*pettson* skrev:Barkbiten skrev:Det går inte en dag utan att man hör någon klaga över de höga kostnaderna. Det är mat, prylar till huset, reparationer av bilen, tandläkaren, osv. Samtidigt blir företagsklimatet sämre och sämre och vi närmar oss allt mer en kraftig lågkonjunktur. Lönerna står stilla och i vissa fall minskar de till och med pga den höga inflationen. När det går sämre måste man ta ut högre pris på varorna, och när lönerna minskar så har man inte längre råd att betala högre pris på varorna. Det blir liksom en ond cirkel.
Tanken slog då mig. I Kina är en månadslön omkring 1500 kronor (ett tusen femhundra). Mekanik och teknik är relativt universellt vart än i världen du kommer. Prylarna är desamma. En mutter är en mutter 
Varför skulle man då inte kunna ta in ett gäng kineser som gör standardreparationer under några månader sommartid (till att börja med). Ponera att vi ger dem 6000 kr/månad. Det är 4 gånger så mycket som hemma i Kina. Dvs, på en månad kan de tjäna 4 månadslöner och dessutom uppleva ett annat land.
Resan får de betala själva och även boendet och mat, men vi förser dem med lokaler motsvarande gymnastiksalar att bo i. Säg att mat och boende går loss på 60 kr/dygn/person. Kan man tjäna 4 månadslöner per månad är man inte så kräsen.
Vidare erbjuder man då reparationer till riktigt slagkraftiga priser. Dessa Kinser kan även jobba många timmar per dag. I Kina är man vad att jobba hårt, det är inga konstigheter, och vem ställer inte upp och jobbar 12-timmarsdagar när man får 4 dubbel-lön i motprestation?
Det finns en sjuk efterfrågan på lägre priser vad gäller reparationer och underhåll. Och efterfrågan blir större vart efter konjunkturen förvärras negativt.
Lösningen på det är verkstaden enligt modell ovan. Kanske inte politiskt korrekt..men jag tror vi måste börja se över våra personalkostnader rejält...Sverige är inte längre vad det en gång varit...och för att klara konkurrensen och bibehålla välfärden är det nog dags att ta lite nya okonventionella tag.
Du är inne på rätt spår, det är klart vi ska outsourca den lilla tänkbara kompetens vi har kvar? Menar varför inte lägga en televäxel i ungern eller polen med? Är det så vi känner arbetsbrist i sverige kan vi ju utvandra och ta jobbet i polen istället?
Menar verkstadskillen tjänar ju multum? Har han 10 år i gamet som självständig så får han runt 20.000 i månaden minus skatt. Är han nyinkommen i gamet ligger penningen på 14.000 innan skatt. Han tjänar SÄMRE än grannen som är förskollärare, eller faktiskt sämre än bagaren. Han är inte att jämföra med läkaren eller sköterskan. Det är ju en simpel bil han jobbar med, allt sköts ju av data nu för tiden, bara att trycka på en knapp så är allt bytt och servat? Eller var det inte så i verkligheten? Men han har hand om alla system som gör att du får överleva om det händer nåt. Han har även hand om dom system som gör att du förhoppningsvis aldrig behöver använda överlevnads systemen, gör han sitt jobb så håller han DINA kostnader nere, men nån kompetens behöver han inte besitta och OM han har kompetens? Då ska han inte ha betalt för den. Dom 1750kronor i timman du betalar på verkstan går inte till kostnader som är försvarbara. Mekanikern får ju inte del av stora kakan. Inte heller den andra personalen. Däremot MÅSTE man ha en stoooor flådig anläggning med resturang, bilhall, tankställe, samt tjänstebilar till övre delen av skiktet, kostnader som naturligtvis inte bär sej själva nån del av året, utan den delen ska bäras av verkstan. Naturligtvis kostar det att ha verktyg och program, personal och utveckling. Men absolut inte så det på nåt sätt motiverar dom timpenningar som existerar. Svaret är att skala bort dom blödande delarna i företagen och använda pengarna till kompetensutveckling samt till vettiga tider och löner för sina anställda så skulle faktiskt mera bli gjort och dessutom på rätt sätt FÖRSTA gången. Att få mera gjort på rätt sätt gör faktiskt att det strömmar in pengar alla tider på året.Plötsligt skulle det talas om kompetens igen och folk drar sej inte för att slita med sista sparpengarna för att få problemen fixade. Men naturligtvis går inte det. Överheten skulle behöva ta bort sina tjänstebilar och ha löner som inte är arbetarens lön ggr 2 eller 3. Men det skulle aldrig falla dom in. Därmed kan dom hellre blöda..
