Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Skulle du välja en bil med ABS?

Nej
2
8%
Ja
24
92%
Användarvisningsbild
av Nexus
#133417
ABS eller andra system ska ej ses som mirakel hjälp då det är föraren som framför fordonet. Det är jag helt med på :wink:
Användarvisningsbild
av camaro69
#133425
Lilja skrev:
grammse skrev:
anp skrev:Att lära sig tolka årstiders nyckfullhet vad gäller underlag mm, är långt mycket viktigare och trafiksäkrare än vilket bokstavssystem som helst.

I dagsläget skulle jag hellre välja en bil utan ABS än en med ABS, men då ABS återfinns på var och varannan nyare bil. Så är det svårt att aktivt välja bort systemet.
Känns bra att du är den enda människan som kan trottsa naturlagarna och behärska en nödsituation med låsta bromsar kanandes rakt fram.
Att du slår tekniken med hästlängder är jag mycket imponerad av.
Jag har klarat mig många år utan att köra av eller orsaka olyckor. Med ABS och utan ABS. Men jag föredrar helt klart ABS då man har bibehållen styrförmåga.
Hjulen låser inte sig om man inte stampar pedalen i botten. Teoretiskt sätt kan man bromsa bättre utan ABS än med. Men det finns nog knappt någon människa på jorden som kan vara så exakt som ett ABS system. ABS är ett väldigt bra system men man ska inte ta det för givet eller överskatta det. Det finns brister.
Det känns som jag skulle vilja använda en del kraftuttryck, men avstår. :roll:

Vilken kille, snabbare än ABS. Hjullåsning uppstår ej på konventionella bromssystem? :?: :roll: Har du tid att moderera pedaltrycket om en älg springer ut på vägen? Är du Stålmannen? :roll:

Hur många liter chokladmjölk dricker du om dagen?
Användarvisningsbild
av Lilja
#133434
camaro69 skrev:
Lilja skrev:
grammse skrev: Känns bra att du är den enda människan som kan trottsa naturlagarna och behärska en nödsituation med låsta bromsar kanandes rakt fram.
Att du slår tekniken med hästlängder är jag mycket imponerad av.
Jag har klarat mig många år utan att köra av eller orsaka olyckor. Med ABS och utan ABS. Men jag föredrar helt klart ABS då man har bibehållen styrförmåga.
Hjulen låser inte sig om man inte stampar pedalen i botten. Teoretiskt sätt kan man bromsa bättre utan ABS än med. Men det finns nog knappt någon människa på jorden som kan vara så exakt som ett ABS system. ABS är ett väldigt bra system men man ska inte ta det för givet eller överskatta det. Det finns brister.
Det känns som jag skulle vilja använda en del kraftuttryck, men avstår. :roll:

Vilken kille, snabbare än ABS. Hjullåsning uppstår ej på konventionella bromssystem? :?: :roll: Har du tid att moderera pedaltrycket om en älg springer ut på vägen? Är du Stålmannen? :roll:

Hur många liter chokladmjölk dricker du om dagen?
Tack för den ironiska dagisnivån. Du vet precis vad jag menade.

Det är väl för jävelen självklart att hjulen låser sig om man stampar pedalen i botten utan ABS. Men du kan bromsa med pedalen så pass mycket att du bromsar men att hjulen ändå inte låser sig. Det vet iallafall alla som tagit körkort och gjort halkkörningen.
Det som gör ABS bra är att i en paniksituation stampar de allra flesta pedalen i botten i ja ren panik och då låser sig hjulen. Det är absolut INTE omöjligt att moderera bromsen som du verkar tro. De flesta duktiga rally förarna kan nog bromsa bättre själv än ett ABS system även i paniksituationer.

Problemet med ett ABS system är att det bromsar, släpper när hjulen börjar låsa sig, sen bromsar släpper etc etc.
Om en person själv kan moderera bromsen kan han visst stanna på kortare tid än en bil med ABS och att göra så är definivt inte någon omöjlighet man behöver bara lite känsla (halkkörningen åter igen), och tror du inte på det så får du nog ta en grundkurs i fysik.

