NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robban528
Hej!

Jag har en Volvo V50 2,4 -06 och har ett vinande ljud i motorn. Finns massa inlägg redan om det men jag vill veta och det nästan är 100% säkert att det är membranet i oljefällan som är spruckit då den kostar 2000 spänn. Jag har har ett tjutande ljud och det pyser väldigt mycket när man öppnar oljelocket och det tjutande ljudet slutar att låta när det är öppet. Ljudet kommer tillbaka när man stänger locket och öppnar man det igen så pyser det väldigt mycket igen. Motorlampan lyser på displayen och när man felsöker så kommer (Felkod P0171 System för magert) Det vinande/tjutande ljudet kommer när motorn blir varm men det är undertryck i motorn innan den blir varm också. Så ska jag byta hela oljefällan/oljefilterhuset?

Tacksam för svar!
Mvh
Robert
Användarvisningsbild
av hollan
jo du är rätt på det!
blir den tyst när du drar upp oljestickan har du igensatt oljefälla och det är bara till och byta den
ps gör det omgående för det är vanligt att den börjar läcka i packboxarna till kammarna om du kör för länge
av Dahlinius
Hallå Robban528, har exakt samma problem, har haft bilen på felsökning hos bilbolaget som inte kunde konstatera varför motorlampan lyser. Har samma vinande ljud vilket försvinner om oljelocket tas bort. Även felkoden P0171, löste det sig för dig med byte av oljefälla? Väldigt tacksam för svar.
av Robban528
Hej!
jepp det försvann allt ihop när jag bytte det:-). Tydligen vanligt att membranet i fällan spricker.
Byte det själv. Var inte svårt. Sitter fram nere till vänster på motorn. Koster mellan 2000 -3000 kr.
Köpte det hos volvo/helmia. Man får ta bort luftburken samt lyfta på överdelen på motorn så du ser tändstiften. Det går en slang där ifrån och ner till oljefällan som du får byta. Oljefällan lossar du lättast underifrån men byter den ovanifrån.
av Robban528
Du behöver inte ta bort insuget bara överdelen över tändstiften å luftburken. Några sladdar å slangar men det ser du vilka som du behöver ta bort när du börjar:-)
av Robban528
Du behöver inte ta bort insuget bara överdelen över tändstiften å luftburken. Några sladdar å slangar men det ser du vilka som du behöver ta bort när du börjar:-)
av Dahlinius
Tack så mycket för svar! Har som sagt haft den på felsökning pga felkod p0171, och då har de inte hittat nå fel, varken på lmm, lambdasonder eller något luftläckage. Och eftersom vi har/haft samma problem verkar det inte bättre att det just är oljefällan. Tycker dock det är konstigt att de inte hittade felet på bilbolaget, då det t.o.m. var verkstadschefen som felsökte samt verkar det som ett vanligt problem.

Tex får man alltså på B96 dra v[…]

Ett tips är att testa de olika stolarna - det[…]

Det är vänster fram som låter. . I[…]

Varierande laddtryck Volvo 940

Har problem med en 940 laddar kring 0.8 bar och ha[…]