Amarace skrev:*pettson* skrev:Fluffen skrev:Då borde det vara obligatoriskt att gå en kurs för de som kör trike också?
Och ska du köra tunga maskiner såsom traktor så ska man gå kurs på det också då?
Hur gör vi med de 4/6 hjulingar som är reggade som traktorer?
En annan sak som du kan köra på b-körkort är eu-moped som har en väldigt hög olyckstatistik, är det verkligen försvarbart att få köra dem på b-kort?
Jag tycker att det är bra att man kan köra atv på b-kort och hoppas att jag kan göra det i fortsättningen också.
För att göra exakta svar...
*Och ska du köra tunga maskiner såsom traktor så ska man gå kurs på det också då?*
svaret är JA och så är ju reglerna redan egentligen..
Kör du traktor för kommunen och klipper gräs så måste du ha C kort här i kommunen, blev ett jäkla liv om det för några år sedan , men kör du traktorn för att klippa gräs är det ditt yrke och det är yrkesmässig trafik.
Varje bonde får framföra sitt jordbruksfordon på B kort därför att det räknas som jordbruksredskap och för att dom inte framför det *i yrkesmässig trafik* Klassades en vanlig traktor dit i jordbrukstjänst så skulle C kortet vara ett måste.
Alla andra maskiner som bonden framför på sin gård på sitt B kort kräver sina egna körkort för att få framföras av t.ex vägverket eller andra.
Såsom hjullastare, dumper osv. Alltså helt egna förarbevis..
Trikeförare har egna risker att få information om så javisst varför inte en förarkurs på dom? Därmed inte sagt att man måste ta en utbildning som är på 14veckor och kostar 30.000kr.. Men några ggrs träff med lite eftertankar och förmaningar, lite övningskörning och framförallt: FÖRARPROV så att du kan hantera det fordon du vill framföra? Och det ska vara ett rejält prov som går både på en gård och i trafiken, kanske ett halkprov för alla som iallafall kör 4hjuling?. För är du olämplig så är du olämplig. Att vara skitdålig på att balansera en motorcykel (jodå en 4hjuling balanseras också) innebär inte att du är skitdålig på att köra bil? Att vara duktig på att köra sin hyundai athos till och från jobbet i 14år innebär INTE att du är en duktig förare på 4hjuling om det släpper iväg för dej..
Vad gäller förarbevis på eumopeden så är statistiken hög. Men det är inte mest folk som uppnått B-körkorts ålder som slår i på dom..
Det är inte mest den som får köra bil ändå som trimmar mopeden att göra 90 och framföra den som en idiot så att olyckan inte är ett OM utan ett NÄR.. Det är inte körkortsfolk som åker bakom och vid sidan av bussen och tycker det är häftigt att sparka på den medans kompisen du skjutsar filmar?
Vi har trimmat mopederna i alla år, men nånstans gick trafikvettet ur eftersom det plötsligt är okej att köra på fel sida av vägen, åt fel håll i rondeller.
Att liksom medvetet försöka ta livet av sej på mopeden som normalt sett är mot alla instinkter..
Antingen var jag jäkligt mogen som 15 åring eller så som sagt har det hänt nåt med ansvarskänslan över sitt eget liv.
Nja, det där är ju "skitsnack".
Ett Traktorregistrerat fordon ska man ha Traktorkort för, sen spelar det ingen roll om det körs för Kommunen, vägverket eller privat.
En Dumper kan vara Traktorregistrerad = kräver traktorkort, eller Lastbilsregistrerad = Kräver C-Behörighet.
EN hjullastare är motorredskap = Traktorkort OM det inte är registrerat för högre hastighet, då krävs B, inte C. Däremot kärvs yrkesförarbevis eller Utbildningsbok på Hjullastare m.m. om det körs på t.ex byggen där det då krävs, men fortfarande går det bra med Traktorkort.
Yrkesmässig trafik är t.ex ett åkeri (alltså en tjänst för transporter där man får betalt, taxi, buss, lastbil för godstransporter m.m.), inte att man kör en gräsklippartraktor åt en kommun.
Snöröjning m.m. räknas t.ex inte in som yrkesmässig trafik.
C har inget alls med Yrkesmässig trafik att göra, det är en körkortsbehörighet för att få köra Tung Lastbil, sen om man ska köra åt VV krävs en hel del annat oftast också, deras egna yrkesbevis/utbildningar, det gäller oavsett om det är Lastbil eller hjullastare eller Dumper. Arbete på väg är ett sådant krav t.ex.
Yrkesmässig trafik är t.ex ett åkeri (alltså en tjänst för transporter där man får betalt, taxi, buss, lastbil för godstransporter m.m.), inte att man kör en gräsklippartraktor åt en kommun.
Snöröjning m.m. räknas t.ex inte in som yrkesmässig trafik.
Sen att den kommun du bor i har infört nåt sånt är ju deras påhitt, inte nån generell lag/föreskrift.
Men jag håller med om att en enkel kurs kan vara bra för 4-hjulingar, det skadar ju i varjefall inte. Dock tror jag inte det hjälper då folk som kör i fylla och vårdslöst lär göra det ändå, eller skita i att gå den utbildningen.
