NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Provocative
Finns säkert tusen trådar i detta ämne. Men sökning är inte min grej.
Är lite trött på min S60 som åkte bärgare häromdagen o nu står o väntar på verkstad.
Så nu blir det att byta bil o just för tillfället är jag inne på en V50 D5 som gått 11 000 isch.
Det jag funderar på är när kamremmen ska bytas o ungefär vad det kostar på dessa bilar.

Har aldrig haft diesel förr utan vanliga turbovolvo.
Användarvisningsbild
av RödC30
Provocative skrev: V50 D5 som gått 11 000 isch.
Om du inte har kollat upp priset för 12.000 mil service på D5 så kanske du ska göra det innan du slår till.
Vad är det för årsmodell?
av Provocative
Det är en -07a.
Att jag inte kollar pris på 12000 milaservice beror på om det är kamremsbyte då eller om det är vid 16/18000 mil som på bensinarna.
En bil måste servas oavsett mil. Det jag inte vill åka på är just kamremsbyte, direkt.
Användarvisningsbild
av P210
RödC30 skrev:
Om du inte har kollat upp priset för 12.000 mil service på D5 så kanske du ska göra det innan du slår till.

Tror du blandar ihop D5:an med 1,6D och 2,0D som har partikelfilterbyte plus påfyllning av additiv vid 12000mil - den servicen kan kosta 14000:-.
Jag köpte en D5:a för att slippa dessa kostnader, och egentligen finns det ingen "12000milaservie" då man servar en gång per år eller vid max 3000mils mellanrum.
På min D5:a -10 ska kamremmen bytas vid 18000mil.
Kan varmt rekommendera en D5:a, den tar kanske en deciliter mer per mil än snåldieslarna, men mycket roligare....
Användarvisningsbild
av RödC30
P210 skrev:Tror du blandar ihop D5:an med 1,6D och 2,0D ...
Jepp, sorry, my bad. :oops:
Har för mig att kamrem på D4204T (2.0 D), är 10år/24k, så för mig lär det bli 10 år.
Eftersom jag kör ca 1200mil/år lär kamrem komma vid ca 12000mil.. Jippei! :D
av Provocative
P210 skrev:
RödC30 skrev:

Tror du blandar ihop D5:an med 1,6D och 2,0D som har partikelfilterbyte plus påfyllning av additiv vid 12000mil - den servicen kan kosta 14000:-.
Jag köpte en D5:a för att slippa dessa kostnader, och egentligen finns det ingen "12000milaservie" då man servar en gång per år eller vid max 3000mils mellanrum.
På min D5:a -10 ska kamremmen bytas vid 18000mil.
Kan varmt rekommendera en D5:a, den tar kanske en deciliter mer per mil än snåldieslarna, men mycket roligare....
Jo, D5an ska ju ersätta en S60T5 så något som iaf svarar på gasen vill jag ju ha. Bra att du tog upp filter o additiv. Låter som jag får kolla upp på Volvo trots allt. Din bil är så pass ny att jag inte vågar tro att det är samma på den jag funderar på.
av voxnan
Jag har också den volvo v50 D5 -07, kamremsbyte är vid 18000mil. förövrigt en rolig bil som går att åka hyffsat snålt med.
av Provocative
Har nu fler frågor.
Partikelfilter. Vart köper man dessa om man vill undvika Volvo? Vilken funktion har den? Bör vara till avgasrening o går det att byta själv?
Addation var helt nytt ord för mig. Vad är det?

Som jag förstod så var dessa dyra att fixa. Är annars van att meka själv. Just dessa delar fick mig att fundera på om jag verkligen ska ha en diesel.
Användarvisningsbild
av Vojje
Provocative skrev: Partikelfilter. Vart köper man dessa om man vill undvika Volvo? Vilken funktion har den? Bör vara till avgasrening o går det att byta själv?
Just dessa delar fick mig att fundera på om jag verkligen ska ha en diesel.
Addation? Det vet i f-n. Addition brukar benämnas plus bland mellanklassare.
Additiv är en vätska som partikelfiltret använder för att rengöra sig självt från just partiklar som fastnat.
Det verkar, precis som du skriver, vara en dyr historia och slår antagligen hål på de flesta kostnadskalkyler.
av Provocative
Vojje skrev:
Provocative skrev: Partikelfilter. Vart köper man dessa om man vill undvika Volvo? Vilken funktion har den? Bör vara till avgasrening o går det att byta själv?
Just dessa delar fick mig att fundera på om jag verkligen ska ha en diesel.
Addation? Det vet i f-n. Addition brukar benämnas plus bland mellanklassare.
Additiv är en vätska som partikelfiltret använder för att rengöra sig självt från just partiklar som fastnat.
Det verkar, precis som du skriver, vara en dyr historia och slår antagligen hål på de flesta kostnadskalkyler.
Så hette det ja.
Att betala 14000kr för det bytet låter inte kul. Men kan man göra det själv så hamnar man i ett annat läge.
Tyvärr hittar jag inte partikelfilter på varken V-parts eller den andra firman jag just glömt namnet på.
Saknar min gamla 142. Det var lite enklare på dessa :D
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)