Alternativet till din dröm är att förmå våra fackliga organ att sluta pilla sej i skrevet och titta på sina nyinköpta bilar som dom fått för våra dyra medlemspengar. Se till att flytta dom till billigare kontor och använda pengarna till att åka ut till våra företag och förklara att KVALITET får man inte när man hela tiden försöker trycka in KVANTITET. Ingen kan felsöka din bil med okänt fel, på ackord. Kompetens betalas i hela världen. I sverige straffas det. Det är bättre att betala direktörer, underchefer och konsulter, gärna om det är svågerpolitik. Jag har ett konkret typexempel på ett ställe som just nu söker en lärare. Denne ska vara fullutbildad lärare med magisterexamen, självgående och ha lång erfarenhet av felsökning och fordon. Denne ska vara väl införstådd med chassieteknik och gärna vara lite av en guru med tigsvets och magsvets samt gassvets och annat. Bör även vara duktig på fordonsplåt. Naturligtvis en klippa på elektronik och data.
Den dom söker finns därute. Men lönen som erbjuds är under 20.000kr för ett jobb som tar mera än heltid att vara bra på.
Förutom lärarexamen är det EXAKT vad som krävs av en duktig mekaniker idag. Dock är många verkstäder ljusår ifrån den typen av personal. Men har ingen undrat varför *svensson* inte kan nånting på verkstan men när han kommer hem slår han ihop ett bilbygge som slår bilsport med häpnad? Enkelt. Han får inte ut nåt av att kunna nånting på jobbet. Så han lunkar på som vanligt på jobbet och anstränger sej hemma..
Vill vi komma till rätta med blödningarna så blir det till att stanna upp och fundera på vad som är viktigast på verkstan. Att ha en flådig fasad och att cheferna får åka fin bil. Eller att jobba in kompetens och vilja i verkstan så att pengar flödar in som går till mera verktyg och kompetens och personal som kan utföra dom jobb som faktiskt SKA utföras... Det svåra? Försök att säga åt cheferna att deras tjänstebilar försvinner...
Tack för ett riktigt bra och tänkvärt inlägg, Pettson!
Mellan raderna förstår jag att du själv är i verkstadsbranschen och således insyn i hur det fungerar i praktiken. Jag håller med dig, fokusera på rätt saker. I många fall har man ju gått så långt att man helt glömt bort att fokusera på det man från början var bra på, dvs sin riktigta och genuina kärnkompetens.
Förstår helt resonemanget med kvalitet och lönekostnader. Det finns ett uttryck som heter "pay peanuts and get monkeys". Det ligger lite i det. Eller som man lite lustigt brukar se på vissa verkstäder och kontor "så länge chefen låtsas att jag har bra lön, tänker jag fortsätta låtsas göra ett bra jobb".
Min filiosofi är att allt det man köper ska vara prisvärt. Sen vad det kostar är en annan sak. Men med prisvärt menar jag att en meny för 79 kronor på McDonalds med sunkig halvljummen pommesfrites och en seg mjöltorr burgare och några salladsflarn inte är prisvärt. Däremot en schysst lunch på Vassa Eggen i Stocholm för 99 kronor i fin miljö och lagad på bästa råvarorna av bästa kockarna..det är prisvärt!
Vad jag förstår tycker gemene man idag att ett verkstadsbesök inte är värt pengarna. Pettson, jag tror du är ganska nära kärnan av problemet i ditt resonemang. Fokus har kanske helt hamnat fel?
Här finns det kanske två vägar att gå:
1) Hyr in Kineser och håll kostnaden mot kund på lägsta nivå, servicen är lika som tidgare, bara mycket billigare.
2) Skär bort allt överflöd och onödigt tjafs, fokusera på kärnprodukten, kvalitet och bemötande, sänk kostnaden mot kund något och höj samtidigt kvaliteten avsevärt.
Skulle vara intressant att starta en sådan verkstad. Kanske finns potential för det? Samla ihop de främsta inom olika segment och sätt dem på samma verkstad och gör dem delaktiga i verksamhetens utveckling. Jag själv skulle lätt tänka mig att åka till ett sådant ställe, om jag visste att här jobbar bara skickliga och motiverade tekniker/mekaniker. Men för att få den stora målgruppen kan man inte höja priserna, de måste ner. Men det kanske går att lösa genom en modell ala Pettson?
Man skulle kanske även kunna ha ett system där nybörjarna får jobba sig upp på annat håll med målsättning att ta sig in i denna "superverkstad" på sikt.
Sen hyr vi in en kines för VD-rollen :D