- mån 27 sep 2010, 14:05
Första raden i ditt inlägg stämmer bra, men sen blir det knas!
Att köra en högtalare med högre inmpedans (ohm) är inte skadligt för slutsteget, tvärtom, det är när man kör en högtalare som har för låg impedans det blir problem.
Sen är det ett jätte NO NO i ditt inlägg, man ska aldrig, ALDRIG köra spolarna från en bas på olika kanaler, det är som gjort för att elda slutsteg!
Vitsen med dubbla talspolar är inte att man ska kunna koppla dessa på olika kanaler, det är för att kunna anpassa impedansen bättre mot den (enda) kanalen man ska koppla in den på, inget annat!
Nåväl, här kommer min gissning på vad som är fel:
Den korta kabeln som sitter mellan spolarna på basen skall vara kopplad från minus på spole 1 till plus på spole 2! Kopplar du fel här blir det nästan inget ljud överhuvudtaget..
Ståhl skrev:Basen har alltså en talspole. Och du har då kopplat rätt? + till + på steget och - till - på steget.Nu pratar du i nattmössan! :D
Tror inte att 8ohm är något du bör köra då jag gissar på att steget är 4ohm som max.
Och om nu basen har 2 talspolar, så rekommenderar jag att du bryggkopplar 4 kanaler på steget till 2 kanaler och kör en talspole på varje.
Men om nu basen bara har en talspole, och du tänker köra 4 kanaler på det så tror jag inte att det är någon bra idé.
Om du nu bara tänkt använda steget till basen villsäga. Isf om jag vore du skulle jag köpt ett monoblock eller 2 kanalssteg. Om nu inte basen har 2 talspolar, vilket den inte verkar ha.
Första raden i ditt inlägg stämmer bra, men sen blir det knas!
Att köra en högtalare med högre inmpedans (ohm) är inte skadligt för slutsteget, tvärtom, det är när man kör en högtalare som har för låg impedans det blir problem.
Sen är det ett jätte NO NO i ditt inlägg, man ska aldrig, ALDRIG köra spolarna från en bas på olika kanaler, det är som gjort för att elda slutsteg!
Vitsen med dubbla talspolar är inte att man ska kunna koppla dessa på olika kanaler, det är för att kunna anpassa impedansen bättre mot den (enda) kanalen man ska koppla in den på, inget annat!
Nåväl, här kommer min gissning på vad som är fel:
Den korta kabeln som sitter mellan spolarna på basen skall vara kopplad från minus på spole 1 till plus på spole 2! Kopplar du fel här blir det nästan inget ljud överhuvudtaget..
Assumption is the mother of all f ups.