- fre 21 okt 2011, 19:58
Min Radio (Premium Sound) gillar tydligen inte P4 Radio Stockholm, trots att 103,3 är den starkaste sändaren i Stockholmstrakten.
Det råder i alla fall inga tvivel om att fältstyrkan från Radio Uppland 102,5 är avsevärt lägre här i Solna.
103,3 är så stark att man normalt kommer till Norrköping (15 mil) innan radion byter till Radio Östergötland.
Det som kan hända nu när man startar bilen (vanligen på morgonen) är att radion väljer den svagare (och brusigare) 102,5 istället för den inprogrammerade 103,3. Oftast går den tillbaks till 103,3 efter några sekunder, om jag inte hinner trycka på snabbval 4 först.
*Ibland står det PI-sökning några sekunder istället, och då kan det hända att den väljer 102,5 men det kan även bli 103,3.
Här finns en liten video, dock hinner det gå ett par sekunder innan jag får igång mobilkameran. Dessutom är ljudet helt kasst, bortse från det.

Bilia hävdar att det skall vara så eftersom radion är (var) inställd på AF:
"Automatisk frekvensuppdatering – AF
Funktionen väljer en av de starkaste sändarna
för en inställd station. För att finna en stark
sändare kan funktionen behöva söka igenom
hela FM-bandet. Då tystnar radion och PIsökning
visas i displayen."
Även min gamla bil hade en sådan funktion, men aldrig någonsin gjorde den så här.
*Nästan varje morgon nu på slutet (2012)
Det råder i alla fall inga tvivel om att fältstyrkan från Radio Uppland 102,5 är avsevärt lägre här i Solna.
103,3 är så stark att man normalt kommer till Norrköping (15 mil) innan radion byter till Radio Östergötland.
Det som kan hända nu när man startar bilen (vanligen på morgonen) är att radion väljer den svagare (och brusigare) 102,5 istället för den inprogrammerade 103,3. Oftast går den tillbaks till 103,3 efter några sekunder, om jag inte hinner trycka på snabbval 4 först.
*Ibland står det PI-sökning några sekunder istället, och då kan det hända att den väljer 102,5 men det kan även bli 103,3.
Här finns en liten video, dock hinner det gå ett par sekunder innan jag får igång mobilkameran. Dessutom är ljudet helt kasst, bortse från det.

Bilia hävdar att det skall vara så eftersom radion är (var) inställd på AF:
"Automatisk frekvensuppdatering – AF
Funktionen väljer en av de starkaste sändarna
för en inställd station. För att finna en stark
sändare kan funktionen behöva söka igenom
hela FM-bandet. Då tystnar radion och PIsökning
visas i displayen."
Även min gamla bil hade en sådan funktion, men aldrig någonsin gjorde den så här.
*Nästan varje morgon nu på slutet (2012)
Senast redigerad av 2 mikebike, redigerad totalt 0 gång.
PV 544 S 1963
TESLA Model 3 LR 2021
TESLA Model 3 LR 2021