Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

...Beprövat märke, nytt märke som jag blivit rekommenderad eller lågbudget?

Är dags att plocka upp plånboken och inhandla navigator, är sedan tidigare imponerad av Tomtom's produkter men vill ändå inte lägga allt för mycket på den och funderar därför på:

Tomtom ONE II (med skandinaviska kartor)

Men då finns ju ändå
Garmin Nuvi 300 i samma prisklass och den verkar ju inte helt tappad bakom en vagn heller förutom lite lång uppstartstid.
Sen finns även Sony NV-U50 Någon som vet vilka kartor som ingår i dessa? På Sonyn fick man betala en symbolisk summa för att uppgradera kartorna (någon som vet hur symbolisk?). Får jag uppdatera karotrna på Garminen gratis precis som med Tomtom?

När jag var till expert för att klämma på tomtomen så rekommenderade säljaren Sonyn som där kostade lika mycket men går att få tag på för en tusenlapp billigare så den är jag mycket intresserad av.

Men nu började jag ju kika på pricerunner och hittade även riktigt billiga grejer. Vad tror ni om denna?

Mio C210 1500kr men det verkar inte finnas särskilt mycket information om den. De recentioner som finns verkar tyda på nöjdhet, däremot så verkar bara Sverigekarta ingå, någon som har erfarenhet av produkten och vet vad fler länder / uppgradering kostar?

Tacksam för svar
mvh
Anders
Användarvisningsbild
av Snyggve
Lustigt, jag skrev samtidigt som dig en tråd om just alternativa navigatorer
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=14267

Jag har läst mycket hit och dit de senaste veckorna innan jag valde. Jag åkte dessutom till en butik för att klämma, känna och se kartmiljöerna samt användarvänligheten.
Det var inte lätt att välja, men det stod till slut mellan Garmin och Mio. Eftersom Garmin var för dyr och deras billigare varianter för klumpiga så blev det Mio 710

Mio C250 har samma skärm och är lika smäcker som 710, den saknar egentligen bara sånt som man faktiskt kan vara utan. Den är prisvärd och fungerar förmodligen i navigeringen och kartmiljön som 710, är det så så kan jag helt klart rekommendera den

http://www.misco.se/product/product.asp ... onId=21008
av frasse72
C710 fungerar mycket bra. Jag har inget att klaga på.
Användarvisningsbild
av Snyggve
Brainded skrev:Jo jag såg din tråd, är lite skeptisk till den du valde då jag läste en recention där han som köpt den åkt tillbaka och bytt efter bara någon dag till ovan nämnda tomtom och då blivit mycket nöjd :???:

/Anders
Var det recensionen av en Lars Andersson du tänkte på?
http://se.pricerunner.com/computing/com ... 13/reviews

Han säger ju inte vad han inte gillade med den. Känns inte som genuin information direkt

Jag tror C710 vunnit flertalet "professionella" tester och C250 verkar vara väldigt lik.
Men men... Tom tom är säkert bra också
Det som jag föll för var navigeringsfunktionerna och sättet den visar kartar, rent layout mässigt.
av Frigge
Jag kör med en Mio P350 handdator med Destinator 6 i. Gillar att inte vaa bunden till programmet man väljer vilket man är om man väljer en Mio710, TomTOm el dyl. Alla enheter har sina fördelar o brister, pricis som programmen som sitter i dom. TomTom har bra kartprogram men själv gillar jag INTE att Autozoom inte går att välja bort,därför valde jag Destinator. I den kan man Zooma ut enormt mycket UTAN att mista detaljrikedomen på kartan. Gillar att ha översikt när man åker långt :wink: . Sony enheterna brukar ha Navigon som mjukvara o program, har fått en hel del beröm för sin funktionalitet,saknar tyvärr bra utzoomning anser jag. Testade nyligen en Mio 510 med deras egna programvara, var i Göteborg o har väl aldrig blivit sååå lurad i stora Trafikplatser som då. Token ville åka några varv med mig i trafikplatsen för att sen leda ut mig på vägen jag redan var på INNAN vi skulle cirkulera lite,den ville gärna leda in mig på gågator oxå vilket var lite småirriterande, lämnade tillbaka den direkt när jag kom hem.
Användarvisningsbild
av Brainy
Snyggve: Jo visst var det den och jag håller med om att jag inte kan dömma den på det. Är väl lite partisk iom att jag gillar tomtom sedan innan men försöker iaf se öppet inför köpet.

Frigge: Ok, det låter inte så roligt, då får jag nog räkna bort Mio.

Fick precis höra att volvo rear ut tomtom för 2000kr, ska svänga in där imorgon och se om det är sant och är det sant så slår jag ju till direkt.

/Anders
Användarvisningsbild
av Snyggve
Testade nyligen en Mio 510 med deras egna programvara, var i Göteborg o har väl aldrig blivit sååå lurad i stora Trafikplatser som då
med deras egna programvara? Går det att programera om den?

Jag bor i göteborg och har kört runt en hel del och 710 (som ska vara samma SW som 510) har ännu aldrig navigerat fel. Fungerar kanon!
Har du sett att man kan ställa in nivåer på vilka typer av vägar den ska ta med då den lägger rutter.

men men, ingen nav-system är perfekt, alla har för- och nackdelar
Funderade också på en handdator först och var på väg att köpa det istället. Då kan man välja själv, precis som du säger.
av S60AWD2.5T
Har Tomtom och har aldrig blivit besviken.
Att den inte går att zooma ut gör ju inget påmin lilla display.
Kör Tomtom mobile. Sedan finns det ju mycket kartor till Tomtom.
Men tror i och försig Garmin är stora när det gäller kartor också.
De har ju även fritidskartor och sjökort...

Kollade som hastigast på Hertz för en m[…]

?

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

För den som är intresserad. Jag gjorde k[…]