NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ajajaja
Hej,

Jag har en V50 D2 2011 (uttagen 2010/10) som gått ca 6200 mil.

För ca 2 månader sen gjorde jag 6000-milaservice och ca en vecka efter när jag varit och handlat så startar jag bilen, får "försämrad motorprestanda" och stänger av den. När jag sedan försöker starta den igen så låter det som motorn håller på att hoppa ur huven.
Bilen blir hämtad med bärgare och ivägkörd till Bilia i Segeltorp. Efter ca en vecka ringer dom och meddelar att bilen är klar att hämtas. När jag frågar vad felet var får jag till svar att det var "en kontrollventil på insprutningspumpen" som varit trasig och som har bytts. Därefter frågar jag om detta kan ha varit anledningen till att bilen successivt under en längre tid blivit mer och mer orkeslös och ryckig, svaret jag får är att "absolut, det kan det ha varit på grund av detta"

När jag hämtar bilen, betalt självrisken och åker därifrån märker jag att bilen absolut nu inte är orkeslös och slö som den varit tidigare. Underbart, eller hur? Den verkade dessutom dra mindre diesel!

Nu, ungefär 100 mil senare är bilen tillbaka till sitt vanliga jag. Den är trött, ryckig och törstig!

Så, nu till min fråga: Är detta något jag får leva med eller hur ska jag gå vidare? Min spontana tanke är att kontakta Bilia imorgon och ifrågasätta detta. Denna "kontrollventil för insprutningspumpen" kan ju inte ha gett upp redan? Kan verkstadens garanti på arbetet omfatta detta?
Så, kära forum-medlemmar. Hur går jag vidare?

Skall på en långtur till Tyskland redan den 18/6 så det vore ju tacksamt att ha hittat en lösning på problemet redan innan dess. Ett alternativ jag också funderat på är att låta en verkstad i Tyskland titta på det. Där nere (olikt svenska verkstäder) tar man inte x antal tusen bara för att överväga att undersöka problemet.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Perra83
Du ska absolut inte acceptera att bilen är trött, törstig och går ryckigt. Reklamera jobbet och betala inte ett öre!! Säg att du vill köra med bilen först ett par månader MINST du har ett års garanti på jobbet.

Ja är så jävla trött på dessa opålitliga 1,6D så fy fan. Ja hade förmodligen efter mycket strul planterat bilen i ett träd. För försäkringspengarna hade ja köpt en Volvo med en femcylindrig dieselmotor.
av Kluster
Känns som att du har blivit lurad av Bilia i Segeltorp eftersom du fick betala självrisken.

För det första, du ska inte betala ett enda dugg eftersom du har 12 månaders garanti på utförd service (det som de nyligen har utfört) och som du nämner, dom har utfört en service gällande 6000 mil och då inte har upptäckt att en kontrollventil på insprutningspumpen var trasig?!

Instämmer i Perra83, stå på dig och du ska inte betala en endaste krona! Du bör kräva att dom ska ha bilen tills de har löst problemet!
av Ajajaja
Saken är den att den inte servades av Bilia, utan utav en firma i Norrland (Volvo, ingen hemma-pulare).

Anser ni att jag kan gå tillbaka till Bilia (som fixade ventilen) och kräva att dom styr upp så den piggnar till igen? Eller ska jag bråka med dom som utförde servicen?

Tack!
Användarvisningsbild
av doggeli
Min V50 2,0D var också slö men det var vakumslangen som hade lite spricka i sig.
Varje gång jag tryckte på gasen så blev hålet i slagen större och bilen gick som skit.
Behövde växla ner varje gång jag skulle göra en omkörning...

https://bilwebauctions.se/septemberauktion-2-2025/[…]

Rätt spektakulärt att se ett större[…]

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]