Likaså vad gäller Moped, då jag körde moppe så trimmade man ju det som gick, men varken jag eller nån annan i min eller runtomliggande klasser råkade någonsin ut för nån olycka. Så jag tror också det är något annat som hänt, dom som kör moppe nu verkar totalt skita i trafikregler och har tappat vettet.
/Magnus (som har BECE och utbildningsbok på hjullastare och har så haft i 17år)
Ändrade bestämmelser om motorredskap och traktorer
Från och med den 1 januari 1991 inträder i enlighet med riksdagens beslut den 24 maj 1989 (prop 1988/89:48 och TU 19) vissa ändrade bestämmelser om motorredskap och traktorer.
Ändringarna berör körkortslagen (1977:477),
vägtrafikskattelagen (1988:327) och trafikskadelagen (1975:1410). Det som härvid främst bedöms vara av intresse för kommunerna - som väghållare, maskinägare och beställare av maskintjänster - består sammanfattningsvis av följande.
Den så kallade konstruktiva hastighetsbegränsningen är inte längre styrande för om ett fordon är att hänföra till traktor eller motorredskap. (Legala hastighetsgränser förutsätts i stället senare komma att föreskrivas med utgångspunkt från olika fordonsslags art.) Vidare är innebörden av beslutet bland annat att motorredskapen m fl ges annan gruppindelning, registreringsplikten utvidgas, kraven på förarkompetens skärps, fordonsskatten höjs och trafikförsäkringsplikten breddas.
GRUPPINDELNING
Motorredskap, klass 1 utgörs av fordon som huvudsakligen är inrättade antingen som arbetsredskap eller för kortare förflyttningar av gods och som kan föras med en hastighet som överstiger 30 km/tim.
Motorredskap, klass 2 utgörs av fordon som huvudsakligen är inrättade antingen som arbetsredskap eller för kortare förflyttningar av gods och som inte kan föras fortare än 30 km/tim. (Till denna fordonsgrupp hänförs till exempel gaffeltruckar, "kyrkogårdstruckar", vägvältar, asfaltutläggare och grävmaskiner.)
Terrängfordon indelas i två klasser:
Lätta terrängvagnar, som har en tjänstevikt av högst 2 000 kg.
Tunga terrängvagnar, som har en tjänstevikt som överstiger 2 000 kg. (Till denna klass hänförs bland annat traktordumprar.)
REGISTRERINGSPLIKT
Motorredskap, klass 1 är registreringspliktiga. Vidare är motorredskap, klass 2 "som mer än tillfälligt" framförs på allmän väg registreringspliktiga.
Terrängfordon är - liksom för närvarande -registreringspliktiga.
FÖRARKOMPETENS
För motorredskap, klass 1, tung terrängvagn och trafiktraktor krävs att förare innehar körkort med B-behörighet.
FORDONSSKATT
För registreringspliktiga motorredskap med tjänstevikt överstigande 2 000 kg uttas en enhetlig fordonsskatt om 1 000 kronor per år.
För registreringspliktiga motorredskap med tjänstevikt understigande 2 000 kg är fordonsskatten 225 kronor per år. (Detta är samma belopp som gäller för jordbrukstraktorer.)
Tunga terrängvagnar (traktordumprar m fl) beskattas enligt särskild skatteskala som baseras på fordonens totalvikt. (Detta innebär till exempel att en traktordumper med tre eller flera hjulaxlar och 30 tons totalvikt får en fordonsskatt om drygt 31 000 kronor per år.)
FÖRSÄKRINGSPLIKT
Motorredskap ska - bortsett från motorredskap som är inrättade huvudsakligen som arbetsredskap och som inte är registreringspliktiga samt har en tjänstevikt av högst 2 000 kg - vara trafikförsäkrade. Även tunga terrängvagnar är trafikförsäkringspliktiga.
Trafiksäkerhetsverket med flera myndigheter kommer till följd av ovannämnda beslut att utfärda erforderliga föreskrifter.
Upplysningsvis kan vidare nämnas att regeringen 1989-05-11 har uppdragit åt vägverket att utreda frågan om
marginalkostnadsanpassad beskattning (=differentierad beskattning) av motorredskap m m. Uppdraget ska redovisas senast den 1 mars 1990.
Frågor med anledning av detta cirkulär besvaras av Lennart Wallinder, tfn 08 - 772 45 01.
SVENSKA KOMMUNFÖRBUNDET
Kommunaltekniska avdelningen
Jane Cederqvist
Lennart Wallinder
Sen ändrades det.. Lag (1992:1728)
5 § Personbil, lätt lastbil eller terrängvagn får föras i yrkesmässig trafik för personbefordran endast av den som har körkort med taxibehörighet eller körkort med behörigheten D.
Traktortåg, tung terrängvagn eller
motorredskap med tillkopplat släpfordon får föras i yrkesmässig trafik endast av den som har körkort med behörigheten C, D eller E eller körkort med taxibehörighet. Lag (1992:1728).
Och DIT räknas det om du kör i kommunal regi med kommunens utrustning.
Huruvida en privat traktor inhyrd av kommunen räknas dit vet jag inte..
Nu är vi överens om att traktor klass I 18år och B körkort i kommunal regi.
Men för ett sådant med tillkopplat släp i tjänsten (yrkesmässig trafik) gäller alltså C behörighet..