Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eslund
Då var det dax att TVimpa till bilen, dvs få lite bild och mer lattjo pryttlar i den..

Målet med det hela är att för vettiga pengar få till ett bra multimedia system i bilen (dock inte dator)

Bilen är min kära S80 -00 som ska opereras. Kärran har i dag RTI samt en TV-box utan antennerna inkopplade..

Ska försöka plåta så mycket som möjligt under operationens gång.

Alla prylarna är beställda och en del har redan trillat in..

Så, hjärtat i det hela är en IMiv från Sensolutions (http://www.imiv.ca/)

Bild

Inhandlad för $235 inkl. frakt och en extra 4m Ipod kabel

För att styra det hela har jag skaffat en 30Gb Ipod Video för 2600:-

Bild

Till detta kommer det att kopplas en Denver DVD spelare, med IR förlägning (dvs DVD´n i bagaget, men IR kontrollen på panelen). 500:- på Tradera..

Bild

För att splitta bilden till skärmarna i nackstöden köptes en Pyle 1-7 splitter för 125:- på Ebay

Bild

2 st Skärmar till baksätet inhandlades från Hong Kong för 606:-

Bild

Back kamera från Hong Kong för 175:- (Bara en kul grej ;) )

Bild

Digitalbox inköpt från Clas Ohlsson för 795:- Kan utrustas med CA modul om man så vill..

Bild

Samt antenn för boxen från England för 352:-

Så tanken är att det ska se ut så här:

Bild

Efter allt är klart finns möjligheten att titta på film eller lyssna på musik från iPod'en, titta på DVD från spelaren eller spana bakom bilen.. Alt. titta på digital TV.
av Dykaren
Det där ser ju riktigt kul ut. Till vettiga priser få till ett kul system, jag följer det med spänning och hejar på dig!! Har du någon länk där du beställde skärmare?
Användarvisningsbild
av Loner
Spännande, just IMiv:en är jag intresserad av då sambon önskar sig en ipod när hon fyller år...

Ser men spänning fram emot att rapporter från dig..

/L
av levent_tr
IMiv och 4m Ipod kabel finns den inte i sverige måste man köpa från us. Om du hade skrivit detta innan du köpt så hade jag oxå villjat ha en då hade vi kunnat dela på frakten. Få se om du lyckas få igång detta lycka till
Användarvisningsbild
av eslund
IMiv finns inte i Sverige.. Sensolutions som gör den ligger i Canada.. Å andra sidan var det smidigt att beställa den.. Dock pga begränsad logistik kan man f.n. tydligen bara beställa en åt gången..

Har börjat plocka i lite ikväll, IMiv ska i under morgondagen, så bilder kommer då..
av Dark_Vader
Hur har det gått?

Jag har installerat iMIV:en i min bil med en 30G video Ipod och har ett carputer projekt på g som kommer innehålla DVB-T tuner, kamera, DVD-spelare och mediacenter. Tunern och DVD:n kommer gå via USB så man kan placera prylarna på lämpliga ställen i bilen, DVD t.ex av slimline typ som jag tänkte montera in mellan framsätena.

Datorn hade jag antingen tänkt köra en Mini-eller MicroITX eller en gammal bärbar variant.

E väl egentligen borttagandet av hastighetsspärren som jag vill göra innan jag kör igång med datorbyggandet. Inga nackskärmar inplanerade ännu dock men om de kostade 606 spänn så blir det nog ett par såna :)
Användarvisningsbild
av eslund
Tja.. ;) Stormen satte stopp för en del pulande... Ett hel*te att stå i garaget när portarna håller på att blåsa iväg..

Vänat på iPoden just nu som har blivit försenad.. Måste ha den för att ändra SW i IMiven eftersom jag har CD-växlare i bilen..

Annars så sitter IMiven i, DVD'n samt hållaren till Ipoden.. Antennen för digitaltv'n samt nackstödshållarna till skärmen damp ner idag, så det börjar arta sig..

Måste bara klura ut om man kan tråckla ner kablen till skärmen genom stolen eller inte.. Nån som vet??
av Dark_Vader
Genom stolen - skall finnas något blixtlås i den.
av levent_tr
hur ser den ut antenen. var fick du köpa den om jag får fråga om den e bra så kan jag avbeställa den org.anten + kabel för tv som jag beställde från volvo. sen har du de här org.anten och kabeln för tv i din bil behövs de eller.. sorry de bliv så många frågor men ser att du kan detta så jag passar på :) som sagt jag läser din länk med spänning. ha de
Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]

Det ska jag göra, problemet dök dock upp[…]