Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ehedman
Premium Sound Plus kallar jag lite skämtsamt ett ljudbygge som jag för en gångs skull har dokumenterat.

BildBild

Dokumentet beskriver i detalj med bilder hur ett högklassigt ljudsystem med moderna features såsom MP3 och ljudströmmar över BllueTooth har kommit till.

Läs hela historien här: http://www.hedmanshome.se/s80sound.pdf
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
håller med, snyggt

inte kunnig på sånt här men stör inte bas och hatthylla varann när de delar skuffen som ljudlåda?
eller går det bort när bas är "open air"

hatthylla och bakdörrar är ju paralellkopplade, monterade högtalare i hatthyllan (var tomt där) bör jag koppla ur bakdörrarna? (fasfel/tidsfel)
om inte annat för att låta all effekt gå till hatthyllan.

har ju än så länge bara sc-802 (kasett , har bara haft bilen en vecka)
vill nog byta till annan orginalradio.

lycka till med nya förstärkarn, ska bli intressant att följa http://www.hedmanshome.se/s80sound.pdf

hejs
Användarvisningsbild
av ehedman
Lazydogmic,

Ja det är en riktig observation att hatthyllehögtalarna kan bli störda av subbasen i denna monterningsform.

I värsta fall kan de gå som "slavbasar" till subbasen.

Graden av störning påverkas av en hel räcka faktorer för- och mot och man kan naturligtvis bygga in hatthyllan eller subbasen på något sätt och offra lastutrymme för ljud.

Jag brukar göra små förändringar en i taget och lyssna noga dessemellan och när mitt öra är förnöjt så gör jag inga mer ändringar. Det återstår att se (höra) om vidare åtgärder behövs.

När det gäller dina funderingar om högtalare i både hatthylla och dörrar gäller i min åsikt samma sak där. Lyssna noga och om möjligt gör A-B tester där du under musik kopplar in- och ur någon del.

När det gäller fasfel/tidsfel (ljudröra) är örat ganska känsligt. Testa att köra din favoritmusik på behaglig volym när du kommer till bilen första gången en dag. Om du efter något tiotal minuter får en känsla av att något inte stämmer (du blir lyssningstrött) och börjar ratta på balans, fader, bas, diskant osv. utan att det blir bättre så kan det handla om just fas- och tidsfel som dina öron inte klarar att reda ut.

I mitt fall där jag har Dolby Prologic kan det bli än mer komplext då denna teknik avsiktligt gör saker med fasgången för att skapa rymdkänsla.

Som sagt låt ditt eget öra avgöra snarare än tekniska data och prislappar.
Användarvisningsbild
av Cimmen
Jag lånar tråden lite...

Skulle vilja ha lite tips från ett "ljudproffs"

V70-04

Har precis bytt ut lite i ljudväg i min V70, så här ser det ut idag:

HU-603
PA-300

Fram DLS R6A 6,5", (diskanten monterad i orginaluttaget i ovandelen på dörren.) Delningsfiltret ställt på "MID" (3 valmöjligheter)

Bak DLS 426 Koaxial 6,5" Delningsfilter ställt på "LOW" (2 valmöjligheter)

D-stolpe högtalaren bortmonterad då den gav tidsfel enligt Nårdic.

Problemet...

Jag upplever att när man spelar på låg och mellan volym (runt samtalsnivå) så hör man endast musiken och ej vad dom sjunger, höjer jag som om jag vore ensam i bilen så blir det bättre och man hör vad dom sjunger även om musiken hörs "mer".

Verkar som att mellanregistret saknas på låg volym.

stereon är "neutralställd" på bas och diskant.

Problem 2...

Jag skulle vilja ljudisolera dörrarna mer... hur gör jag enklast??

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av ehedman
Problem 1:
En del förstärkare har s.k fysiologisk volymkontroll som arbetar på ett sådant sätt att basen och diskanten förstärks mera än mellanregistret när man lyssnar med svag volym. En slags aktiv ""loudness" alltså, men jag tror inte volvos huvudenheter har detta ??
För de gamla huvudenheterna före 05 lär det finnas dolda menyer som kan justera en del avancerade egenskaper. Sök på dolda menyer i detta forum.
I min HU-850 (även 650), alltså den nyare varianten kan man justera mellanregistret i menyn för avancerade inställningar ganska enkelt.
Om du har monterat PA-300 själv så tycker volvo att man måste göra en uppdatering av mjukvaran. Det låter långsökt och ingen på min verkstad har kunnat förklara varför. Kanske handlar det om att justera tonkurvan för den nya omgivningen.

Uppdatera mjukvaran tycks nuförtiden vara den allmäna medicinen för alla möjliga verkliga och inbillade problem. Killen vid verkstadsdisken som lämnar räkningen vet sällan vad för slags mervärde man får för dessa uppdateringar men man får ordrika förklaringar om att man måste uppdatera av någon anledning. Det måste väl låta krångligt och high tech för att motivera de löjliga priserna för dessa enkla åtgärder.

