NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aMIGa
Hejsan!

Har en V50 T5 -07 som har beslutat sig för att sluta pumpa ut skön kalluft nu när vår/sommar är här. Har läst en del på forumet och det verkar vara rätt vanligt.

I mitt fall så har jag märkt att när AC'n är påslagen så hörs knäppande ljud, typ tick-tack och sedan lite pysljud. Sedan en paus för att sedan knäppa/pysa igen. Stänger jag av AC'n så hörs inte detta. Någon som kan tyda detta eller är det en inlämning på verkstad som gäller?

/Mattias
av Kimmen90
På Saaben jag hade tidigare skar ac kompressorn och tickljud hördes. Skedde under vinter då jag trott jag varit smart genom att ha acn avstängd. Tydligen inge bra att ha acn urkopplad under en längre tid.

Begagnad ac kompressor, arbete och kylmedel landade på ca 6000 kr.
av Gourmand
Ett bra sätt att förlänga livet på en AC-anläggnng är att alltid ha den påslagen. Såväl o-ringarna mår bra av det och kompressorn får lite välbehövlig smörjning. Låt någon AC-firma provtrycka systemet. Har du tur är det bara kondensorn. Då byter man kondensor och packningar (o-ringar), vaccumsuger och fyller på nytt köldmedel. Brukar kosta mellan 7-9000:-. En ny kompressor är avsevärt dyrare, men även denna är en slitagedel som förr eller senare måste bytas/renoveras.
av S80Frälst
aMIGa skrev:Hejsan!

Har en V50 T5 -07 som har beslutat sig för att sluta pumpa ut skön kalluft nu när vår/sommar är här. Har läst en del på forumet och det verkar vara rätt vanligt.

I mitt fall så har jag märkt att när AC'n är påslagen så hörs knäppande ljud, typ tick-tack och sedan lite pysljud. Sedan en paus för att sedan knäppa/pysa igen. Stänger jag av AC'n så hörs inte detta. Någon som kan tyda detta eller är det en inlämning på verkstad som gäller?

/Mattias
Ac brukar låta sådär när den funger. Den slår på och av när det behövs. Kan ju vara som Gourmand skriver, att det kan vara något annat fel. Tex att det finns någon läcka i ledningarna. :|
av aMIGa
Tackar för inputen. Att den slår av och på är säkert rätt beteende men det är bara några sekunder mellan varje knäppande så något kanske är konstigt ändå?

Får leta på en AC-firma (någon som vet en bra sådan i Västmanland?) och se om det är läckage.

/Mattias
av S80Frälst
Assarsson skrev:Är det någon som provat detta?
http://www.envirosafe.se
Trodde inte det var tillåtet förrän en arbetskamrat nämnde att han skall testa det så fort det kommer på posten.

// Martin
Verkar vara bra ifall det fungerar. Berätta gärna när han har testat och berätta vad han tyckte, ;-//
av Nibbe
Börja med att fylla på mer/nytt kylmedel.
Är trycket för lågt funkar det inte som det ska.

Om jag inte minns helt fel så var det så på en gammal Audi jag hade för många år sedan.

Jag fyllde på lite kylmedel hos grannen för en hundring (han jobbade med sånt och tog med en tub hem från jobbet) och sedan gick ACn för glatta livet (första bilen med AC, satan vad förkyld jag blev den sommaren.....)

På höger sida lykta på min v60cc […]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]

Hej. Jag behöver lite idéer om vad so[…]