- lör 07 sep 2013, 09:17
#785425
Åkte igår från Falun för att köpa en Toyota Avensis -10 i Karlstad men jag och Sambon svängde förbi en bilfirma i Kristinehamn på chans för att titta på en sådär 60 000:- billigare V50. Billigaste T5an under 10000 mil i Sverige inklusive privatannonser till och med. Värd en koll men inget vi hade några större förväntningar kring.
V50n var blåmetallic, ruggigt fint skick utvändigt och invändigt, lite stenskott i fronten och någon repa i klarlacken på bakluckan annars inte ens ett dörruppslag... Nya Michelin energy och fina dubb. Utannonserad för 99 000:- med 6900 mil på mätaren. Endast 3 servicar registrerade vid -07, -08 och -11. Senaste vid 5200 mil. Nåväl, bilen hade ju gått så lite, ett nytt oljefilter som låg gömt i bagageutrymmet vittnade om att tidigare ägaren i alla fall borde brytt sig om att byta motorolja varje år. Det ligger en annan hund begraven var min tanke.
Provkörning: Bara jag trampade ner bromsen ut från bilfirman så vibrerade hela bilen kraftigt och bromskraften var klart nedsatt. 90% av de potentiella köparna har med andra ord vänt redan efter 100 meter. Detta förklarade det nyligen nedsatta priset. Jag noterade något rostiga bakskivor så det bar ut på E18 för motionering. Efter ett tiotal inbromsningar så började bilen kännas bättre. Efter 2 inbromsningar från 200 var vibrationerna helt borta och bromsarna tog perfekt. Yay!
Bilen kändes nu extremt tight och fin, inga oljud vid ojämnheter, inga oljud från hjullager, all invändig el fungerade, ac kylde fint. T5an spann som en katt och oljan såg fin ut. Bilen kändes nu som den borde efter drygt 7000 mil. Det enda jag noterade var en strålkastarspolare som inte ville följa tillbaka med ner - drygt. Vi åkte tillbaka till bilfirman och påpekade de rostiga bakbromsarna och att vi nog inte ville betala mer än 95 och jag noterade en viss lättnad i säljarens ögon även fast han försökte dölja det. Lite hum hum och tittande på datorn för syns skull så fick vi ett tveksamt "okey då". Detta var en återförsäljare för Hyundai så antar att han fått bilen i inbyte för en ny bil, han var nog bara glad att bli av med den vibrerande svensken
Efter nu 30 mil i bilen så har jag inte noterat några konstigheter. Känns som ett bra köp helt enkelt. Visst, en 6000 mils service med luftfilter, tändstift och bromsvätska lär jag göra för säkerhets skull, men den kvarvarande rosten på bakskivorna kommer jag försöka bromsa bort. Beläggen var ju fina =)
Så nu får vi se om jag snart lägger in förtvivlade inlägg med en V50 med dolda fel. Den som lever får se :)
V50n var blåmetallic, ruggigt fint skick utvändigt och invändigt, lite stenskott i fronten och någon repa i klarlacken på bakluckan annars inte ens ett dörruppslag... Nya Michelin energy och fina dubb. Utannonserad för 99 000:- med 6900 mil på mätaren. Endast 3 servicar registrerade vid -07, -08 och -11. Senaste vid 5200 mil. Nåväl, bilen hade ju gått så lite, ett nytt oljefilter som låg gömt i bagageutrymmet vittnade om att tidigare ägaren i alla fall borde brytt sig om att byta motorolja varje år. Det ligger en annan hund begraven var min tanke.
Provkörning: Bara jag trampade ner bromsen ut från bilfirman så vibrerade hela bilen kraftigt och bromskraften var klart nedsatt. 90% av de potentiella köparna har med andra ord vänt redan efter 100 meter. Detta förklarade det nyligen nedsatta priset. Jag noterade något rostiga bakskivor så det bar ut på E18 för motionering. Efter ett tiotal inbromsningar så började bilen kännas bättre. Efter 2 inbromsningar från 200 var vibrationerna helt borta och bromsarna tog perfekt. Yay!
Bilen kändes nu extremt tight och fin, inga oljud vid ojämnheter, inga oljud från hjullager, all invändig el fungerade, ac kylde fint. T5an spann som en katt och oljan såg fin ut. Bilen kändes nu som den borde efter drygt 7000 mil. Det enda jag noterade var en strålkastarspolare som inte ville följa tillbaka med ner - drygt. Vi åkte tillbaka till bilfirman och påpekade de rostiga bakbromsarna och att vi nog inte ville betala mer än 95 och jag noterade en viss lättnad i säljarens ögon även fast han försökte dölja det. Lite hum hum och tittande på datorn för syns skull så fick vi ett tveksamt "okey då". Detta var en återförsäljare för Hyundai så antar att han fått bilen i inbyte för en ny bil, han var nog bara glad att bli av med den vibrerande svensken

Efter nu 30 mil i bilen så har jag inte noterat några konstigheter. Känns som ett bra köp helt enkelt. Visst, en 6000 mils service med luftfilter, tändstift och bromsvätska lär jag göra för säkerhets skull, men den kvarvarande rosten på bakskivorna kommer jag försöka bromsa bort. Beläggen var ju fina =)
Så nu får vi se om jag snart lägger in förtvivlade inlägg med en V50 med dolda fel. Den som lever får se :)