NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
Mitt vänstra bromsok bak verkar kärva. Finns det någon instruktion om hur man går till väga för att smörja upp oket? Byter man några delar?

Värt att notera är att när jag i helgen bytte belägg så var det inga problem att skruva in kolven...

.
Du måste som Perra83 säger kolla upp parkeringsbromsens mekanism (handbroms har man på cykel etc :wink: )

Om inte hävarmen, som vajern slutar i, går fullt tillbaka till viloläget finns risken att självjusteringen låser fast kolven. Då ligger ett lätt tryck på belägget varvid skivan blir het. Om man har problem med detta så känns bromsspaken slapp . Ta en stor polygrip och motionera hävarmen samtidigt som du smörjer och rengör mellan ok och hävarm. Att kolven gick lätt att skruva in har inget att göra med detta problem. Ditt ok är säkert helt ok i övrigt.

När du har gjort rent så skall du dra i spaken helt upp minst 20 ggr, så bör du känna att den successivt börjar ta längre ned.

Det är oftast vid vänster sida som detta problem uppstår eftersom den är mest utsatt för stänk från mötande trafik. Jag har själv haft problemet och ser nu till att rengöra, smörja och motionera mekanismen varje gång jag skiftar vinter/sommar däck.
Användarvisningsbild
av ThomasT
dieselputte skrev:Om inte hävarmen, som vajern slutar i, går fullt tillbaka till viloläget finns risken att självjusteringen låser fast kolven. Då ligger ett lätt tryck på belägget varvid skivan blir het. Om man har problem med detta så känns bromsspaken slapp . Ta en stor polygrip och motionera hävarmen samtidigt som du smörjer och rengör mellan ok och hävarm. Att kolven gick lätt att skruva in har inget att göra med detta problem. Ditt ok är säkert helt ok i övrigt.

När du har gjort rent så skall du dra i spaken helt upp minst 20 ggr, så bör du känna att den successivt börjar ta längre ned.
Hävarmen gick rejält trögt, men gav med sig efter en stunds motionerande, så nu fungerar oket bättre men inte 100%.

Skillnaden märks genom att nu har skyddsfärgen på den nya skivan försvunnit helt, samt att när man drar i parkeringsbromsen medans man fortfarande rullar lite så sänker sig fjädringen bak symmetriskt jmf med bara på höger sidan förut.

MEN när man drar i parkeringsbromsen på grus så låser den bara höger hjul...

.
av dieselputte
Kan tillägga att man måste motionera hävarmen många gånger, jag juckade nog den fram och tillbaka säker 100 gånger innan jag var nöjd. Samtidigt rengjorde och smorde jag hela tiden.

Man får ju köra ett tag innan beläggen slitit in sig så de får rätt verkan, men du kanske redan har kört en hel del efter bytet? Prova att motionera hävarmen en gång till. Får du inte till det då är det nog ett nytt ok som gäller. Det finns iofs nåt renoveringskitt att köpa, men det tror jag bara berör okets kolv/cyliner. Vad jag förstår så kan man inte fixa till fel i parkeringsbromsens självjusterings mekanism.

Jag hoppas någon kan ta fram en starkare fjäder till hävarmen, den som sitter original är på tok för klen och leder ju till problem så fort det samlas lite skit där.
Användarvisningsbild
av MartinS
Är du 100% säker på att vajern löper helt fritt?
Användarvisningsbild
av ThomasT
MartinS skrev:Är du 100% säker på att vajern löper helt fritt?
Nej.

Kan man smörja/motionera upp den med?
av Kimmen90
dieselputte skrev:Du måste som Perra83 säger kolla upp parkeringsbromsens mekanism (handbroms har man på cykel etc :wink: )

Om inte hävarmen, som vajern slutar i, går fullt tillbaka till viloläget finns risken att självjusteringen låser fast kolven. Då ligger ett lätt tryck på belägget varvid skivan blir het. Om man har problem med detta så känns bromsspaken slapp . Ta en stor polygrip och motionera hävarmen samtidigt som du smörjer och rengör mellan ok och hävarm. Att kolven gick lätt att skruva in har inget att göra med detta problem. Ditt ok är säkert helt ok i övrigt.

Det är oftast vid vänster sida som detta problem uppstår eftersom den är mest utsatt för stänk från mötande trafik. Jag har själv haft problemet och ser nu till att rengöra, smörja och motionera mekanismen varje gång jag skiftar vinter/sommar däck.

Lägger till en fråga på ditt inlägg, tror detta är vad som krävs på min bil då parkeringsbromsen helt plötsligt slutar att fungera.
Då till frågan, vad ska jag använda att smörja, alt rengöra med :) ?
Kimmen90 skrev: Då till frågan, vad ska jag använda att smörja, alt rengöra med :) ?
Jag brukar använda en flätad nylontråd c 2mm diameter som jag drar in mellan hävarmen och oket. Den drar jag tills det ser rent ut. Har man tryckluft kan man blåsa lite samtidigt , men använd isf ansiktsmask för att undvika inandning av damm från oket.

När det är rent brukar jag speja silikonsprej och samtidigt motionera hävarmen tills den lätt fjädrar tillbaka till viloläget. Brukar sluta med lite silikonfett som jag drar in mothävarmens axel med samma typ av nylontråd.

Vart annat år har jag även börjat ta loss oken och rengöra okets gummimanschetter samt spruta in lite bromsoksfett mellan kolven och manschetten.
av Kimmen90
dieselputte skrev:
Kimmen90 skrev: Då till frågan, vad ska jag använda att smörja, alt rengöra med :) ?
Jag brukar använda en flätad nylontråd c 2mm diameter som jag drar in mellan hävarmen och oket. Den drar jag tills det ser rent ut. Har man tryckluft kan man blåsa lite samtidigt , men använd isf ansiktsmask för att undvika inandning av damm från oket.

När det är rent brukar jag speja silikonsprej och samtidigt motionera hävarmen tills den lätt fjädrar tillbaka till viloläget. Brukar sluta med lite silikonfett som jag drar in mothävarmens axel med samma typ av nylontråd.

Vart annat år har jag även börjat ta loss oken och rengöra okets gummimanschetter samt spruta in lite bromsoksfett mellan kolven och manschetten.
Tack, förlåt om jag låter helt okunnig, vilket jag är men måste man lös med något mer än däcket ?

Jag vet hur ett ok ser ut med inte hur det fungerar. Klarar jag av detta eller ska jag lämna in bilen ?

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]