1.4 eller Volvo Working Wind Engine, Vowwe.
– I början tyckte folk att vi var blåsta. Att kunna presentera Vowwe känns som en solklar revansch, säger Per Peter Theum.
Bakom prototypen, som i största hemlighet byggts på Lunds Tekniska Högskola under våren, ligger flera år av arbete inom den tvärvetenskapliga forskningsmiljön Future Automotive Revolutionary Technology, Fart.
Nordenkoordinator för satsningen har varit gästprofessor Colin McGibberish.
– Materialvetenskap, fläktforskning, halv- och helledarteknik, strukturerad textil polerteknik – en lång rad discipliner har gjort sitt för att få propellern att snurra, säger professor McGibberish.
I grunden finns en elbil som utrustats med en mycket effektiv turbin.
– Motvind är förstås bäst. Kör man länge i medvind, eller i exakt vindens hastighet, kan man behöva vända om för att ladda batterierna, berättar Per Theum.
Bilindustrins hemvist på blåsiga västkusten var den ursprungliga friska fläkt som fick igång projektet. Den andra var de färska statliga pengar som presenterades i höstens forskningspropp.
– Vi har vinden, vi har tekniken, vi har fordons-klustret. Vowwe var, när vi väl insåg fakta, lågt hängande frukt. En vindpust var allt som behövdes för att den skulle falla, konstaterar Reidar Storm, meterolog på SMHI.
Han har bland annat arbetat med den globala vindatlas som YCC 1.4:s ägare får med köpet och som ska installeras i bilens GPS.
Precis som i fallet ESS har de goda relationerna mellan svenska och utländska forskare varit avgörande. Kåpan kring turbinen har designats i vindtunnel hos den italienska motorcykeltillverkaren Aprilia.
– Luften glider av ytan som en oljig frittata halkar i stekpannan, säger Aprilias designchef Propulsore Vento till Sydsvenskan.
Prototypen är alltså klar. Idag börjar testningen på skånska vägar.
När får vi se serietillverkning?
– Vi ser en global vindkantring i riktning mot miljö och sånt. Där är vi en del. Vi behöver ett par miljarder kronor till, men tekniken är på plats, säger en mycket nöjd Colin McGibberish.
Unik chans se vindbilen idag!
Idag visas prototypen till den nya vindbilen för press. Ett fåtal platser finns också för allmänheten.
Plats: Skomakaregatan (vid Stjärnkafét i Lund).
Tid: kl 12.00.
http://sydsvenskan.se/lund/article42344 ... -Lund.html
Vad ska man tro om detta en sådan här dag :D :D :D
Framtidens bil skapas i Lund
Idag visas LTH:s stora teknik-genombrott – uppfinningen som ska vända bilindustrins motvind till medvind.
– Detta är en fläkt från framtiden, säger materialprofessor Per Peter Theum.
I förra veckan kom beskedet att Italien stödjer ESS-anläggningen i Lund. Nu kommer nästa framgång för Lunds universitet: den första fungerande prototypen av Volvo YCC 1.4 eller Volvo Working Wind Engine, Vowwe.
– I början tyckte folk att vi var blåsta. Att kunna presentera Vowwe känns som en solklar revansch, säger Per Peter Theum.
Bakom prototypen, som i största hemlighet byggts på Lunds Tekniska Högskola under våren, ligger flera år av arbete inom den tvärvetenskapliga forskningsmiljön Future Automotive Revolutionary Technology, Fart.
Nordenkoordinator för satsningen har varit gästprofessor Colin McGibberish.
– Materialvetenskap, fläktforskning, halv- och helledarteknik, strukturerad textil polerteknik – en lång rad discipliner har gjort sitt för att få propellern att snurra, säger professor McGibberish.
I grunden finns en elbil som utrustats med en mycket effektiv turbin.
– Motvind är förstås bäst. Kör man länge i medvind, eller i exakt vindens hastighet, kan man behöva vända om för att ladda batterierna, berättar Per Theum.
Bilindustrins hemvist på blåsiga västkusten var den ursprungliga friska fläkt som fick igång projektet. Den andra var de färska statliga pengar som presenterades i höstens forskningspropp.
– Vi har vinden, vi har tekniken, vi har fordons-klustret. Vowwe var, när vi väl insåg fakta, lågt hängande frukt. En vindpust var allt som behövdes för att den skulle falla, konstaterar Reidar Storm, meterolog på SMHI.
Han har bland annat arbetat med den globala vindatlas som YCC 1.4:s ägare får med köpet och som ska installeras i bilens GPS.
Precis som i fallet ESS har de goda relationerna mellan svenska och utländska forskare varit avgörande. Kåpan kring turbinen har designats i vindtunnel hos den italienska motorcykeltillverkaren Aprilia.
– Luften glider av ytan som en oljig frittata halkar i stekpannan, säger Aprilias designchef Propulsore Vento till Sydsvenskan.
Prototypen är alltså klar. Idag börjar testningen på skånska vägar.
När får vi se serietillverkning?
– Vi ser en global vindkantring i riktning mot miljö och sånt. Där är vi en del. Vi behöver ett par miljarder kronor till, men tekniken är på plats, säger en mycket nöjd Colin McGibberish.
Unik chans se vindbilen idag!
Idag visas prototypen till den nya vindbilen för press. Ett fåtal platser finns också för allmänheten.
Plats: Skomakaregatan (vid Stjärnkafét i Lund).
Tid: kl 12.00.
http://sydsvenskan.se/lund/article42344 ... -Lund.html
Vad ska man tro om detta en sådan här dag :D :D :D
Före detta trotjänare
Ford escort -85
Ford Sierra -90
Volvo 343 -87
Volvo 740 -90
Ständigt samma vals. Skåningen har gröt i sin hals.
Lika bra du håller truten, vi kommer aldrig spotta ut den.
Dialekten lika gjuten, som loggan på Absoluten
Ford escort -85
Ford Sierra -90
Volvo 343 -87
Volvo 740 -90
Ständigt samma vals. Skåningen har gröt i sin hals.
Lika bra du håller truten, vi kommer aldrig spotta ut den.
Dialekten lika gjuten, som loggan på Absoluten