Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av malte74
#899636
Hej alla!
Har en liten fundering.. Jag är sugen på att ansluta en baslåda av den där platta typen som man lägger under förarstolen i min S70-00. Jag är dock inte speciellt sugen på att böka med att dra ström ifrån batteriet och in till kupén.
Jag har 2st cigguttag, ett på det vanliga stället och ett mellan framstolarna mot baksätet. Att kunna ta ström och jord ifrån det cigguttaget skulle förenkla en del..
Den aktiva baslådan har en maximal effekt om 120w RMS vilket i min värld borde innebära att den drar 10A vid fullt blås. Så lär man aldrig spela och såvitt jag förstår kan man belasta cigguttaget med max 15A. Alltså borde det fungera utmärkt. Ändå skakar folk jag pratat med om saken på huvudet och undrar om jag förlorat förståndet..*s*
Så.. Vad gäller? Rent matematiskt borde det fungera utmärkt och med ström ifrån det bakre ciggutaget snackar vi kabellängder gott och väl under en meter.
Så.. Funderingar?
Användarvisningsbild
av Funk
#899822
Troligen har du minst det dubbla i strömförbrukning eftersom effektiviteten normalt sett inte är så hög på analoga förstärkare. Är det digitalt (klass D) så bör realistiskt sett räknas upp med 25% och märk väl att det inte är toppförbrukningen du räknar på RMS, är medeleffekt. Säkringar smäller av toppeffekt..

/Thomas
av malte74
#899934
"Funk"
Jo, RMS är maximal kontinuerlig effekt men samtidigt lär man knappast ligga på de nivåerna. Känsligheten i ett normalt 8" element borde ligga i området 87-92dB (stor skillnad inom detta spann iofs) och med ett kontinuerligt uttag om 5w med kanske upp till 50w i transienterna och man spelar rejält högt.. Det har jag inga planer på att göra. Och jag har även planerat att köra med både hängslen och livrem. Steget i lådan är redan ifrån början avsäkrat med 15A (class D-steg) och med en 10A sladdsäkring mellan låda och cigguttag så borde den sticka innan cigguttaget får problem.
Jag tror nog att det, för mitt behov och tänkta användande, faktiskt kan komma att fungera utmärkt. Ett class D-steg är hyfsat effektivt ändå och lådan kommer alltså att puttra med och normalt leverera fåtalet watt kontinuerligt.
Jag får väl helt enkelt testa.
av JohnB
#899940
Är det inte för klena kablar som matar cigguttaget? När jag höll på med billjud, vilket iofs är några år sedan, var det viktigt att man hade rejäl area på kablarna för att steget skulle få tillräckligt med ström för att orka med när man spelade. Alternativet var väl att montera några rejäla kondingar. Det gäller även jordningen annars kan man råka ut för att lamporna i bilen blinkar i takt med musiken :wink: .

/John
av malte74
#900036
"JohnB"
Jo, 12v kräver ju en kabelarea men för just bilstereo känner jag att oron och area-jakten är lite obefogad (vid denna typ av effektuttag). En förstärkare tar ju ström dynamiskt i förhållande till musiksignalen till skillnad ifrån t.ex en 12V-220V omvandlare och man ju belasta en sådan ifrån cigguttaget med 50w (och mer) en hel dag utan att det blir problematiskt. När det kommer till värme i kablar osv så borde alltså ett slutsteg vara en behagligare grej att tampas med än något som ligger och drar på en hög nivå kontinuerligt.
Jag vet inte riktigt varför det är sådan hysteri runt kabelarea i just bilstereosammanhang. Självklart ger långa längder i kombination med höga effektuttag (vilket iofs inte är ovanligt inom bilstereo) att man behöver ta i lite men i kombination med en platt baslåda med ett class D-slutsteg behöver jag nog inte vara så orolig. Det handlar om effekter i paritet med vad man plockar ur en nyare vanlig bilstereo, dock effektivare då det bara behöver driva ett ensamt element. Någon som kollat hur kablaget till stereon ser ut? Då är det rent av kraftigare dimensionerat till cigguttagen.. Visserligen får man inte ut några 4x55w ur en bilstereo även om det specas så men trots det använder man nog sällan mer än 1/3-del av den tillgängliga effekten och detsamma skulle alltså gälla baslådan. Ju mer jag tänker på det, desto säkrare blir jag på att det kommer att fungera alldeles utmärkt.
Jag kör.. Friskt kopplat, hälften brunnet..
Användarvisningsbild
av Funk
#900120
Visserligen har du klass-D så det bör räcka men...RMS är högsta kontinuerliga effekt, inte maxeffekt.

