- lör 16 aug 2008, 11:38
#211228
Hej!
Träffade en svensk kvinna som var här på semester från sitt jobb som handläggare i EU. Fick lite insiderinfo om vad som händer där… hon träffar ofta lobbyister i sk förutsättningslösa samtal.
Detta är vad hon tycker sig se:
Politiker och lobbyister i EU börjar få respekt för befolkningarnas avsky mot höga bränslepriser och vill då eller vågar inte införa än mer miljöskatter på bränsle. Istället ska miljöhotet motverkas på annat sätt, det föreslås en stor mängd av harmoniserade skatter och avgifter när det gäller inköp och ägande av motordrivna fordon. Det ska helt enkelt bli rejält dyrt att köpa och äga bilar med motoreffekt över 100 kW, förslagen omfattar även motorcyklar, båtar och gräsklippare.
Biltillverkarna och transportbranschen ger förslagen kalla handen, miljövännerna står på sig och får försiktigt stöd från politikerna. Detta kan vara verklighet redan år 2015, då kan dessa pålagor införas över hela EU och är tänkta att trappas upp år efter år.
Vägen dit är naturligtvis lång och besvärlig tyckte hon, hur ska man tex hantera bilimporten från Asien och USA, det finns handelsavtal som reglera sådant och det är ingen lätt sak att omförhandla dem så att tex nybilspriser samordnas på ett sätt så att inte biltillverkare i EU missgynnas. En annan frågeställning är hur medlemsstaterna ska hantera pengarna från alla samordnade skatter och avgifter, ska de märkas för miljösatsningar eller bara gå in i statskassorna.
Fram till år 2015 får vi nog vänja oss vid att de enskilda medlemsstaterna fortsätter höja miljöskatterna på bränsle avslutade hon.
Spännande är det, eller hur?
/
Träffade en svensk kvinna som var här på semester från sitt jobb som handläggare i EU. Fick lite insiderinfo om vad som händer där… hon träffar ofta lobbyister i sk förutsättningslösa samtal.
Detta är vad hon tycker sig se:
Politiker och lobbyister i EU börjar få respekt för befolkningarnas avsky mot höga bränslepriser och vill då eller vågar inte införa än mer miljöskatter på bränsle. Istället ska miljöhotet motverkas på annat sätt, det föreslås en stor mängd av harmoniserade skatter och avgifter när det gäller inköp och ägande av motordrivna fordon. Det ska helt enkelt bli rejält dyrt att köpa och äga bilar med motoreffekt över 100 kW, förslagen omfattar även motorcyklar, båtar och gräsklippare.
Biltillverkarna och transportbranschen ger förslagen kalla handen, miljövännerna står på sig och får försiktigt stöd från politikerna. Detta kan vara verklighet redan år 2015, då kan dessa pålagor införas över hela EU och är tänkta att trappas upp år efter år.
Vägen dit är naturligtvis lång och besvärlig tyckte hon, hur ska man tex hantera bilimporten från Asien och USA, det finns handelsavtal som reglera sådant och det är ingen lätt sak att omförhandla dem så att tex nybilspriser samordnas på ett sätt så att inte biltillverkare i EU missgynnas. En annan frågeställning är hur medlemsstaterna ska hantera pengarna från alla samordnade skatter och avgifter, ska de märkas för miljösatsningar eller bara gå in i statskassorna.
Fram till år 2015 får vi nog vänja oss vid att de enskilda medlemsstaterna fortsätter höja miljöskatterna på bränsle avslutade hon.
Spännande är det, eller hur?
/
---
S60 2.5T -03 (MY 2004). Automat, Sportläder, Business Plus.
S60 2.5T -03 (MY 2004). Automat, Sportläder, Business Plus.