Ett ännu större problem med ABS är när det är riktigt riktigt halt t.ex. i snö. Om du bromsar med ett ABS system känner systemet att hjulen låser sig och släpper bromsen något. Problemet är bara att vid så lite grepp som vid t.ex. blankis kommer systemet i princip släppa bromsen helt och bilen kommer bara rulla. Jag var nära att fronta med en lastbil för ett par år sen pga just det.
Hamnar du i samma situation med en bil utan ABS låser sig hjulen och däckets friktion mot snön bromsar lite samtidigt som man får upp en snö eller is häl. Som hjälper till att bromsa bilen ännu mer. Detta står t.o.m i körskole boken.

Så lägg för fan av att försöka göra dig lustig som ett jävla dagisbarn när du uppenbarligen inte har koll på läget.
Användarvisningsbild
av Lilja
#133445
grammse skrev:Många tester har gjorts och ända gången vanliga bromsar stannar snabbare är på grus.
Det går ej att överbevisa hur mycket man ej vill.
Ingen levande varelse kan reagera lika snabbt som ett helt fungerande ABS system. Sen får fysikens lagar säga vad f_n de vill.

Att låsa bromsarna på snö är ju snorhalt så jag tror det är lika illa som du påstår ABS är.
Vid blank is tror jag inte du klarar bromsa mjukt så hjulen ej låser sig.
Menade jag inte heller, om det är blankis och du nitar utan ABS låter hjulen sig ja. Men om du bara håller dom låsta samlar däcken upp snö som en kil under däcket som bromsar upp. Men eftersom ABS ständigt släpper blir det ingen kil.

Sen handlar det inte riktigt om att reagera snabbt heller, ett ABS system låser faktiskt hjulen tro det eller ej, men millisekunden den känner att hjulen låser sig släpper den bromsen, och lägger till igen, så fort hjulen låser sig släpper den igen. Det är det som gör attman får den pulserande känslan i pedalen när man bromsar.
Trycker du ner pedalen fast och bestämt men inte så mycket att hjulen låser sig, KAN man bromsa snabbare än ABS. Men 99% av jordens befolkning hinner inte det i en paniksituation, tror dock inte det är omöjligt.

Det jag vill ha sagt egentligen är det att man ska inte förlita sig hela tiden på alla körhjälpmedel
Det är grymt farligt att överskatta alla körhjälpmedel ens bil har och tro att bilen klarar mer än den verkligen gör. ABS gör inte att man alltid kan bromsa och krockar aldrig. Anti sladd gör inte att man aldrig kan sladda av vägen. Men det hjälper en.
Användarvisningsbild
av Nexus
#133451
Lilja skrev:
grammse skrev:Många tester har gjorts och ända gången vanliga bromsar stannar snabbare är på grus.
Det går ej att överbevisa hur mycket man ej vill.
Ingen levande varelse kan reagera lika snabbt som ett helt fungerande ABS system. Sen får fysikens lagar säga vad f_n de vill.

Att låsa bromsarna på snö är ju snorhalt så jag tror det är lika illa som du påstår ABS är.
Vid blank is tror jag inte du klarar bromsa mjukt så hjulen ej låser sig.
Menade jag inte heller, om det är blankis och du nitar utan ABS låter hjulen sig ja. Men om du bara håller dom låsta samlar däcken upp snö som en kil under däcket som bromsar upp. Men eftersom ABS ständigt släpper blir det ingen kil.

Sen handlar det inte riktigt om att reagera snabbt heller, ett ABS system låser faktiskt hjulen tro det eller ej, men millisekunden den känner att hjulen låser sig släpper den bromsen, och lägger till igen, så fort hjulen låser sig släpper den igen. Det är det som gör attman får den pulserande känslan i pedalen när man bromsar.
Trycker du ner pedalen fast och bestämt men inte så mycket att hjulen låser sig, KAN man bromsa snabbare än ABS. Men 99% av jordens befolkning hinner inte det i en paniksituation, tror dock inte det är omöjligt.

