Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snyggve
Är inte jätteimponerad av Volvos RTI navigeringssystem då det känns föråldrat, saknar många funktioner, klumpigt och framförallt väldigt dyrt. Valde därför att leta beg bil som ej hade det monterat och istället köpa ett annat billigt system.
Valde till slut Mio C710, kostade 3700:- och kan verkligen rekomendera den. Den är smäcker och har en snygg design. Garmins nya kändes så plastig och kartmiljön var inte så tilltalande (grötig), så det blev en Mio C710 istället. Den har också inbyggd TMC modul och förinstallerade kartor för hela europa på ett inbyggt 2GB flash.
Har provkört den ett tag nu och jag kan varmt rekomendera den! Bättre än jag förväntade mig.
:wink:
Se den här:
http://www.misco.se/Product/Product.asp ... onId=21008

Någon som har nåt annat system och som vill dela med sig?
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Jag kör med Navman F20.
Nya typen av mottagare i den, SiRF Star III , funkar huuuuur bra som helst.

Bra detaljerade kartor och har mackar, restauranger, hotell, banker och mycket mer förinstallerat som POI.s (Point Of Intrest)
Stor tillförlitlighet och bra batterilängd.

Sen kan man flytta den från bil till bil, inga problem!

Kostar 1.890:- på Elgiganten.se

Kan varmt rekommenderas om man inte vill lägga ut så många tusenlappar och nöjer sig med bra kartor och inte så mycket specialeffekter.
av matzen10
Tycker att Volvos RTI snarare är bra! Framförallt så är det snyggt integrerat i bilen och säkert vid kollision.
Och jag hittar allt jag behöver. Hittills iaf..
Det kan vara lite segt att navigera ibland men det gör inte så mycket eftersom (åtminstone jag) man står stilla när man knappar med den.
Funktion som jag saknar är just detta med fartkameror vilket säkert många ägare saknar idag. Annars finns ju bensinstationer, hotell, restauranger, osv..Även gps-koordinaterna finns ju, med höjdmätare (eller vad det heter).
Men visst är den förhållandevis dyr! Inget snack om det!

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av zcooter
GPS-NAV integrerat i en mobiltelefon är rätt bra, har själv en till min Nokia 6680 och den är snabb i uppstart o ger en korrekt vägbeskrivning! Man slipper ha en masssa extra enheter som gör samma jobb åt en med sig. Har ej provat Nokia N95 men den verkar lovande
Användarvisningsbild
av Funk
Jag fick nyligen en tomTom One (kostar väl ca. 2500:- ) och tycker den funkar väldigt bra. På vissa sätt är den bättre än volvos navi..
Lätt att lägga in fartkameror och liknande..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Mikael_0223
Både bl.a Pioneer och Clarion har modeller i Dubbel-Din med inbyggda pekskärmar, som är både navigator och DVD.

I varje fall Pioneer har blåtand som man kan koppla in telefon, nackdelen är nog att det är lite dyra 15-20.000.

Kartmaterialet är Teleatlas och kartuppdateringarna borde vara hyfsade i pris, Teleatlaskartor till min Destinator fick jag för dryga 1.000 kronor för hela västeuropa.

Som sagt var kanske inte ett budgetalternativ men en "hmm hmm" snyggt alternativ för eftermontering.

/
Micke
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kanske skall tillägga att TomTom använder Navteq, samma som Volvo, och uppgraderingarna verkar vara gratis..

/Thomas
av Drogen
Vad jag vet så använder väl TomTom Tele Atlas? Så har det varit tidigare. Jag såg dock i en artikel från 2005 att Navteq har tecknat ett avta med TomTom för att använda Navteq i sin modell "Rider" för MC. I en test från november förra året stod det dock att alla modeller använde TeleAtlas men där testades inte Rider.
Användarvisningsbild
av gundj
Uppdatering till TomTom kostar ca 90 Euro för västeuropa.
Ny favorit är senaste Mio, 520T tror jag den heter, verkar vara en mycket kompetent burk.

Tjenare. Har en 960 1992 med 6-cyl som just nu by[…]

Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]

Ibland går det, oftast inte. Finns ju flera […]