NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Podde
Go kväll! Då det är dax att serva pärlan, (20000 mila service) så går jag i tankarna att göra detta själv. det är ju en vanlig basservice, olja, oljefilter och luftfilter. Bilen är alltid välservad med stämplar men då den börjar bli gammal och har gått ganska långt så är det väl ingen katastrof rent ekonomisk när jag sen säljer den att man har gjort en vanlig basservice själv? Jag hade även uppskattat om nån har lust att hjälpa mig med att berätta vad jag behöver införskaffa för detta jobbet och hur mycket olja som går åt (gärna exakt) då oljestickan inte går att rubba.
Tack på förhand !
av specos
Ett tips i all välmening: Kolla närmaste bibliotek efter Haynes bok till V50. Alternativt köp den. Skall du börja fixa lite allmänt med bilen så är en sådan guld värd....
Användarvisningsbild
av Tomas88
Men oljestickan måste du ju se till att få loss. Hade aldrig vågat lita på att få i rätt mängd utan att kunna kolla.
Användarvisningsbild
av opA
Vad är de för motor ? T5:a ?

Var de inte vevhusventilationen som var igensatt om oljestickan satt fast ?
av Pippolei
opA skrev:Vad är de för motor ? T5:a ?

Var de inte vevhusventilationen som var igensatt om oljestickan satt fast ?
Tror inte han behöver oroa sig för det.
Min sticka satt som berget och fick slitas upp av två pers.

Då jag precis hade köpt bilen samt förhandlat till mig en service i samband med köpet så frågade jag bilhandlaren hur de kunde utföra en service utan att kunna lyfta på oljestickan och se om de fyllt på rätt mängd olja.
Varpå bilhandlaren menar att: På verkstaden så tappar man ut all olja och fyller bara på den volym som står i Volvos anvisningar.

Och det verkar ju tyvärr vara standard förfarandet vid service av volvo bilar för vid nästa service jag gjorde på annan Volvo verkstad så gjorde de exakt samma sak (tappade ur all olja och fyllde sedan på olja enligt anvisningar utan att efterkontrollera nivån med hjälp av stickan).

Det gäller att smörja de två o-ringarna på toppen av stickan, varje gång man kollar nivån på oljan i bilen (brukar bara klena av oljan från stickan på o-ringarna så går det alltid fint att lyfta upp den).
av Podde
Tack så mycket för er som vanliga eminenta hjälp här.
Jag har även pratat med en vän som är bilmek hos en stor kedja och hans råd var att man lämnar in bilen så det
blir ordentligt gjort. Där han jobbar sa han att man går igenom ca. 40 punkter fast att det bara är en basservice. Ringde till Volvo för ett par
nån månad sen och då skulle dom ha 2200 kr. så det är inga större besparingar man gör...
Dom uppdaterade även mjukvaran då. det här med oljestickan ska tydligen vara ett ganska vanligt problem på V50 ?
Ha det gött!

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]