Det jag vill ha sagt egentligen är det att man ska inte förlita sig hela tiden på alla körhjälpmedel
Det är grymt farligt att överskatta alla körhjälpmedel ens bil har och tro att bilen klarar mer än den verkligen gör. ABS gör inte att man alltid kan bromsa och krockar aldrig. Anti sladd gör inte att man aldrig kan sladda av vägen. Men det hjälper en.
Tillhör man den 1% som kan stanna snabbare så är det bara att grattulera. Men i en panik situation hinner nog även denna person inte tänka" nu måsta jag ta det lungt och dosera lagom med pedalen"
Men som du säger . Många förlitar sig på alla moderna system och tror man kan fara fram som en dåre åter runt. Som när det faller snö i Huvudstaden. Hur många bratts ligger då inte i diket med sin vräkiga bil. Och blev "överaskad" av att det var vinter (S)

Tack för lektionen men den hade jag för många år sen på fordons gymnasiet :wink:
Användarvisningsbild
av camaro69
#133536
Lilja skrev:
camaro69 skrev:
Lilja skrev: Hjulen låser inte sig om man inte stampar pedalen i botten. Teoretiskt sätt kan man bromsa bättre utan ABS än med. Men det finns nog knappt någon människa på jorden som kan vara så exakt som ett ABS system. ABS är ett väldigt bra system men man ska inte ta det för givet eller överskatta det. Det finns brister.
Det känns som jag skulle vilja använda en del kraftuttryck, men avstår. :roll:

Vilken kille, snabbare än ABS. Hjullåsning uppstår ej på konventionella bromssystem? :?: :roll: Har du tid att moderera pedaltrycket om en älg springer ut på vägen? Är du Stålmannen? :roll:

Hur många liter chokladmjölk dricker du om dagen?
Tack för den ironiska dagisnivån. Du vet precis vad jag menade.

Det är väl för jävelen självklart att hjulen låser sig om man stampar pedalen i botten utan ABS. Men du kan bromsa med pedalen så pass mycket att du bromsar men att hjulen ändå inte låser sig. Det vet iallafall alla som tagit körkort och gjort halkkörningen.
Det som gör ABS bra är att i en paniksituation stampar de allra flesta pedalen i botten i ja ren panik och då låser sig hjulen. Det är absolut INTE omöjligt att moderera bromsen som du verkar tro. De flesta duktiga rally förarna kan nog bromsa bättre själv än ett ABS system även i paniksituationer.

Problemet med ett ABS system är att det bromsar, släpper när hjulen börjar låsa sig, sen bromsar släpper etc etc.
Om en person själv kan moderera bromsen kan han visst stanna på kortare tid än en bil med ABS och att göra så är definivt inte någon omöjlighet man behöver bara lite känsla (halkkörningen åter igen), och tror du inte på det så får du nog ta en grundkurs i fysik.

Ett ännu större problem med ABS är när det är riktigt riktigt halt t.ex. i snö. Om du bromsar med ett ABS system känner systemet att hjulen låser sig och släpper bromsen något. Problemet är bara att vid så lite grepp som vid t.ex. blankis kommer systemet i princip släppa bromsen helt och bilen kommer bara rulla. Jag var nära att fronta med en lastbil för ett par år sen pga just det.
Hamnar du i samma situation med en bil utan ABS låser sig hjulen och däckets friktion mot snön bromsar lite samtidigt som man får upp en snö eller is häl. Som hjälper till att bromsa bilen ännu mer. Detta står t.o.m i körskole boken.

Så lägg för fan av att försöka göra dig lustig som ett jävla dagisbarn när du uppenbarligen inte har koll på läget.
"Det är ingen idé att förklara för en som inte begriper" citat från välkänd skidåkare.

Tror inte att jag behöver några fysiklektioner från en infantil "superman" som dig Lilja.

Dessutom tycks du helt bortse från att bilen fortfarande är riktningsstabil och går att styra med ABS. I ditt extremfall som du exemplifierar vid total avsaknad av friktion spelar det ingen roll vad du för system i bilen. Är friktionen noll så är den. :-O)

Du vet ingenting om min bakgrund eller körerfarenhet, men kan bara konstatera din tragiska oförmåga att använda modernt tänkande och teknik.

(S)
Användarvisningsbild
av Lilja
#133563
camaro69 skrev:
Lilja skrev:
camaro69 skrev: Det känns som jag skulle vilja använda en del kraftuttryck, men avstår. :roll:

Vilken kille, snabbare än ABS. Hjullåsning uppstår ej på konventionella bromssystem? :?: :roll: Har du tid att moderera pedaltrycket om en älg springer ut på vägen? Är du Stålmannen? :roll:

Hur många liter chokladmjölk dricker du om dagen?
Tack för den ironiska dagisnivån. Du vet precis vad jag menade.

