NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av v50d5r
Hej. Såg idag att jag har fått imma i ena lyktan, går det på garantin man får av att köpa hos handlare? Dom lär ju isf byta ut hela insatsen eller?

mvh
Användarvisningsbild
av grillchips
v50d5r skrev:Hej. Såg idag att jag har fått imma i ena lyktan, går det på garantin man får av att köpa hos handlare? Dom lär ju isf byta ut hela insatsen eller?

mvh
Bra fråga.. En del här på forumet har löst det på eget håll genom att öppna upp den och limma fast glaset på nytt (om jag nu minns rätt). Osäker på hur bilhandlaren ser det som ett faktiskt fel/trasig produkt.
Användarvisningsbild
av crumpets
Sålänge det inte påverkar funktionen kan nog handlaren påstå att det inte är ett fel. Men å andra sidan SKA den ju faktiskt inte bygga upp imma på insidan, så jag tycker absolut att du borde fråga i alla fall. Om de vägrar så prova att öppna och limma om som grillchips säger. Det finns flera på forumet som har lyckats med det. :)
Användarvisningsbild
av Vojje
Finns inget att vinna på att sära och limma om.
Troligtvis går antingen glaset eller huset sönder istället.
Se till att limfogen är intakt och förbättra vid behov.
Kolla också att husets ventilation inte är täppt och, om du vill, förbättra densamma genom ett extra ventilationshål på lämpligt ställe. Det bör utrustas med ngn typ av gummislang för att förhindra att vattenstänk når in i huset.
av dieselputte
När jag konverterade helljuset till Xenon så lyckades jag få imma i ena lyktan, Jag fixade det genom att ta bort lampan till helljuset. Släppte sen ner 3 st silica gel påsar genom helljusets lampsockel. Sydde först fast sytråd för att lätt kunna dra ut påsarna. Lät insatsen ligga med glaset nedåt i 2 dagar innan jag tog bort silica gel påsarna, sen dess har jag inte haft någon imma.
av Bootliner
Vilken modell gäller det? Har själv en S40 -09 där jag läst att det "ska" bildas lite imma inne i ljushuset, då det ej är helt tätt.. Däremot värms denna upp vid körning och iom att det ej är helt tätt ska det kunna vaporisera ut ur huset..
av ptrj
Själv köpte jag nya lock för 100:- styck. De runda som sitter ovanpå där man byter halogen/Helljus-lampa. Locken hade blivit konkava och slöt därför inte tätt på sidorna.

Och det ska inte vara fukt i lyktorna. För då bubblar färgen upp och släpper på reflektorerna.

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]