/Thomas
av malte74
#900203
Funk skrev:Visserligen har du klass-D så det bör räcka men...RMS är högsta kontinuerliga effekt, inte maxeffekt.

/Thomas
Jo.. Jag inledde ett inlägg ett par rader upp med just det konstaterandet.

Volvo specar ju ändå cigguttaget på ett sådant vis att de säkrar av med 15A vilket innebär att de anser (då de säkert dimensionerar med en viss marginal) att det kontinuerligt kan belastas med 12x15=180w.. Att jag skulle spela på ett vis som gör att jag tangerar sådana effektuttag ens i transienterna ser jag som otroligt. Och då steget är avsäkrat med just 15A så misstänker jag att det inte ens kortvarigt (extremt kortvarigt i transienterna) är kapabelt att leverera den typen av effekt..
Matematiken ger helt enkelt att cigguttaget är tillräckligt dimensionerat.

Och, om jag mot förmodan börjar skjuta säkringar, så är ju skadan inte värre än så..
Man får se. Rent matematiskt är det alltså i sin ordning, men det kan alltid finnas faktorer som man glömmer bort och missar. Kabelarean till uttaget är inget problem, effektuttaget ifrån steget är inte större än uttaget är avsäkrat för.. Vad kan finnas kvar att ta hänsyn till? Att RMS är en kontinuerlig effekt och lägre beräknad än den maximala effekten kan bli ett problem men bara när man maxar steget och det lär ju alltså inte hända här. Det skulle innebära max gain på steget tillsammans med en ingångskänslighet som gör att utnivån ifrån HU förmår att maximera den ifrån steget begärda effekten..på full volym ifrån HU:n.. Att gain på steget skulle stå på max tillsammans med att jag använder HU:s volymkontroll fullt ut.. Då misstänker jag att originalhögtalarna i S70:n gett upp för länge sedan så det kommer helt enkelt inte att hända. Så "Funk", du har helt rätt i att det är ett potentiellt problem att den dynamiska effekten kan överstiga vad grejerna är dimensionerade för men i praktiken känner jag att det nog inte är troligt att den typen av omständigheter kommer att realiseras.

Men hade vi snackat en låda i skuffen med ett separat steg om 300w eller mer så hade såklart saken sett annorlunda ut.
Användarvisningsbild
av Funk
#900275
Ta nu detta på rätt sätt...
Du monterar alltså en sub till bilstereon för att spela lågt och försiktigt.... hur gammal är du ? :wink:

/Thomas
av malte74
#900544
Funk skrev:Ta nu detta på rätt sätt...
Du monterar alltså en sub till bilstereon för att spela lågt och försiktigt.... hur gammal är du ? :wink:

/Thomas
40 friska år..*s*
Poängen är bara att sträcka ut frekvensgången neråt och att ge mig möjlighet att tydligt höra basen även i motorvägsfart vid behagliga ljudtryck. Vid byte av den rätt mullriga originalstereon (SC-805 i mitt fall) förlorar man en del värme i ljudet (men man vinner en hel del i klarhet och dynamik) och min önskan är att höra basen trots att jag inte spelar starkt. Så svaret är konstigt nog att jag skaffar en baslåda för att SLIPPA spela starkt..
(?)

När jag släpper upp bromspedalen knarrar[…]

XC70 2016

Vi har just en XC70 från 2016 på g&ari[…]

@fjohan82 , Är man på glatt humö[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Har man bytt mycket grejer kan det ta en stund i[…]