Det är väl för jävelen självklart att hjulen låser sig om man stampar pedalen i botten utan ABS. Men du kan bromsa med pedalen så pass mycket att du bromsar men att hjulen ändå inte låser sig. Det vet iallafall alla som tagit körkort och gjort halkkörningen.
Det som gör ABS bra är att i en paniksituation stampar de allra flesta pedalen i botten i ja ren panik och då låser sig hjulen. Det är absolut INTE omöjligt att moderera bromsen som du verkar tro. De flesta duktiga rally förarna kan nog bromsa bättre själv än ett ABS system även i paniksituationer.

Problemet med ett ABS system är att det bromsar, släpper när hjulen börjar låsa sig, sen bromsar släpper etc etc.
Om en person själv kan moderera bromsen kan han visst stanna på kortare tid än en bil med ABS och att göra så är definivt inte någon omöjlighet man behöver bara lite känsla (halkkörningen åter igen), och tror du inte på det så får du nog ta en grundkurs i fysik.

Ett ännu större problem med ABS är när det är riktigt riktigt halt t.ex. i snö. Om du bromsar med ett ABS system känner systemet att hjulen låser sig och släpper bromsen något. Problemet är bara att vid så lite grepp som vid t.ex. blankis kommer systemet i princip släppa bromsen helt och bilen kommer bara rulla. Jag var nära att fronta med en lastbil för ett par år sen pga just det.
Hamnar du i samma situation med en bil utan ABS låser sig hjulen och däckets friktion mot snön bromsar lite samtidigt som man får upp en snö eller is häl. Som hjälper till att bromsa bilen ännu mer. Detta står t.o.m i körskole boken.

Så lägg för fan av att försöka göra dig lustig som ett jävla dagisbarn när du uppenbarligen inte har koll på läget.
"Det är ingen idé att förklara för en som inte begriper" citat från välkänd skidåkare.

Tror inte att jag behöver några fysiklektioner från en infantil "superman" som dig Lilja.

Dessutom tycks du helt bortse från att bilen fortfarande är riktningsstabil och går att styra med ABS. I ditt extremfall som du exemplifierar vid total avsaknad av friktion spelar det ingen roll vad du för system i bilen. Är friktionen noll så är den. :-O)

Du vet ingenting om min bakgrund eller körerfarenhet, men kan bara konstatera din tragiska oförmåga att använda modernt tänkande och teknik.

(S)
Om du inte har något vettigt att säga kanske det är bättre att du bara håller käften för just nu beter du dig som ett dagisbarn
Användarvisningsbild
av Nexus
#133567
Att ni bara orkar :lol: :lol: :lol: LILJA du får stå för din 1 % så kör vi andra 99% med ABS :wink:
Användarvisningsbild
av Lilja
#133580
grammse skrev:Att ni bara orkar :lol: :lol: :lol: LILJA du får stå för din 1 % så kör vi andra 99% med ABS :wink:
Ni fattar ju för fan inte va man säger. camaro69 skulle blivit bannad för dessa påhopp och barnsliga poster som bara är till för att reta upp.

Jag kör också med ABS, när i HELVETE i någon av mina poster sa jag att JAG klarade vad jag sa är möjligt? Jag är ingen jävla rallystjärna. Ni är precis som dagisbarn som bara försöker reta upp en för att det är skoj eller något så jävla omoget.

Det enda jag sagt i denna tråden är att ABS inte alltid är bäst och det är en fakta som både bilfabrikanter och vägverket vet, läs teoriboken om du någonsin gjort det.

Orkar inte ens bry mig längre, varenda gång man har en åsikt som skiljer från någon annans på detta forumet blir man förlöjligad utskrattad och nästan mobbad. Hur skulle det vara om ni hade accepterat andras åsikter istället för att bete er som ett gäng dagisungar?

Pallar inte med denna skiten längre.

Men herrejävlar, åk till lokala verksta[…]

Har kvar lite i denna 20250812_111420.jpg F&arin[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Vingen sitter med clips och dubbelhäftande, m[…]

Hej! Efter att pluggat in bilen i en felkodsl&au[…]