Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
*pettson* skrev:Tänkte på en sak till.. När jag skrev det där om oljeurbränningen på saaben. En av mina elever fick i uppdrag att göra exakt samma jobb på skolan, med turbobyte och rengöring. Han gjorde exakt som man ska så det ska ingen klandra honom för, eftersom jag berättat att man får rejält med blårök så var han extremt nogrann med avgasslangen. Han startade höll upp bilen lite på varv och gick ur o drog av slangen lite o kikade, jodå hur blått som helst. Han in och varva mera så tempen steg o röken tätnade.
Efter kanske 10 minuter stapplar en snickare in, han är totalt förstörd och mest kippar efter andan. Han tittar på oss med rinnande ögon och i princip väser tiggande om att nån ska stänga av fläkten som öser ut blårök..
Skolan var under ombyggnation och han var tydligen uppe vid gavelnock för att utföra kapjobb inför en påbyggnad, det resulterade i att han i princip fick all blårök i örat då vi startade avgasutsugen. Han hade haft ett styvt jobb att klättra ned bara för att säga till. Han målade upp att hela landskapet var indränkt i blårök, ingen trodde honom (utom jag faktiskt). Så alla ut och kika, jodå hela kvarteret i blårök, exakt som när jag sabbade för båtklubben.. Men vad göra?.. han fick kapa färdigt och sen startades bilen igen.. :wink: :D
Skrattar så tårarna rinner.. Låter som mitt gamla plugg..! Du hade inte möjligvis en liten kort smal blond kille med en förkärlek till vinkelslipar och eldkastare som elev för ett par år sen?

asg..

/Turbo+
Användarvisningsbild
av GT-mannen
När jag gick på gymnasiet (fordon) i början av 80-talet fick jag förtroendet :shock: att få meka med studierektorns bil (DAF 55). Skitkul liten bil med hängseldrift.
Nåväl, jag skulle först byta drivremmar på den för att den ena hade gått av. Sedan skulle toppen och kylaren rivas för att renoveras. När remmarna var bytta och toppen och kylaren fixade och jag hade fyllt på glykol och vatten var det dags att se om allt fungerade som det skulle. Bilen stod fortfarande kvar med fronten i luften och framhjulen avplockade när jag startade motorn. Direkt när motorn hade hoppat igång lyste laddningslampan med ett ilsket sken. För att få den att slockna trampade jag till på gaspedalen vilket fick till följd att baken på bilen nästan lättade från betonggolvet och det skrek till från bakdäcken. :shock: Vad jag inte märkte när jag startade var att växeln låg i (går att starta ändå) och handbromsen inte var åtdragen. :oops: Tur att jag inte trampade hårdare på gaspedalen, för då hade bilen garanterat tagit ett skutt ner från pallbockarna.

Den bilen fick förresten vara med om en hel del mindre lustiga grejer. Något år innan jag började gymnasiet var det en kille som råkade vända samtliga hjulmuttrar på bakhjulen fel. Det fick till följd att båda hjulen ramlade av :shock: efter ungefär 50 meter.

/Håkan
av *pettson*
Turbo+ skrev:
*pettson* skrev:Tänkte på en sak till.. När jag skrev det där om oljeurbränningen på saaben. En av mina elever fick i uppdrag att göra exakt samma jobb på skolan, med turbobyte och rengöring. Han gjorde exakt som man ska så det ska ingen klandra honom för, eftersom jag berättat att man får rejält med blårök så var han extremt nogrann med avgasslangen. Han startade höll upp bilen lite på varv och gick ur o drog av slangen lite o kikade, jodå hur blått som helst. Han in och varva mera så tempen steg o röken tätnade.
Efter kanske 10 minuter stapplar en snickare in, han är totalt förstörd och mest kippar efter andan. Han tittar på oss med rinnande ögon och i princip väser tiggande om att nån ska stänga av fläkten som öser ut blårök..
Skolan var under ombyggnation och han var tydligen uppe vid gavelnock för att utföra kapjobb inför en påbyggnad, det resulterade i att han i princip fick all blårök i örat då vi startade avgasutsugen. Han hade haft ett styvt jobb att klättra ned bara för att säga till. Han målade upp att hela landskapet var indränkt i blårök, ingen trodde honom (utom jag faktiskt). Så alla ut och kika, jodå hela kvarteret i blårök, exakt som när jag sabbade för båtklubben.. Men vad göra?.. han fick kapa färdigt och sen startades bilen igen.. :wink: :D
Skrattar så tårarna rinner.. Låter som mitt gamla plugg..! Du hade inte möjligvis en liten kort smal blond kille med en förkärlek till vinkelslipar och eldkastare som elev för ett par år sen?

asg..

/Turbo+
Nope det är lugnt.. känner inte igen den beskrivningen. Förkärlek till vinkelslipar har förvisso många elever, på gott och ont, men just det där med eldkastare är inget jag känner igen.. :-)-)
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag måste ju berätta om mitt lilla missöde på märkesverkstad.
Det var på hösten -05 om jag inte minns fel. Jag skulle sluta tidigt denna dag. Avslutade ett jobb i lagom tid, men han som skulle komma och hämta mig ringde och sa att han skulle bli en haltimme sen, så jag tog in ett jobb till. Skulle felsöka vattenläckage på en Volvo 760 -88. Jag var relativt nyanställd, så jag hade inte fått någon fjärrkontroll till porten till verkstan. Då fick jag göra så att jag körde upp mot porten och tutade, så öppnade nån (förhoppningsvis) innifrån. Samma procedur denna gång. Körde upp mot porten och tutade. När porten då öppnas så står det en bil framför mig som vill ut. Öga mot öga alltså. Jag backade undan, och släppte fram han som skulle ut. Nu tänkte jag i mitt stilla sinne att jag skulle hinna köra in innan porten stängdes (med automatik). Så när andra bilen hade svängt undan så la jag i driven och klev på för att hinna in. Det skulle jag inte ha gjort. När gasen passerade halvöppet så fastnade den där. :shock: Hade väl kanske 10-15 meter på mig att tänka, så när jag upptäckte vad som hade hänt så var första tanken att bromsa. Det resulterade bara i lite tuffa ljudeffekter. Jag gled med låsta framhjul in i sidofundamentet till porten. DONK! Om ABSen hade fungerat så hade jag fått in den i verkstan, med fullt gashäng. På gott och ont. Det som hade varit bra med det var att då hade jag haft ca 20 meter till att tänka på. Då hade jag eventuellt kommit på att man kan vrida av tändningen. Nu slutade det med en spräckt strålkastare, viken stötfångare och en tillknölad ramtass. Allt till den nätta kostnaden av 26 000 kronor. Tur det finns försäkringar. :-)-) Bilen blev lagad, och vattenläckaget fixat. Men kunden ville inte ha gashänget åtgärdat. Han upplevde inte de som ett problem. Och såvitt jag vet så rullar fortfarande denna 760 med en gas som kan hänga sig. :shock:

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]