- sön 06 okt 2013, 10:36
#793389
Det är en Volvo V50 -07 Diesel 2.0
Jag kör otroligt mycket landsväg och ibland blir det över 200 mil i veckan så därför diesel. När jag kör statskörning ligger den normalt i bränsleförbrukning men direkt jag kör längre sträckor händer det saker.. Efter ca 5mil rycker bilen till (ungefär som när man trycker en gång på farthållaren) Den rycker till och enligt mätaren rusar förbrukningen upp till ca 0.85 lm.. Under körningen kan den åter igen rycka till och förbrukningen går ned till det normala i ca 1min och sen ett ryck till och den är tillbaka till 0.85 lm..
Snälla någon som ens kan gissa vad som är fel? Den går bra svarar bra men drar sjukt med soppa!! Enligt tank och körsträcka ligger den på 0.83 lm.
Partikelfilter är bytt för 2000mil sedan. Bytte även Difftrycksensorn då den felkodade. Har kört en burk partikelfilterrengöring utan framgång. Har testat att koppla ur EGR men ingen skillnad alls? Kan det vara EGR som ändå strular?
Jag kör otroligt mycket landsväg och ibland blir det över 200 mil i veckan så därför diesel. När jag kör statskörning ligger den normalt i bränsleförbrukning men direkt jag kör längre sträckor händer det saker.. Efter ca 5mil rycker bilen till (ungefär som när man trycker en gång på farthållaren) Den rycker till och enligt mätaren rusar förbrukningen upp till ca 0.85 lm.. Under körningen kan den åter igen rycka till och förbrukningen går ned till det normala i ca 1min och sen ett ryck till och den är tillbaka till 0.85 lm..
Snälla någon som ens kan gissa vad som är fel? Den går bra svarar bra men drar sjukt med soppa!! Enligt tank och körsträcka ligger den på 0.83 lm.
Partikelfilter är bytt för 2000mil sedan. Bytte även Difftrycksensorn då den felkodade. Har kört en burk partikelfilterrengöring utan framgång. Har testat att koppla ur EGR men ingen skillnad alls? Kan det vara EGR som ändå strular?