NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Har en bekant som har en sådan som tjänstebil och skall byta till våren. Jag har nu fått förslaget att få köpa ut den för inbytespriset då. Och eftersom jag vet om precis hur bilen är skött låter det inte helt ointressant.

Är V50 D4 ett bra köp generellt? Bilen har summumpaket och sollucka, har idag rullat 10 800 mil, årsmodell 2011 (uttagen juni 2011). Fullservad enligt boken. Den har gått som tjänstebil och därmed runt 4 000 mil per år, mycket lite stadskörd, mestadels långsträckor.

Låter det som en risk att köpa en som rullat så långt? Vad är det för intervall på kamrem och partikelfilter på en sån?

Och så är jag lite nyfiken på vad inbytespriset kan tänkas bli? Räknar med att de gått omkring 13 000 när det är dags att byta. Idag är den enligt bilpriser.se värd runt 194 000 konsumentpris hos bilhandlare med nuvarande ålder och mil.

Rent driftskostnadsmässigt lär den ju löna sig, i alla fall. Den går väl på runt 0,6 l/mil och skatten ligger runt 1 800 kronor per år.

Vad tror ni, bra köp?
av Lövet
Kamrem 18000 mil
Partikelfilter inget bytesintervall

Bilen är ett alldeles utmärkt köp. Det pratas massor av skit om V50 som antingen handlar om första årsmodeller eller av folk som aldrig ägt någon själva.

Rullat långt? Bilen är knappt inkörd.

194' låter högt. Bilen ska vara billigare än motsvarande V70, inte tvärtom.
av SEpaket
andreas_lofgren skrev:Kamrem 18000 mil
Partikelfilter inget bytesintervall

Bilen är ett alldeles utmärkt köp. Det pratas massor av skit om V50 som antingen handlar om första årsmodeller eller av folk som aldrig ägt någon själva.

Rullat långt? Bilen är knappt inkörd.

194' låter högt. Bilen ska vara billigare än motsvarande V70, inte tvärtom.
Okej, då köper jag alltså en bil där kamrem snart skall bytas i så fall. Nåja, kan väl inte vara alltför dyrt.

Jag har lånat bilen ett par gånger (den har ju drag vilket jag saknat) och i helgen skall jag ta en längre provkörning med bilen. Den känns dock väldigt trevlig, kanske lite väl mycket kraft på låga varv, man kan utan problem starta på andra växeln om man är van vid lite slöare bilar.

194 000 var enligt bilpriser.se, så det är väl en nypa salt. En 3 år gammal V50 med 13 000 på mätaren sedan kanske är värd en 150? Och då ligger väl inbyte runt 120?
Användarvisningsbild
av P210
D4:an är en vidareutveckling på D5:an som försvann -10, lite snålare, går säkert köra på under 0,6.
Kamrem vid 18000mil och Inga partikelfilter som normalt ska behöva bytas.

Rullat långt! den är ju knappt inkörd, och förmodligen mycket långkörningar.
Skulle inte värdera den till fullt så mycket, på Blocket finns just nu 3st runt 12000mil, dock ingen Summum, men 169kkr för alla tre.
Hoppas på ett pris runt 150kkr till våren!

Om din bekant tycker du ska ta över den kan han säkert gå i god för den och har felhistorik etc, en bil med massa strul vill man ju skicka så lång bort man bara kan... Köpläge!
Användarvisningsbild
av Zanders
Jag kör idag en v50 d4 med momentum och jag har faktiskt inget negativt att säga. Går som ett skott och väldigt snål om man vill. Jag har automaten och kan kanske tycka att den blir lite törstig i stan men annars inget. Jag har haft den i drygt 1.5 år nu och kört häst och cross bakom flertalet ggr. Jag samåker och då tar jag bilen ca 4km till en uppsamlingsplats så trots mycket korta sträckor och kärra bakom så ligger jag på 0.62. köp!
av SEpaket
P210 skrev:D4:an är en vidareutveckling på D5:an som försvann -10, lite snålare, går säkert köra på under 0,6.
Kamrem vid 18000mil och Inga partikelfilter som normalt ska behöva bytas.

Rullat långt! den är ju knappt inkörd, och förmodligen mycket långkörningar.
Skulle inte värdera den till fullt så mycket, på Blocket finns just nu 3st runt 12000mil, dock ingen Summum, men 169kkr för alla tre.
Hoppas på ett pris runt 150kkr till våren!

Om din bekant tycker du ska ta över den kan han säkert gå i god för den och har felhistorik etc, en bil med massa strul vill man ju skicka så lång bort man bara kan... Köpläge!
Låter bra med filtret, men synd på kamrem.

Priset är beräknat på nuläget, 2 år gammal och 10 800 mil, men visst, det är dyrt. 150 är det marknadspriset då? Jag får ju inbytespris, borde ligga 20 under i alla fall.

Ja, han hade ett garantifel med något glapp i klimatanläggningen, men det berodde på en komponent som var fel från tillverkaren, i övrigt inga fel på den under 10 000 mil. Imponerande.
Zanders skrev:Jag kör idag en v50 d4 med momentum och jag har faktiskt inget negativt att säga. Går som ett skott och väldigt snål om man vill. Jag har automaten och kan kanske tycka att den blir lite törstig i stan men annars inget. Jag har haft den i drygt 1.5 år nu och kört häst och cross bakom flertalet ggr. Jag samåker och då tar jag bilen ca 4km till en uppsamlingsplats så trots mycket korta sträckor och kärra bakom så ligger jag på 0.62. köp!
Den jag kikar på är manuellt växlad. Den är lite jobbig i stan när det är så mycket kraft redan från början, men man kan ju starta på tvåan.
av getsome
Vad du än gör så starta INTE i 2:an , du slår sönder svänghjulet (DMF) pga vibrationerna och detta är inget du vill få en rep nota på.
av TorSve
Hej!
Jag har motsvarande fråga fast för en V50 D2. Är det ett bra köp?

Jag har läst vad som skrivs här med stort intresse och undrar om det är direkt överförbart till D2:an? En sak jag undrar mycket över är det här med pertikelfiltret. Om man köper en V50 årsmodell -11, när (efter hur många mil) behöver man då byta partikelfilter?
Användarvisningsbild
av Zanders
TorSve skrev:Hej!
Jag har motsvarande fråga fast för en V50 D2. Är det ett bra köp?

Jag har läst vad som skrivs här med stort intresse och undrar om det är direkt överförbart till D2:an? En sak jag undrar mycket över är det här med pertikelfiltret. Om man köper en V50 årsmodell -11, när (efter hur många mil) behöver man då byta partikelfilter?
Vid normal körning (inte bara massa korta sträckor) så ska du aldrig behöva byta eller bry dig om filtret.
av Lövet
Inte på årsmodell 11. Den har gamla filterkonstruktionen med bytesintervall. Sen om det är exakt 12' mil som Volvo säger eller 15' tycker jag spelar mindre roll, det håller inte i närheten lika länge som det underhållsfria filtret som kom året efter.
Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]