NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zauer
Hej, jag har läste lite här ang. växellådor som sitter på Volvos starkare bensin motorer.
Jag har en C30-T5 07:a som har tickat 10200 mil och nu tror jag tyvärr att lådan har gett upp.. Tvåans växel hoppar ur när jag lägger i den och släpper upp kopplingen samt att det skorrar ifrån 5:an och 6:ans växlar. 3 & 4 kan jag köra på utan att det låter samt backen.
Någon som kan ha en ide om va de kan vara eller är det en ny låda som gäller? Någon som vet va de kostar att byta en växellåda? samt tips på bra verkstäder i GBG området som gör detta? Jag har fått tid på bilia nästa onsdag så lär få domen då. Bara nyfiken på va ni som vet tror?
tack för hjälpen
//H
av euroman
zauer skrev:Hej, jag har läste lite här ang. växellådor som sitter på Volvos starkare bensin motorer.
Jag har en C30-T5 07:a som har tickat 10200 mil och nu tror jag tyvärr att lådan har gett upp.. Tvåans växel hoppar ur när jag lägger i den och släpper upp kopplingen samt att det skorrar ifrån 5:an och 6:ans växlar. 3 & 4 kan jag köra på utan att det låter samt backen.
Någon som kan ha en ide om va de kan vara eller är det en ny låda som gäller? Någon som vet va de kostar att byta en växellåda? samt tips på bra verkstäder i GBG området som gör detta? Jag har fått tid på bilia nästa onsdag så lär få domen då. Bara nyfiken på va ni som vet tror?
tack för hjälpen
//H
Hade liknande problem på en 9-5 fast då var det bara backen som inte ville i och sen 2an som hoppade ur, Bytte olja i lådan och gjorde en rikrigt spolning (ja det var en manuell låda :P)körde 4 år utan minsta tecken efter det, Sen beror det naturligtvis på hur långt det har gått. Men väldigt svårt och säga, Dålig olje nivå dålig olja eller låd ras tyvärr.

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]