NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av chrsan-6
#785418
Hej,

Har en C30 2.0d 2009 5500 mil som beter sig väldigt egendomligt. Råkade ut för ett stenskott som punkterade kondensorn för 2 månader sedan som jag reparerade på en Volvo verkstad. Efter reparationen så märkte jag att när man körde längre än ca 30 minuter så började spjällen och temperaturregleringen bete sig konstigt, upplevde det som att automatiken gradvis slutade att fungera och spjällen i mitten av bilen stängdes helt. Kallluften fortsatte att komma på sidorna vid sidorutorna men fläktregleringen funkade inte heller så det blev superkvavt bilen. Dock kunde man genom att slå av och på ACn samt manuellt köra fläkten få kyla i bilen. Om man stannade en längre tid, kanske 1h och startade bilen igen så var allt som vanligt igen. Dock inte om man stannat bara 5 minuter.

Hade nyss bilen inne på 6000 milaservice och bad verkstaden titta på problemet. Efter 2 dagar ringer dom och säger att dom misslyckats hitta felet och att dom behöver mera tid för felsökning. Ev tom riva ner hela instrumentbrädan eftersom dom misstänker kabelbrott. Hur kan detta ha uppstått undrar jag då, får svar att det är ett svårdiagnosticerat fel men låter som att de är någon kabel som hoppat ur och detta vart ett fel som funnits där sedan bilen vart ny, allt om jag haft råttor i bilen?

Hämtade ut bilen eftersom jag måste vänta 2 v på en ny tid och märker då att felet är mkt värre än förut, nu har tempregleringen fått totalt frispel. Värmen och fläkten går på maxfart så det blir bastu på direkten, oberoende av vilken temperatur jag väljer. Enda sättet att avhjälpa det är att helt slå av fläkten och åka med rutorna nere..

Någon som vart med om något liknande?
#785880
Japp har haft likadant på min V50 efter att de monterade in handsfree (2005), någon allt för snabb tekniker "glömde" att sätta tillbaka kontakten till givaren inne i kupén om jag inte missminner mig.

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]

B230 16v

Har en 230 med 16v topp på grabbens ena folk[…]

MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]