Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Scania
Rådlös: Det var inte jag som skrev om äpplen och jordgubbar...den äran får du tillskriva *pettson*... :wink:

Men han skrev inte något om att det skulle vara hälsosammare med dylika dofter. Bara att det var en trevligare doft än bensindoft. Böjd att hålla med.
Användarvisningsbild
av A80TD
Etanolavgaserna luktar nog lite bättre än från bensin, tycker jag. Provade med alkylatbensin men kände ingen större skillnad mot vanlig bensin.
När man har ryckt i startsnöret i 5 minuter så är det inte utan att man funderar på hur långt man hade hunnit med en handjagare i stället.:) Men en motorklippare är bra när man måste krångla sig runt mellan alla buskar och blommor.

Jag använder en gammal klippare till det här, så det är nog troligt att motorn är otät och sliten. Det verkar som att bränslet inte hinner förbrännas fullständigt inne i cylindern.

Om jag bara orkar så ska jag plocka av den trasiga motorn på min gamla Stiga Tornado och sätta dit en toppmodern Honda OHC-motor som jag hittade på en konkursauktion. Då är det slut med etanolexperimenten. :lol:
av Rådlös
När det gäller alkylatbensin, så är det ju så att dom värsta "bensingifterna" inte finns med. Några av dom är cancerogena.
Läs mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkylatbensin

Störst nytta gör alkylatbensin på sådana motorer som inte har avgasrening. Utombordsmotorer är ett bra exempel, för där går ju avgaserna direkt ner i vattnet. Men där är det (med myndigheters goda minne?) ett moment 22-läge. Miljömyndigheter och andra likstående förordar att man skall använda alkylatbensin i båtar, men ingen gör någon större ansträngning för att det skall finnas i pumparna på sjömackar. Det finns bara på ett litet fåtal sjömackar i Sverige. Och på priset borde det finnas en morot så att fler köper det som ett miljövänligare alternativ. Men det mesta säljs på dunkar och oftast minst lika dyrt som vanlig Bf 95. I det fallet lönar det sig inte att tänka på miljön.

Men alkylatbensin är (tror jag?*) ett fossilbränsle. Och det är ju detta vi vill komma bort ifrån.

*Har någon en annan uppfattning eller kunskap om detta, så låt oss höra den.
Användarvisningsbild
av camaro69
Rådlös skrev:Camaro69 frågade:
Måste dessutom finnas någon skönare form av motion, än att dra och slita i startsnöret.

Svar = Startgas!
Fel svar.

Startgas är väl ingen motion.
Tacka vet jag en runda sovrumsgolf. :wink:
Användarvisningsbild
av igelkottar
camaro69 skrev:
Rådlös skrev:Camaro69 frågade:
Måste dessutom finnas någon skönare form av motion, än att dra och slita i startsnöret.

Svar = Startgas!
Fel svar.

Startgas är väl ingen motion.
Tacka vet jag en runda sovrumsgolf. :wink:

Aha, du menar Kickboxning :-O) :mrgreen:
av *pettson*
A80TD skrev:Etanolavgaserna luktar nog lite bättre än från bensin, tycker jag. Provade med alkylatbensin men kände ingen större skillnad mot vanlig bensin.
När man har ryckt i startsnöret i 5 minuter så är det inte utan att man funderar på hur långt man hade hunnit med en handjagare i stället.:) Men en motorklippare är bra när man måste krångla sig runt mellan alla buskar och blommor.

Jag använder en gammal klippare till det här, så det är nog troligt att motorn är otät och sliten. Det verkar som att bränslet inte hinner förbrännas fullständigt inne i cylindern.

Om jag bara orkar så ska jag plocka av den trasiga motorn på min gamla Stiga Tornado och sätta dit en toppmodern Honda OHC-motor som jag hittade på en konkursauktion. Då är det slut med etanolexperimenten. :lol:
Det är NU mitt geniala inköp kommer på sin plats.. ett kik på blocket.. 2000kr senare (1800 billigare än i affären för en ny) stod där en repfri partner 5hp med självdrift. Som jag sa elstart på densamma. Så vad göra=? Låt se.. pumpa 3ggr på blåsan. Vrid runt nyckeln toff, toff ,toff så går den så bra så. Aldrig rycka o dra. Skulle det bli lite tomt i batteriet medföljer laddare. Hmm elstart och batteri o laddare.. kan den klassa som miljövänlig månntro? :wink:
Nu vet jag inte riktigt men jag känner stor doftskillnad mellan alkylat och handelsbensin. Men för min del kan det kvitta om jag kör alkylat eller inte. INGA avgaser är trevliga att andas in, så hur man än gör sitter avgasutsläppet där det sitter.

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]

Om man ändå ska byta skivan, skär […]

Tänkte mest på att det var något […]