Problem 2:
Asfaltsmattor eller vanlig Bitumenmatta kan användas för att få plåtytor tyngre (lägre resonansfrekvens). De finns hos biltema, bilradiohandlare mfl.
Det finns även dämpmassor typ dB Axe http://www.backesljudbygg.se/udda/dbaxe.htm som kan sprayas. En del av de här som sprayas på har väl fått lite dåligt rykte då det en gång såldes en "noisekiller" för bilentusiaster som visade sig vara en vanlig brandskyddsfärg men så mycket dyrare.
Lite proffsråd finns hos http://www.nardik.se Se Magazinet

Undvik sådant som kan binda fukt i hålrum typ dörrarna. Alltså inget vadd, frigolit eller annat poröst som ligger löst i bilens hålrum med plåtytor.
Jag tror det är enklast att jobba med de självhäftande mattorna men en hel del stök och bök blir det alltid.
Användarvisningsbild
av Cimmen
ehedman skrev:Problem 1:
En del förstärkare har s.k fysiologisk volymkontroll som arbetar på ett sådant sätt att basen och diskanten förstärks mera än mellanregistret när man lyssnar med svag volym. En slags aktiv ""loudness" alltså, men jag tror inte volvos huvudenheter har detta ??
För de gamla huvudenheterna före 05 lär det finnas dolda menyer som kan justera en del avancerade egenskaper. Sök på dolda menyer i detta forum.
I min HU-850 (även 650), alltså den nyare varianten kan man justera mellanregistret i menyn för avancerade inställningar ganska enkelt.
Om du har monterat PA-300 själv så tycker volvo att man måste göra en uppdatering av mjukvaran. Det låter långsökt och ingen på min verkstad har kunnat förklara varför. Kanske handlar det om att justera tonkurvan för den nya omgivningen.

Uppdatera mjukvaran tycks nuförtiden vara den allmäna medicinen för alla möjliga verkliga och inbillade problem. Killen vid verkstadsdisken som lämnar räkningen vet sällan vad för slags mervärde man får för dessa uppdateringar men man får ordrika förklaringar om att man måste uppdatera av någon anledning. Det måste väl låta krångligt och high tech för att motivera de löjliga priserna för dessa enkla åtgärder.

Problem 2:
Asfaltsmattor eller vanlig Bitumenmatta kan användas för att få plåtytor tyngre (lägre resonansfrekvens). De finns hos biltema, bilradiohandlare mfl.
Det finns även dämpmassor typ dB Axe http://www.backesljudbygg.se/udda/dbaxe.htm som kan sprayas. En del av de här som sprayas på har väl fått lite dåligt rykte då det en gång såldes en "noisekiller" för bilentusiaster som visade sig vara en vanlig brandskyddsfärg men så mycket dyrare.
Lite proffsråd finns hos http://www.nardik.se Se Magazinet

Undvik sådant som kan binda fukt i hålrum typ dörrarna. Alltså inget vadd, frigolit eller annat poröst som ligger löst i bilens hålrum med plåtytor.
Jag tror det är enklast att jobba med de självhäftande mattorna men en hel del stök och bök blir det alltid.
Jag ska prov att justera upp mellanregistret i dom dolda menyerna..

Vad tror du om inställningen på delningsfiltrena? Man vill ju inte ha för mycket diskant bak och fram är det redan skrikigt nog...

Tack för tipsen! uppskattas! :)
Användarvisningsbild
av ehedman
Prova och ställ ner filtret ett hack till där framme men ,...

dessvärre är placeringen av diskanten upptill i dörren, skild från R6A, inte helt bra.
Jag har förstått (lite osäker dock) att Volvo slutade att montera diskanter där för några år sedan och har istället koaxial för high performance och premium.
I allt högtalarbygge bör man samla högtalarna tätt och i samma plan. Annars blir det tids(fas)fel och det blir jobbigt för hörselsinnet att reda ut. Detta kan bidra till dina intryck.
Ser placeringen av högtalarna lika ut som i S80?
Egentligen allt för lågt och skymda av knän osv. Placeringen i gamla 850 var bättre men är även bättre i nya S80.

Jag valde DLS Ultimate UX26 6.5" framtill av dessa skäl. De är av koaxialtyp och diskanten sitter lite vinklad i mitten från fabrik. Diskanterna är därför riktade mot förarplatsen dvs, lite osymetriskt monterade (vridna) om man jämför höger-vänster. Resultatet blev bättre än väntat då jag inte upplever vänsterhögtalaren som bortskymd av mitt ben.

Du skulle kunna prova att montera diskanten nära tillsammans med R6A provisoriskt först för att provlyssna noga och länge för att se om du blir lyssningstrött (ännu skrikigare diskant) och sedan fundera på en permanent montering.
För att väcka liv i en gammal tråd kan jag meddela att jag i helgen tryckte i 2 ark 3mm bitumen mattor(400x500mm) uppklippta i mindre bitar i vardera framdörr. Dörrarna är sedan ca ett halvår tillbaka försedda med en uppsättning DLS R6A, och mycket vibrationsljud har retat mig otroligt. Efter att mattorna var ditsatta och jag värmt fast mattan ordentligt med hårfön så spayade jag på v-block, en variant på den noisekiller som nämnts tidigare i tråden på dom ytor som inte täckts med mattan för att binda ihop hela ljuddämpningen. Dörrsidan vägde lite mer när den skulle hängas tillbaka, men vilken skillnad. Näst intill alla vibrationer och irriterande småljud var borta och basen lät mycket skönare och mer kontrollerad på något sätt. "Snärtigare" på något vis. Sprayen kostade 345:- på micro och mattorna 159:- på biltema, men lätt värt varenda krona:-)

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]

Koppling som fastnar halvvägs

Hade samma problem på min V60 D4 2015, bytte[…]